Dean Shek - Deleted footage
Nina Li Chi - Interview with Clarence Ford
Regisseur Clarence Ford - Audio commentary: Clarence ford en Jude Poyer
Speelduur 92 min
Productie maatschappij Golden princes -

Deze film is ook een onderdeel van de Manga in motion 3 dvd box (Hongkong Legends)

Al jaren opereert er in China een groep huurmoordenaars die bekend staat onder de naam "the 800 dragons". Nog nooit is er een lid van deze groep geweest die ze levend de rug toe gekeerd heeft. Totdat Snooker (Dean Shek) weet te ontkomen en naar Rusland vlucht om daar een nieuw leven op te bouwen. Na een aantal jaren neemt hij twee wees kinderen bij hem in huis die hij opvoed als zijn eigen. Maar helaas de dead master zijn voormalige leraar weet hem na jaren op te sporen en eist ten compensatie van de verloren jaren de pleegzoon van Snooker op.  Dit alles om yao Long (Sam hui) te trainen tot huurmoordenaar. Snooker twijfelt geen moment en slaat op de vlucht samen met zijn pleegkinderen maar helaas hij word achterhaalt en gedood. Yao Long wordt ontvoerd en Yeh Wu Mei (Maggie Cheung) zijn pleegzus en geliefde blijft alleen en in de war achter. De dead master neemt Yau Long mee naar zijn huis in de bossen om zijn geheugen te wissen en aan zijn opleiding te beginnen. Zijn naam wordt veranderd in Freeman, Crying Freeman want telkens als hij iemand vermoord laat hij een traan voor de doden. Alles lijkt goed te gaan totdat Freeman Yeh Wu Mei tegen het lijf loopt en hij langzaam zijn eigen ik weer terug vind.

Opzicht is er met het verhaal niet zoveel mis, maar doordat de accenten op de verkeerde plekken van het verhaal gelegd worden komt het rommelig en onoverzichtelijk over. Duidelijk mag zijn dat het grootste deel van het budget naar de gevechten gegaan is want deze zijn prima in orde en bijzonder stijlvol gefilmd. Het nodige touwtjes werk is gebruikt om het vereiste Manga sfeertje te creëren, jammer dat dit alleen in de gevechten overkomt en in de rest van de film bijna niet terug te vinden is. De gevechten zijn dus prima in orde alleen mist Sam Hui net dat kleine beetje meer in zijn bewegingen wat hem een goeie martial artist zou maken. Sam hui blijft ook continue die domme grijns houden en hierdoor wordt het moeilijke om hem serieus te nemen iets wat in "Swordsman" wel heel anders was. "Dragon from Russia" doet op veel momenten een beetje aan als een Old skool kung fu film, vooral wat trainingen en locatie betreft. Als Freeman zijn training voltooid is verdwijnt deze sfeer om aan het einde van de film weer helemaal terug te keren voor een geweldig gevecht tussen Yuo Long en de Dead master, absoluut de beste tien minuten van de film en het wachten waard. Door het matige verhaal is het dus niet zo'n heel bijzondere film. De liefde tussen de twee hoofdpersonen had dus meer naar de voorgrond gemogen en iets meer duidelijkheid was ook wel leuk geweest, maar wat actie betreft zeker een aanrader. Het klinkt inderdaad allemaal erg tegen strijdig en helaas is dat ook zo.

Als extra bevindt er zich een interview met Clarence Ford op de dvd. Hij verteld onder meer wat leuke info over zichzelf. Ook laat hij een beetje doorschemeren dat het ook niet zijn keuze was om Sam Hui voor de hoofdrol te nemen. Zijn eerste keuze lag bij Andy Lau of Yuen Biao. Helaas werd hij gedwongen in deze keuze door het budget en zijn producers. Een beetje vreemd is het om als extra een interview tussen  Bey Logan en Maggie Q op deze disk aan te treffen. Beide hebben niks met de film te maken, maar het is een gezellige conversatie geworden over 'Dragon from Russia'. Maggie Q is zoals altijd erg grappig en charmant. Aan het einde van het interview bevinden zich nog wat grappige versprekingen en Bey Logan die wat kung fu bewegingen laat zien. Samen met de 'Deleted footage' en het audio commentaar zijn dit leuke extra's die wat meer inzicht in de film geven.

Drager Dvd (reg 2) Manga in motion (3 dvd box) Hongkong legends
Beeld kwaliteit Goed (16:9) - Bestaat uit de films:
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital) - City hunter, Story of Ricky & Dragon from Russia