Dean Shek -
Lam Kau -
Regisseur Yeun Wo Ping -
Speelduur 107 min -
Prod. maatschappij Seasonal films -

Originele film poster

De jonge Freddy Wong (Jackie Chan) maakt zich nergens echt druk om. Zijn vader heeft een Kung fu school, maar Freddy neemt zijn training niet echt serieus. Het liefste hangt hij een beetje rond in het dorp om met zijn vrienden allerlei streken uit te halen. Gelukkig zit zijn hart wel op de juiste plaats. Als hij ziet hoe de zoon van de rijke Li (Tino Wong) een arme man lastig valt komt hij direct in actie. In het gevecht dat volgt wijst hij deze jongen terecht, maar gaat misschien iets te ver. Hij maakt hem het geld afhandig wat hij schuldig is en geeft het aan de arme man. Met een voldaan gevoel vertrekt hij naar huis. Alleen hier wacht hem een onaangename verrassing. Als hij net binnen is slaan de deuren open en komt Li binnen met al zijn mannen. Na een gecontroleerd gevecht besluit Li dat dit een situatie is die hij niet kan winnen en vertrekt. Freddy's vader is woest en besluit hem te straffen door training. En als hij zijn vaders gezag wederom ondermijnt is de maat vol. Er wordt besloten om Freddy naar Sam the Seed (Simon Yuen) te sturen om een jaar lang gedisciplineerd te worden. Op het moment dat Freddy dit hoort slaat hij op de vlucht, want deze oude bedelaar staat niet bekend om zijn zachtzinnigheid. Sam heeft de jongen al snel gevonden en de training begint. Dit alles doet Freddy niet geheel vrijwillig en wanneer de eerste mogelijkheid zich voordoet neemt hij de benen. Het noodlot wil dat hij Thunderfoot (Hwang Jan Lee), een huurmoordenaar, tegen het lijf loopt. Er ontstaat een gevecht en Freddy wordt vernederd. Gefrustreerd omdat hij nog nooit een gevecht verloor, keert hij terug naar Sam om zijn training af te maken.

Na het succes van 'Snake in the eagle shadow' bracht regisseur Yuen Wo Ping dezelfde hoofdrolspelers weer bij elkaar in 'Drunken master'. Omdat iedereen hierdoor perfect op elkaar ingespeeld is, zit de film vol met de meest fantastische gevechten. De choreografie is super en acrobatiek wordt gemengd met zowel ongewapende als gewapende gevechten. De jonge Jackie Chan heeft zijn eigen stijl in 'Snake in the eagle shadow' aardig gevonden en ontwikkeld deze verder in 'Drunken master'. Hij gebruikt hier voor het eerst bijna alles wat hij tegen komt als wapen. Hij vecht met houten bankjes, wijn kruiken en een ijzeren hamer aan een touwtje. Het laatste gebruikt hij als een soort Nunchaku. Dit alles natuurlijk niet zonder zijn eigen komische inbreng. Humor speelt natuurlijk een grote rol. De grappen zitten goed door de film verweven en ook al zijn ze behoorlijk flauw, zorgen ze toch regelmatig voor een glimlach bij de kijker. In alle trainingsscènes en gevechten zijn Jackie Chan zijn extreme flexibiliteit en kracht goed te zien. Zijn tegenstander Hwang Jan Lee is zoals altijd meesterlijk. De manier waarop deze man zijn benen onder controle heeft is als of het een paar extra armen zijn. Hij maakt combinaties van trappen die bijna onmogelijk lijken. De oude Simon Yuen zit natuurlijk meer voor zijn uitstraling in de film dan voor zijn vaardigheid op het gebied van kung fu. Hij wordt dus ook regelmatig vervangen in de gevechten door een stand-in. Dit is bijna onzichtbaar in de film verwerkt en absoluut niet storend. Het verhaal is losjes gebaseerd op de volksheld 'Wong Fei Hung'. Maar erg veel historische waarde heeft het verhaal niet. Eigenlijk is alleen de dronken stijl en zijn naam gebruikt (niet eens in deze engels versie). 'Drunken master' werd bijna zonder budget gemaakt. Maar door het enthousiasme dat de acteurs uitstralen zou je dit haast vergeten. Alle locaties zijn ten volste benut maar helaas wel wat kleurloos. En ook al is de regie aardig gedateerd 'drunken master' heeft de jaren aardig goed doorstaan en zal altijd een klassieker blijven. Want alle juiste factoren zijn aanwezig; top acteurs, top regisseur en een van de meest populaire kung fu stijlen ooit, de dronken stijl. Een baanbrekende film die iedere liefhebber gezien moet hebben.

Drager Video
Beeld kwaliteit Goed (widescreen)
Geluid kwaliteit Redelijk (dof en soms wat moeilijk verstaanbaar)