Lui Chai Hui -
Lui Chai Liang -
Sun Chien -
Lilly Li -
Regisseur Lui Chai Liang -
Speelduur 90 Min

Fong Sai Yuk (Hsiao Hou)  is een losbol die zins zijn geboorte door zijn moeder getraind is in kung fu. Door deze training en zijn talent is hij enorm vaardig en bijna onverslaanbaar. Na een gevecht te hebben gehad met Tiger Lui, een wrede man die het het volk erg moeilijk maakte besluit zijn moeder om haar twee andere zoons vast te binden aan haar oudste maar lastigste zoon. Helaas helpt dit niet veel want als hij het idee heeft dat een monnik de kant van de Machu's kiest twijfelt hij geen minuut en dringt hun gebouw binnen. Na een gevecht met iedereen in het gebouw weet hij te ontsnappen. De Manchu's zijn witheet en beginnen een onderzoek om deze indringer terecht te stellen. Dit nieuws komt hard aan bij de vader van Fong Sai yuk en voor hem is de maat vol. Al snel blijkt dat het uitleveren van hun zoon niet echt een optie is dus besluiten ze om alle drie hun zoons naar de Shaolin tempel te brengen, want dit is de enige plek waar de Manchu's hen niks kunnen doen. Maar zelfs binnen de muren van de tempel kost het Fong Sai Yuk moeite om te luisteren en niet in de problemen te komen.

Na '36th Chamber' en 'Return to the 36th Chamber' is dit derde film waarin  liu Chia Hui de rol van San Te  op zich neemt. Net als de eerdere delen is dit derde deel geen direct vervolg. Het is eerder een variatie op de principes die in het eerste deel te zien waren. De hoofdrol ligt dus ook niet meer bij San Te. Dit maal is het de beurt aan de jonge volksheld Fong Sai Yuk.

Regisseur Liu Chia Liang geeft compleet zijn eigen draai aan de volksheld. Waar hij normaal gesproken arrogant, naïef en toch serieus neergezet wordt is het hier iets anders. De eerste twee eigenschappen zijn gelijk. Maar alle karkatertrekken zijn extra aangedikt. Zo is hij heel erg arrogant en zelfverzekerd . Hier komt bij dat het een heethoofd is en dat hij enorm impulsief reageert. Dit maakt het hoofdpersonage niet echt iemand waar je sympathie voor kan hebben. Toch zijn de actie die hij onderneemt van goede intentie.

Wat de vechtscènes betreft is dit het meest spetterende deel. Hoofdzakelijk is dit te wijten aan de kunde van Hsiao Hou en de regie van Liu Chia Liang. Alles gaat in hoog tempo door en zit vol met geweldige acrobatiek, verbluffende vechtscènes en diverse trainingen in de Shaolin tempel. Hsiao Hou is zoals gewoonlijk erg overtuigend, een acrobaat die zonder moeite als een soort stuiterbal over het scherm gaat. Het begin van de film waarin hij drie tegenstanders verslaat is al een film op zich.  Maar de rest is net zo goed. Er is dus absoluut geen saai moment in "The disciples of the 36th Chambers". Lichte humor wordt gecombineerd met veel actie. Dit alles staat natuurlijk tegenover de altijd kleurrijke sets van de Shaw studio's.

Er zijn een heleboel acteurs terug te vinden in de productie. Naast Hsiao Hou en Liu Chia Hui worden andere belangrijke rollen vertolkt door lilly Li en Jason Pai Piao. Als je goed oplet kom je Sun Chien, Lee Hoi San en Kan Chai Fong tegen in de kleine rollen. Alleen het enige karakter wat echt goed uitgediept is is dat van Fong Sai Yuk. Dit komt hoofdzakelijk door de wisselingen van plaats. Drie maal verandert de film van locatie en Fong sai yuk is eigenlijk de enige die mee gaat. Helaas speelt Liu Chia Liang niet echt een grote rol in deze film en komt hij maar twee keer echt in actie maar zijn stijl is natuurlijk duidelijk terug te vinden.

Voor liefhebbers van Hsiao Hou is 'Disciples of the 36th chamber' een absolute must. Het verhaal is niet echt bijzonder maar door de kung fu en de luchtige sfeer is dit snel vergeten. Verder is het natuurlijk een Shaw productie en deze zijn toch altijd wel goed. Tevens is dit het derde deel uit de populaire '36th chamber of Shaolin' trilogie. En deze moet iedere zichzelf respecterende kung fu film liefhebber toch wel compleet hebben.

Drager Dvd (reg 2)
Taal Chinees
Uitgever Dutch film works