|
Aan de rand van een grote
stad in Japan bevindt zich een vuilnisbelt. Vreemd genoeg is dit een plek
waar van allerlei restmaterialen een kleine wijk is ontstaan. De een
woont in een redelijk groot en echt huis terwijl een ander het met de
achterkant van een oude auto moet doen. Een ding heeft iedereen er
gemeen, ze leven in armoe. Maar toch zijn hier zelfs nog gradaties is.
De meest opvallende kostganger van de wijk is Rokkuchan (Yoshitaka Zushi).
Deze jongen, met een wat lager intellect woont samen met zijn moeder in
een huis versiert met tekeningen. Deze tekeningen kennen maar een
onderwerp en dat is ‘de tram’, de grote obsessie van Rokkuchan. Maar dit
is niet waar het ophoudt voor hem. Iedere dag stapt hij namelijk in zijn
denkbeeldige tram om zijn rondes door de stad te maken. Iedere beweging
van de chauffeur doet hij perfect na terwijl hij de geluiden van de tram
maakt. Iedereen in de wijk heeft eigenlijk wel zijn eigenaardigheden. De
een drinkt regelmatig te veel met zijn vriend, om vervolgens ruzie te
maken met zijn vrouw. Als hij dit bij zijn vriend bespreekt ruilen ze
zonder het echt te bespreken van vrouw. Een stiefvader laat eerst zijn
stiefdochter keihard werken om zich vervolgens aan haar te vergrijpen.
En een eenzame man die al het leed van de wereld op zijn schouders wil
nemen. Stuk voor stuk worden ze toegelicht in dit verhaal over menselijk
leed, vreemde gewoontes en bizarre situaties.
Voor Akira Kurosawa was dit zijn eerste film in kleur. Maar ondanks deze
bijzondere gebeurtenis werd de film niet echt een succes. Het verhaal is
simpel weg te zwaar om mensen naar een bioscoop te lokken. Mede door deze
tegenvaller deed Akira Kurosawa een poging om zichzelf van het leven te
beroven. Gelukkig was deze poging niet succesvol en maakte hij drie jaar
later zijn volgende film, ‘Stray dog’. ‘Dodes'ka-den’ is eigenlijk het
beste te vergelijken met een soap. In meer dan twee uur worden een aantal
gebeurtenissen uit een sloppenwijk toegelicht. De hele wijk passeert
zowat de revue en we krijgen te zien op welke manier iedereen met elkaar
verbonden is. Zoals altijd ontwikkeld het verhaal zich op een traag
tempo. Elk personage heeft zijn eigen introductie waarin op subtiele
wijze nieuwsgierigheid bij de kijker opgewekt wordt. Langzaam maar zeker
komen we steeds meer te weten over wat er nu precies met ze aan de hand
is en waarom ze doen wat ze doen. Voor de meeste is het niet de armoe
waar ze in leven want iedereen is op zijn eigen manier gelukkig. Maar de
problemen komen gewoon voort uit zaken waar ieder mens mee te maken kan
krijgen. Eigenlijk vallen alle deze gebeurtenissen onder de zeven
hoofdzonden uit de bijbel. Zoals bij bijna alle films van Akira Kurosawa
is ook ‘Dodes'ka-den’ erg maatschappij kritisch. Dit kan het ene moment
erg vertederend zijn maar kan opeens keihard omslaan naar zwaar
emotioneel. Het acteerwerk hierin is van hoog niveau. Ondanks dat de taal
voor mij onverstaanbaar is, komt de gemoedstoestand erg goed over. Een
aantal zaken zijn misschien iets te veel aangedikt maar dit past juist
goed in het geheel. Neem bijvoorbeeld het stuk met de jongen die zich
dag in dag uit inbeeld op een tram te rijden. Je kan je voorstellen dat
dit natuurlijk een aardig stukje pantomime moet zijn. Yoshitaka Zushi
zet overtuigend een zwakzinnige neer en de manier waarop hij door de wijk
loopt zal bij iedereen een glimlach oproepen. Ook erg vertederd zijn de
vader en zoon die moeten overleven door middel van bedelen. Continue
fantaseert de vader over het huis wat hij ooit eens zal gaan bouwen voor
zijn zoon. De jongen reageert hier wel op maar lijkt gelukkig met de
situatie zoals hij nu is. Het is opvallend dat een groot deel van de
film in een studio opgenomen is. Hierdoor ontbreekt het ruimtelijk
overzicht een beetje. Er is dus niet echt uit te denken hoe de wijk waar
alles zich af speelt nu precies in elkaar zit. Natuurlijk is iedere
compositie die we te zien krijgen perfect uitgedacht. Bijna ieder shot
lijkt een stilleven op zich. Prachtig om naar te kijken in combinatie
met het bewegend camerawerk. Er zitten bijzonder lange shots tussen die
van het ene personage naar het andere gaan. Je ziet er dus ook duidelijk
in terug dat Akira Kurosawa iemand was die alles tot in de perfectie
uitwerkte. Niet aan het toeval overliet en hiermee prachtige resultaten
boekte. Ondanks dat ‘Dodes'ka-den’ een vrij zware film is om door te
komen, laat hij in je geheugen toch aardig zijn sporen na. Het geeft stof
tot nadenken en ik denk ook dat dit de hele opzet van de film was.
Copyright
kungfufilms.nl (2005) |