Lung Fei -
Chen Hui Lau -
Jacky Lee -
Regisseur Eugene Hsieh -
Speelduur 88 mins -
Productie maatschappij Star town Film -

De Manchu's zijn al aardig wat jaren aan de macht. Stukje bij beetje weten ze de Han bevolking steeds meer van hun schatten uit de Ching periode af te pakken. De Han's doen ernstig hun best de waardevolle bezittingen te beschermen. Zo ook Lee Lin die door middel van het ontwerpen van een speciale kluis de boel veilig wilde stellen. Dit alles werd gebouwd in de berg van Chin Lo. Maar net als ze alles af hebben komt de vreselijke Feng Kei (Lung Fei) achter het bestaan van de schat. Hij spoort al zijn mannen aan om op zoek te gaan naar Lee Lin. Met veel pijn en moeite weet hij te ontsnappen, maar alle andere betrokkenen vinden de dood. Lee Lin krijgt het voor elkaar om zich jaren lang te verstoppen in de bergen. Hier woont hij samen met Hsiao Ching (Wong Tao), zijn zoon. Alleen hun geluk wordt ruw verstoord als een van de mannen van Feng Kei hun schuilplaats ontdekt. Lee Lin vecht zo hard als hij kan maar heeft al snel door dat de zaak hopeloos is. Hij spoort zijn zoon aan te vluchten en opzoek te gaan naar een oude monnik. Het wordt een lange reis en Hsiao Ching heeft erg veel moeite om het verlies van zijn vader te verwerken. Onderweg loopt hij tegen een groep mannen van Feng Kei aan. Deze beginnen onmiddellijk een gevecht met hem. Net als hij aan de verliezende hand is grijpt er een oude bedelaar (Chan Wei Lau) in. Deze verslaat de aanvallers met gemak en biedt daarna aan Hsiao Cheng aan met hem mee te reizen. Hsiao Cheng voelt hier niets voor. Zijn vader had hem verteld niemand te vertrouwen en dit doet hij dus ook. Maar de bedelaar blijft hem maar volgen. Ook beland hij in een confrontatie met een onbekende man (Chui Chung Hei) en vrouw (Yeh Hai Fang). Deze vragen hem naar zijn naam. Hsiao Feng weigert te vertellen wie hij is en gaat alleen verder. Als hij vervolgens in een gevecht belandt weet de oude man hem wederom te redden. Echt de kans om hem te bedanken krijgt hij echter niet. Want als hij wakker wordt is hij thuis bij de monnik die hij zocht. De bedelaar is verdwenen en Hsiao Sheng hoopt dat de monnik hem kung fu wil leren. Deze voelt hier echter niets voor omdat Hsiao Cheng er alleen maar mee zal gaan moorden. Teleurgesteld verlaat hij de monnik, maar dan opeens wordt hij terug geroepen.

Zoals altijd is dit een kung fu film die gaat om wraak en de weg hiernaar toe. Wong Tao is de hoofdrolspeler in een film waarin Jackie Chan zijn rol zo zou kunnen overnemen. Het verhaal en de elementen waarmee het gepresenteerd wordt doet namelijk enigszins denken aan zijn films. Een groot aantal acteurs die te zien waren in 'Fearles hyena' spelen hierin een vergelijkbare rol. Chan Wai Lau zet bijvoorbeeld exact dezelfde oude bedelaar neer. Ma Cheung ziet er ook bijna precies hetzelfde uit. Nu is Wong Tao absoluut niet te vergelijken met Jackie Chan. Hij heeft een veel oudere en serieus uitstraling. Hierdoor veranderd dus ook eigenlijk het hele gevoel van de film. De nadruk ligt niet zo ontzettend op de choreografie in de gevechten. Alles ziet er goed uit en iedereen zet zich volledig in. Maar het blijft een beetje mat en een echt spektakel wordt het niet. Acrobatiek is wel aanwezig maar niet zoveel als iedereen graag zou willen zien. De gevechten zijn dus gewoon lekker basis kung fu. Als aanvulling hierop krijgen we nog een aantal trainingscènes te zien. Wong Tao leert hoe hij zijn tegenstander kan uit schakelen door middel van de acupunctuurpunten. Hij traint hier op mannen van stro met ijzeren plaatjes. Regisseur Eugene Hsieh heeft voor voldoende variatie in het geheel gezorgd. We wisselen regelmatig van locatie. Alles is buiten gefilmd in de bossen of wat sombere maar sfeervolle stadjes. Het mag duidelijk zijn dat hij een zwak voor watervallen heeft. Meerderen passeren de revue en bijna het complete eindgevecht vindt hier plaats. Ter afwisseling van al dat vechten op de grond wordt er ook nog even op een vlot gevochten. Hoofdzakelijk is dit vuist tegen vuist en zijn geen speciale stijlen die de boventoon voeren. Het mag gezegd worden dat Wong Tao er in deze film aardig uit springt. Normaal gesproken vecht hij hoofdzakelijk met zijn handen. Hier laat hij nog best interessant beenwerk zien. Hij is in ieder geval flexibel en krachtig genoeg. Lung Fei is natuurlijk op zijn best als schurk met wit haar. Zijn kung fu is zoals altijd goed en zijn uitstraling puur en slecht. Het grootste deel van de film is serieus maar toch is er iets aan humor in verwerkt. Dit rust hoofdzakelijk op de schouders van Chan Wai Lau. Als oude bedelaar mag je klieren zullen we maar zeggen. Gelukkig blijft dit grappig en binnen de perken. Vrouwelijke vechters zijn altijd een welkome variatie in film. De vrijwel onbekende Yeh Hai Fang speelt een niet al te grote rol. Op kung fu gebied staat ze best haar mannetje. Alleen echt schitteren mocht ze niet in deze film. Haar gevecht is over voordat je er erg in hebt. Het lijkt me duidelijk dat 'Disciple of Shaolin master' alle juiste ingrediënten in zich heeft. Een held op zoek naar wraak die nog moet leren. Een oude bedelaar en een Shaolin monnik die hem onder hun vleugel nemen. Trainingen, een wit harige schurk, mooie locaties en natuurlijk heel veel kung fu. En misschien is dit niet het beste wat er te vinden is, maar toch komt het een eind in de buurt.

Beeld kwaliteit Redelijk (Fullscreen)
Waardering          7/10 Met dank aan de Boudisque