Judy Lee -
Lo Lieh -
Wen Chiang Lung -
Regisseur Lin Fu Ti -
Speelduur 86 mins -
Productie maatschappij Hsien Shen movie co -

De ’18 swirling riders’ bestaat uit een groep goede vechters die strijden voor het gewone volk. Ze helpen dus ook de armen door te stelen van de rijken. Hun Ying Han (Wong Tao) is hun leider en hij staat bekend om zijn papieren mes. Hij is een rechtvaardige man met respect voor zijn mede mens. Hij runt onder andere een groot weeshuis en zorgt goed voor de kinderen. Zijn doelwitten zijn bijna altijd bandieten en hier maak je natuurlijk vijanden mee. Het is dus ook niet vreemd dat er nu iemand is die de ’18 swirling riders’ in een kwaad daglicht wil stellen. Iemand geeft zich uit voor Hun Ying Han. Er worden een aantal overvallen gepleegd en mensen vermoord zonder duidelijke reden. De grote vraag is wie zit hier achter. Het onderzoek wordt ook nog eens bemoeilijkt door dat Hun Ying Han altijd zijn gezicht verbergt als hij naar buiten gaat. Degene die zich uitgeeft voor hem doet dit ook. Op deze manier kan hij makkelijk zijn gang gaan. Langzaam maar zeker brengt het spoor ze naar een mysterieuze tekening. Op zich zou het niet waard moeten zijn maar een dokter genaamd Chow (Chan Sing) betaalde er een exorbitant bedrag voor. Als dan ook iedereen die de tekening zag vermoord wordt lijkt er een connectie te zijn met Hun Ying Han. Alleen de dader blijkt toch slimmer dan gedacht en weet de ’18 swirling riders’ aardig te misleiden.

Na het zien van de trailer van ’18 Shaolin riders’ zijn de verwachtingen hoog gespannen. Het lijkt hier om een wu xia film uit Taiwan te gaan met een hoog budget. Als je dan ook nog eens kijkt naar de grote hoeveelheid top acteurs die er in mee spelen lijkt het helemaal niet meer stuk te kunnen. Maar een trailer kan behoorlijk misleidend zijn. Althans, de film ziet er werkelijk geweldig uit. De kostuums zijn prachtig en aan iedere acteur is duidelijk apart aandacht besteed. Er zit veel variatie in de sets en de studio’s in Taiwan worden optimaal benut. Op het camerawerk is ook niets aan te merken, want hier wordt erg creatief mee om gegaan. Wat dit betreft wordt er dus een goede verwachting geschept. Maar het grote probleem zit hem in het verhaal. Nu is dit iets wat wel vaker voorkomt bij verfilmingen van wu xia verhalen. Alle personages worden klakkeloos overgenomen met alle gevolgen van dien. Wie er hier nu werkelijk de hoofdrol speelt is namelijk een groot raadsel. Natuurlijk het gaat om een groep genaamd ‘The 18 swirling riders’ en zij spelen de hoofdrol. Maar als er geen duidelijke introductie is van wie dit nu werkelijk allemaal zijn wordt het toch wel lastig. De goeden en de slechten lopen dus ook totaal door elkaar. Als er dan ook nog eens raadselachtig gedaan wordt over de motieven van de personages dan is alle logica al snel zoek. Er gebeurt namelijk van alles in het begin. Dit zijn ook nog eens zaken die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Voeg hier ook nog eens veel dialoog aan toe en het wordt een hele zware film om door heen te komen. Dit komt natuurlijk wel vaker voor in een kung fu film. Gelukkig is er dan altijd nog een spectaculair gevecht wat de aandacht even afleidt. Maar aangezien de gevechten in ’18 Shaolin riders’ zich hoofdzakelijk aan het einde bevinden is dit ook hier niet van toepassing. Het laatste half uur is dus ook het beste deel van de film. Op een vrij ingetogen, maar leuke manier gaan we van het ene gevecht in het andere. Judy Lee neemt het op tegen Chan Singin het beste gevecht van de film. De montage is erg spectaculair en fantasie speelt een belangrijke rol. Judy Lee laat leuke dingen zien en dit staat erg in contrast met de vriendelijkheid van haar personage. Later neemt Wong Tao het op tegen Chan Sing. Dit gevecht vindt plaats in een bamboe bos. De omgeving wordt goed benut en zelfs betrokken bij de dood van Chan Sing. Een nogal bizarre manier om dood te gaan. Maar je lot heb je niet altijd voor het uitkiezen zullen we maar zeggen. Een andere grote naam in de film is Lo Lieh. Zijn rol is niet super groot maar zijn uitstraling is zoals altijd super. In totaal heeft hij een gevecht maar echt super spectaculair is dit niet. Ondanks dat deze film er op het eerste gezicht goed uit ziet is het een totale ramp. Hoe dit komt is alleen niet duidelijk. Misschien was het de censuur die bepaalde delen verwijderde. Wat ook nog kan is dat een groot deel van het verhaal verloren gegaan is in de Engelse dubbing. Tot nu toe is dit de beste versie die te krijgen is. Misschien komt er ooit een complete versie van ’18 swirling riders’ te voorschijn. Pas dan zullen we weten of dit nu echt een goede film is of niet. Maar tot die tijd zou ik mezelf de frustratie maar besparen en uit de buurt van deze film blijven.

Kwaliteit

Op zich gaat het hier om een widescreen versie van redelijke beeld kwaliteit. Origineel was deze Chinees gesproken maar met wat knutselwerk is hij voor zien van de Engelse dub. Deze sluit niet overal even vlekkeloos aan. Dit heeft als gevolg dat stukken ondertiteld zijn en er regelmatig woorden herhaald worden. Een nogal vreemde ervaring en misschien was het beter geweest de film helemaal van ondertiteling te voorzien.

Beeld kwaliteit Redelijk (Widescreen)
Waardering          4/10