Fong Yeh - Trailer gallery
Cheung Nik -
Shan Kwai -
Regisseur Lo Kei -
Speelduur 86 mins -
Productie maatschappij Goldig films -

Na zijn veel te vroege en mysterieuze dood wordt Bruce Lee (Bruce Liang) wakker in het hiernamaals.  Hij komt oog in oog te staan met de keizer van de dit rijk. Niet echt een intelligente man en Bruce Lee is dus ook al snel klaar met hem. Hij mengt zich tussen het gewone volk, maar de situatie is nog wel even wennen. Hij mist zijn vrouw en hij voelt zich als een bezoeker in zijn eigen lichaam. Helaas zijn het niet alleen maar vriendelijke mensen die er rond lopen. Er is een hele duidelijke scheiding tussen goed en slecht. Eigenlijk is de situatie niet veel anders als op aarde. Het enige is dat de tijdlijnen nogal door elkaar lopen. Alle grote criminelen der aarde die voorheen leefde vormen hier dus ook samen een grote bende. The man with no name, Dracula, James Bond, the godfather, Emanuelle en een blinde zwaard vechter staan allemaal onder leiding van de exorcist. Natuurlijk zijn ze al op de hoogte van de komst van Bruce Lee. Om hem welkom te heten zoeken ze hem dus op. Dit loopt al snel uit in een groot gevecht. Bruce Lee delft echter het onderspit. De hele situatie heeft veel van hem gevergd en hij is gewoon zich zelf niet. Gelukkig wordt hij gered door een oude man (Simon Yuen). Deze verzorgt hem en brengt hem door middel van acupunctuur weer terug op krachten. En dit is maar goed ook want de exorcist heeft grootse plannen. Hij wil de keizer van de troon krijgen en zelf de macht grijpen. Bruce Lee laat het hier niet bij zitten en samen met the one armed swordsman, Popeye en Kai Chun Kane trekt hij ten strijde tegen het ultieme kwaad. Maar makkelijk zal het niet worden.

In de jaren zeventig is er nogal wat gebeurt. Er heeft een seksuele revolutie plaatsgevonden, mensen experimenteerde met drugs en Bruce Lee verraste de wereld met zijn kung fu. Natuurlijk is er nog veel meer gebeurd maar deze drie zijn de belangrijkste ingrediënten voor ‘The dragon lives again’. Want diegene die op het idee gekomen is voor deze Bruce Lee exploitatie film moet zeker aan de geestverruimende middelen gezeten hebben. Het verhaal is namelijk te bizar voor tekst. Het leent allemaal personages uit bekende films die eigenlijk niet eens lijken. Hiervoor wordt meteen aan het begin van de film al een goed excuus gegeven. Het is namelijk zo dat de dode niet meer op hun levende zelf lijken. Tevens wordt hiermee meteen ingedekt dat Bruce Liang eigenlijk helemaal niet op Bruce Lee lijkt. Handig opgelost dus. Verder worden er te pas en te onpas allerlei blote vrouwen getoond. Mannen liggen kreunend op deze ontklede dames en dit zorgt voor een nogal melig tafereel. Echt niveau heeft dit natuurlijk niet. Maar wat verwacht je anders van een film met een verhaal als deze. Wie had ooit verwacht dat Dracula en Popeye samen in een film zouden spelen. De laatste wordt trouwens gespeeld door niemand minder dan Eric Tseng. Een andere grote naam die meespeelt is Simon Yuen. Natuurlijk speelt hij een oude meester. Alleen in actie zien we hem niet komen. Zijn rol is erg beperkt en als hij vijf minuten te zien is mogen we het veel noemen. Waar de film, buiten erotiek, vooral veel van laat zien is kung fu. En dit is natuurlijk een goed zaak. Bruce Liang is namelijk niet een van de minste vechters. Zijn stijl is zoals altijd erg grof . Hij gebruikt erg veel bewegingen en trekjes die het handelsmerk van Bruce Lee waren. Op zich haalt hij het niet bij het voorbeeld maar toch heeft het wel wat. We zien hem erg veel ronde trappen maken en de series lang. Tevens gebruikt hij erg veel zijn ‘nunchakus’. Hiermee neemt hij het op tegen een groep mummies en mannen in zwarte pakken met skeletten er op. Wederom zo een bizar onderdeel van het geheel. De decors waar gefilmd is zien er allemaal wat goedkoop uit. Het gaat hier voor een groot deel om studio werk. De buiten opnames zijn bijna allemaal op de zelfde plek opgenomen. Een open plek tussen de rotsen. Hier speelt zich bijna een half uur van de film af. Om wat tijd te besparen zijn hier alle gevechten opgenomen. Tussendoor krijgen we een stukjes te zien die er nog enigszins een verhaal van moeten maken. Eigenlijk is dit allemaal te verwaarlozen en een excuus voor meer actie. Dit is dus een perfect voorbeeld van een film die zo slecht is dat het leuk wordt. Maffer als dit bestaan ze niet. Dit is dus ook de ultieme keuze voor op een foute film avond.

Beeld kwaliteit Redelijk (full screen)
Taal Engels & mandarin
Waardering          6/10