Marty Chiu -
Kim Chi Chu -
Chen Kwai Wing -
Regisseur Liu Yeh Lin -
Speelduur 84 mins -
Prod. maatschappij Diamond film enterprise -

Het is de periode net nadat de Ching het land in handen kreeg. Het volk wordt vreselijk slecht behandeld en rebellen werpen zich overal op. Alleen de communicatie onderling verloopt wat aan de stroeve kant. Ze hebben geen idee wie er te vertrouwen is en wie niet. De grootte van het land helpt hier natuurlijk ook niet echt bij. Om toch een beetje structuur in de chaos te krijgen wordt er een namenlijst samengesteld. Hierop staan alle rebellen die te vertrouwen zijn en een grote invloed hebben. Maar deze lijst betekent ook een enorm risico. Want mocht deze lijst ooit in verkeerde handen vallen dan zal dit grote problemen betekenen. Met dit in het achterhoofd is een van de rebellen onderweg om de lijst naar een veilige plaats te brengen. Alleen hij raakt in gevecht met een aantal soldaten. Meer dood dan levend weet hij te ontsnappen. Voordat hij sterft weet hij de lijst door te geven aan Han (Dragon Lee). Het is de bedoeling dat hij hem zo snel mogelijk in veiligheid brengt. Dragon zet meteen de missie van zijn overleden vriend voort. Alleen bij de eerste grote stad die hij aandoet loopt hij al tegen problemen aan. De soldaten zijn namelijk erg alert en hebben orders iedere verdachte aan te houden. Gelukkig krijgt Han hulp van een mysterieuze vrouw (Kan Chia Fong). Dankzij haar weet hij weg te komen. Hij bedankt haar en ze gaan beiden hun eigen weg. Alleen de Ching soldaten weten nu wie hij is. Een overijverige beambte stuurt dus ook meteen een aantal mannen achter hem aan. Deze staan bekend als 'The five brothers' en zijn stuk voor stuk Shaolin meesters. Han gaat het dus nog zwaar krijgen maar gelukkig houdt de mysterieuze vrouw hem goed in de gaten.

Wat nu precies het idee was achter het maken van dit soort films in Korea zal altijd wel een raadsel blijven. 'Dragon Lee vs the five brothers' werd namelijk praktisch gemaakt zonder budget en heeft een verhaal wat zich beperkt tot een gegeven. Verder valt alles continue in herhaling en ontbreekt alle logica. Dus voor de lokale markt zal het zeker niet geweest zijn.

Toch heeft de film nog behoorlijk wat waarde als het op vermaak aankomt. Want heel slecht ziet het er allemaal niet uit. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het allemaal redelijk experimenteel en vooruitstrevend is voor die tijd. En hierdoor wordt het toch weer grappig om naar te kijken. Het verhaal is niet meer dan het brengen van een namenlijst van de ene plek naar de andere. Maar de personages die hierbij betrokken zijn wekken toch behoorlijk wat interesse op. Door hun goed uitgewerkte achtergrond komt dit echter niet. Het is eerder te wijten aan de sterke persoonlijkheid van de acteurs. Dragon Lee straalt namelijk altijd kracht uit. Maar de gene die absoluut de show steelt is Kan Chia Fong. Haar uitstraling is super en haar gardrobe perfect gekozen. Verder heeft ze een super koele blik en doordat we niet precies te weten krijgen wie of wat ze is wordt dit enorm versterkt. Alleen ondanks dat Dragon Lee het hoofdpersonage is komt hij niet zo veel in beeld. Het verhaal raakt dus ook regelmatig op een zijspoor en belandt dan bij allerlei andere personages.

Het is dan ook een beetje jammer dat het tot het einde duurt voordat beiden echt in actie komen. Tussendoor moeten we het met wat korte gevechten doen. Hierin komt wel het experimentele naar boven. De beelden zijn iets versneld en regelmatig worden acties achteruit afgespeeld. Hierdoor lijken de beweging een beetje vreemd en krijgt het iets bovennatuurlijks mee. Wie krijgen zelfs te zien dat Kan Chia Fong even over de boomtoppen rent. Althans dit idee wordt geprobeerd te wekken. In het echt hangt ze namelijk boven een plantenbak met wat mini coniferen. Een andere acteur die erg sterk speelt is Chui Man Fooi. Op de een of andere manier heeft hij ook de grootste rol in de film. Hij zet een soort generaal neer die ooit zijn hand verloor. Hiervoor in de plaats heeft hij een zilveren hand. En hiermee kan hij natuurlijk erg goed vechten. Maar dat is niet het enige wat hij goed kan. Hij is namelijk ook een meester in het vermommen. We krijgen hem dus ook in diverse outfits te zien. En uiteraard ontbreken de bijpassende baarden, pruiken en snorren niet. Deze drie acteurs komen voor het eindgevecht samen. En op zich zou je hier best wat van mogen verwachten. Ze zijn alledrie  getraind en vaardig genoeg om wat moois neer te zetten. Waarschijnlijk was er alleen een klein beetje haast met het maken van de opnames. De choreografie blijft dus ook wat simpel en niet echt strak afgewerkt. En dit is dus ook precies waar het charisma van de acteurs naar voren komt. Het is dus ook meer een gevecht vol met indrukwekkende poses geworden. Dragon Lee imiteert Bruce Lee lekker overdreven en Kan Chia Fong kijkt erg imponerend om zich heen.

Dat de film in Korea opgenomen is valt duidelijk te zien. De architectuur behoort duidelijk aan Korea toe en hetzelfde geld voor de beelden die buiten gefilmd zijn. Hierin wordt een mooie omgeving getoond waar niets op aan te merken valt. Iets wat extra opvalt is het feit dat er bijna continue stoom uit de monden van de acteurs komt. Het was dus erg koud tijdens het maken van de film. Hier laten ze vrij weinig van merken en iedereen gaat gekleed alsof het een stuk warmer is.

Als eindconclusie kan er gezegd worden dat 'Dragon Lee vs the five brothers' dus echt een film is die je moet liggen. Ligt hij je niet dan is hij erg goed voor een avondje plezier met vrienden. Om eens lekker te lachen om de knulligheid van een heleboel scènes. Het serieus nemen van een film als deze lijkt me dus ook niet handig. Er valt namelijk niet aan te nemen dat degene die hem maakte dit ook gedaan heeft. Maar cult is het absoluut en een must voor liefhebbers van Bruce Lee imitaties.

Waardering          6/10