|
Na bij een vechtpartij gewond geraakt te
zijn meldt gangster Matsunaga (Toshiro Mifune) zich
bij een dokter aan de rand van de stad. Hij weet dat dokter Sanada
bekend staat als alcoholist maar dat hij nooit een patiënt zou weigeren.
Erg veel respect hebben beide heren niet voor elkaar en al kibbelend
wordt de wond van Matsunaga verzorgd. Het ernstige hoestje wat de
gangster heeft blijft bij de dokter niet onopgemerkt, maar wannee hij
aanbiedt er naar te kijken wordt hij afgewezen. Matsunga beweert geen
dokters nodig te hebben want hij is zelf wel sterk genoeg. Bijna
vechtend gaan beide partijen uit elkaar, maar een dag later zit het
dokter Sanada toch niet lekker. Hij is bang dat zijn patiënt leidt aan
tuberculose en dat als hij niet gauw rust neemt het snel met hem gedaan
zal zijn. Na een klein onderzoek weet hij Matsunga niet alleen te vinden,
maar ook te ontdekken dat hij enorm veel respect van de bevolking
geniet. Na een gesprek komen ze er wederom achter dat hun trots te groot
is en dat geen van twee iets van elkaar wil accepteren. Onverricht ter
zake gaan ze wederom uit elkaar. Niet veel later komt Okada (Reizaburo Yamamoto), een oude gangster en
voormalig leider van Matsunaga's territorium vrij. Ze zitten bij
dezelfde bende, dus voor erg veel problemen zorgt dit in het begin niet.
Langzaam maar zeker begint Okada zijn oude gebied terug te claimen. Hij
pakt op subtiele wijze de vriendin van Matsunaga af en neemt steeds meer
zijn plek in. Doordat de ziekte steeds meer de controle over zijn
lichaam overneemt kan de jonge gangster alleen maar toe kijken. Als hij
op een avond flink dronken is durft hij het om weer bij dokter Sanada
aan te kloppen. De dokter beloofd hem allen te helpen als hij zich
compleet aan hem overgeeft. Dit betekend dus geen drank, vrouwen en rare
uitspattingen meer. Matsunaga gaat hier mee akkoord en probeert
zich netjes aan de afspraken te houden. Toch wordt dit hem erg moeilijk
gemaakt wat jaren geleden nam dokter Sanada de vriendin van Okada in
huis. Ze was voor hem gevlucht en nu dat hij terug is weten ze zeker dat
hij haar komt zoeken. Zonder het te willen raakt iedereen steeds meer
betrokken bij een ingewikkelde strijd tussen een meedogenloze gangster
en hun eigen geweten. De film waar
Akira Kurosawa zijn eerste grote succes mee had in Japan. En niet geheel
vreemd want de manier waarop dit verhaal over een dokter en een gangster
verteld wordt is bijzonder aangrijpend. Zoals je mag verwachten van deze
regisseur ligt het tempo niet echt hoog en draait het continue om
details. Het kijken naar de film is vaak alsof je naar een stilleven zit
te kijken. Zoekend naar details en de diepere betekenis achter de
beelden. Bijna altijd kan je er vanuit gaan dat Akira Kurosawa
een diepere betekenis heeft met het gene wat hij laat zien. Een dokter
die aan de drank is en net buiten de rand van de stad woont. Voor zijn
deur bevindt zich een enorme modderpoel. Aan de manier waarop hij woont
kan je eigenlijk al voor een groot deel zijn karakter af leiden. Als je
beiden dingen van buiten af bekijkt lijkt het niets maar van binnen zit
de echte schoonheid. Bij de dokter een goed hart en zijn rommelig en
vreemd gelegen huis is een warme plek voor vele. De manier waarop het
verhaal zich ontwikkeld is iets wat erg herkenbaar is voor Akira
Kurosawa. Tot ongeveer het laatste hoofdstuk lijkt het verhaal nog niet
echt een sluitend geheel te maken. De personages waar het om draait
hebben natuurlijk alles met elkaar te maken. Stukje bij beetje raken hun
levens steeds meer in elkaar verstrengeld tot ze onlosmakelijk met
elkaar verbonden zijn. Visueel gezien weet de film bijzonder te boeien.
Japan zit net in de overgang van traditioneel naar modern. Aan de ene
kant zie het oude Japan maar de westerse invloeden hebben de overhand.
De stad vertoont ook een grimmige tegenstrijdigheid het is druk,
onpersoonlijk en redelijk zielloos. De meeste mensen hebben dus ook hun
ziel aan de duivel verkocht en bijna niemand houdt zich bezig met
eerlijke praktijken. Het acteren ligt op de grens van overacting. Het
ene moment is er niet aan de hand maar soms denken de acteurs volgens
mij dat ze op het toneel staan. De getoonde emoties zijn dan net iets te
veel aangedikt. Een zang en dans optreden van een Japanse dame rond het
midden van de film past precies in dit beeld. De kijker zal wenkbrauwen
fronsend naar de overdreven bewegingen en zang van deze dame zitten
kijken. Voor die tijd normaal, maar voor nu toch wel redelijk overdreven.
Maar het is bijzonder om Toshiro Mifune op deze jonge leeftijd te zien.
Het is bijna onvoorstelbaar dat dit scharminkel ooit het formaat zal
krijgen wat hij b.v in 'Yojimbo' heeft. Zijn samenspel met Takashi
Shimura is voortreffelijk en zoals altijd weet de film je op een hele
aparte manier te raken. Misschien niet voor iedereen geschikt, maar door
het ontbreken van de kleur en het tempo, zeker de moeite waard voor mensen die van
oudere films houden .
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |