Toen Li
Qing (Miriam Yeung) op twintigjarige leeftijd trouwde met Li Si-Je (Tony
Leung Ka Fei) was ze zielsgelukkig. Haar man was tien jaar ouder maar
dit zag ze totaal niet als probleem. Maar de jaren verstreken en samen
met haar jeugdige uiterlijk verdween ook de aandacht van haar man. Naast
zijn drukke zakelijk leven houdt hij er diverse minnaressen op na. Zijn
vrouw koopt hij telkens af met cheques. Natuurlijk is geld belangrijk
voor haar. Maar een beetje interesse van haar man zou haar veel meer
waard zijn. Omdat ze weet dat haar man op jonge vrouwen valt gaat ze
opzoek naar een manier om een jonger uiterlijk te krijgen. Tijdens deze
zoektocht komt ze in contact met Mei (Bai Ling). Een vrouw die oogt als
begin dertig. Het bijzondere is dat ze praat over haar jeugd alsof dit
minstens zestig jaar geleden is. Mei vertelt Li Si-Je dat ze haar kan
helpen. Het enige wat ze moet doen is regelmatig dumplings eten met een
geheim ingrediënt. Niet veel later bezoekt ze het huis van Mei. Dit
bevind zich ergens in een buitenwijk van Hongkong. Mei is net terug uit
China waar ze de belangrijkste bestanddelen voor de maaltijd gehaald
heeft. Enthousiast begint ze met de voorbereiding. Ondertussen zit Li
Si-Je wat onwennig af te wachten. Als Mei uiteindelijk klaar is zet ze
de dampende kom voor haar de neus van Li Si-Je. Onwennig maar
vastberaden begint deze te eten. Resultaat merkt ze alleen niet direct.
Volgens Mei is dit echter een kwestie van tijd. Alleen lang wachten is
niet iets wat Li Si-Je wil doen. Ze wil zo snel mogelijk haar man terug
en hiervoor moet Mei opzoek naar ingrediënten van sterkere kwaliteit.
Alleen echt makkelijk zijn deze niet te krijgen. Plus dat er nog eens
uiterst zorgvuldig te werk gegaan moet worden. Want het zou niet handig
zijn als andere mensen ontdekken waar ze mee bezig is.
Al sinds er mensen
bestaan is men op zoek naar de bron van het eeuwige leven. Er werd
gezocht naar elixers, magische oefeningen en nog veel meer. Vandaag de
dag lijkt er in het westen een manier gevonden te zijn. Althans, met
plastische chirurgie kan in ieder geval een ouder iemand veel jonger
lijken. Maar in Azië wordt daar door sommige mensen anders over gedacht.
Voor een jonger uiterlijk moet je bij de inwendige mens beginnen. Je
bent wat je eet zullen we maar zeggen.
In eerste instantie
lijkt 'Dumplings' in het horror genre thuis te horen. Alleen eng is de
film niet te noemen. Het is eerder een verontrustend document over hoe
ver mensen willen gaan voor hun schoonheidsideaal. Hierbij wordt erg op
het psychische vlak gespeeld. Op koelbloedig wijze wordt er getoond hoe
mensen dingen eten die een normaal mens niet eens zou aanraken. De film
wordt alleen geen moment ranzig en blijft continue een bepaalde klasse
houden. Het geheim van het verhaal wordt alleen al wel vrij vroeg prijs
gegeven. Maar ondanks dit houdt regisseur Fruit Chan de spanning goed
vast. Dit wordt gedaan door het getoonde niet meteen duidelijk uit te
leggen. Hiervoor wordt rustig de tijd genomen. De film doet dus ook een
beetje denken aan een documentaire van het Discovery channel. Een uur
lang wordt je opgezweept met allerlei informatie. Maar aan het einde
laten ze je gewoon zitten zonder een uitleg of verklaring. Er worden
alleen in dit geval wel wat hints gegeven. We kunnen dus ook zeker
zeggen dat het verhaal erg sterk in elkaar zit. De opbouw is prima en
mysterieus en heeft een erg duistere sfeer. De honger naar de afloop
wordt dus ook steeds sterker.
Een apart verhaal
als dit vraagt natuurlijk ook om een bijzondere visuele weergave. De
eerste vergelijking die naar boven komt bij het zien van de beelden is
regisseur Wong Kar Wai. Niet geheel vreemd want Christopher Doyle die
jaren zijn cameraman was werkte ook aan deze film. Ook op deze film
drukt hij heel duidelijk zijn stempel. De manier waarop de camera door
het verhaal beweegt en emoties uitlicht is dus ook subliem. Vooral de
momenten waarop tijdens het eten van de verjongings dumplings op de mond
in gezoomd wordt wekt koude rillingen op. Wat ook erg opvalt aan de
stijl van de film is dat Hongkong niet zo hectisch is als normaal. De
wijk waar alles zich hoofdzakelijk afspeelt lijkt echt het uiterste
randje van de stad te zijn. Heel veel deprimerend en kleurloos beton wat
opgevuld wordt door emotieloze mensen. De woning van tante Mei lijkt een
bij elkaar geraapt zooitje. Maar als je goed gaat kijken blijkt alles
zorgvuldig bij elkaar gezocht en op de juiste plek geplaatst. Er is dus
ook veel aandacht aan details besteed. En deze details komen ook weer
terug in de drie of vier erotische scènes die de film rijk is. Hier komt
geen blote borst aan te pas en toch komt het heel sexy over allemaal.
Wat alleen wel gezegd mag worden is dat ze net even iets te lang door
gaan.
Als we het hebben
over de seksuele kracht van deze film dan komen we onmiddellijk bij Bai
Ling uit. In Amerika heeft ze al aardig wat rollen op haar naam staan.
Voor Hongkong was dit haar eerste rol. En wat voor een. Ze straal enorm
vele kracht uit en houdt het mysterie rond haar personage goed vast. De
kleding die voor haar gekozen is zijn aan de ene kant uitdagend en aan
de andere kant weer heel truttig. Maar een ding is continue aanwezig en
dat is haar decolleté. Waar we ook maar de kans krijgen is de camera op
haar boezem gericht. Miriam Yeung speelt ook absoluut de sterren van de
hemel. En dit is extra bijzonder omdat dit de eerste keer is dat ze niet
in een romantische drama speelt. Hoofdzakelijk vindt bijna alles tussen
deze twee actrices plaats in de film. Tony Leung Ka Fai heeft een kleine
maar indrukwekkende rol om dit tweetal te versterken. Andere essentiële
rollen worden gespeeld door Miki Yeung en Moong Siu Foon. Zij zetten een
moeder en dochter neer die de hulp van Tante Mei nodig hebben.
Wie verwacht met 'Dumplings'
eens lekker te griezelen zal teleurgesteld worden. Maar dit gaat niet
betekenen dat het een tegenvallende film is. Het is gewoon een heel
ander soort film als bijvoorbeeld 'The ring'. Het is hier niet de opzet
geweest je te laten schrikken. Het is eerder de bedoeling geweest een
verontrustend en gruwelijk beeld te schetsen van hoe ver mensen zullen
gaan voor de eeuwige jeugd. Dit alles wordt op geweldige wijze
weergegeven en zorgt zeker voor koude rillingen. 'Dumplings' zal dus
zeker indruk achter laten zoals het bij velen al gedaan heeft. De film
kreeg namelijk niet voor niets drie Hongkong film awards.Copyright
kungfufilms.nl (2006) |