Ku Feng - Biography & selected filmography
Chen Hsing - Trailer & Other releases
Bolo Yeung - Elegant trails (David Chiang & Ti Lung)
Regisseur Chang Cheh - Color stills
Speelduur 77 min - Original poster
Productie maatschappij Shaw brothers - Production notes

De Sung dynastie eindigt abrupt als de troepen van de Ching het noordelijke deel van China binnen vallen. De keizers Hui en Ching worden ontvoerd terwijl prins Kang gegijzeld wordt in zijn eigen kasteel. Diverse reddingsacties van zijn aanhangers lopen op niks uit doordat ze simpel weg op een te grote overmacht stuiten. Publiekelijk worden de gevangen genomen Sung rebellen op brute wijze geëxecuteerd. De opdrachtgever voor deze executies is Man TianKuei (Ku Feng) en deze man is tevens verantwoordelijk voor het bewaken van de gegijzelde prins Kang. Maar de rebellen laten zich niet afschrikken. Ze zetten een reddingsactie op om hun kameraden van de executie te redden. Erg succesvol is deze missie op het eerste gezicht niet, ze weten maar een iemand te redden. Maar als de man zijn verhaal verteld wordt langzaam duidelijk dat ze wel degelijk iets bereikt hebben. Terwijl de man zijn executie afwachtte tekende een van de mede gevangenen een kaart op zijn rug. Deze kaart omschrijft een geheime en moeilijk begaanbare route naar de achterkant van het kasteel. Er is alleen een groot probleem aan het eind van deze weg bevindt zich een brug die bijna op instorten staat. Op een normale manier over deze brug gaan is onmogelijk en alleen iemand die zijn gewicht goed onder controle heeft zou dit kunnen. Maar dit soort vaardigheid heeft niet iedereen en zeker niemand uit deze groep. Bao Tingtian (Ti Lung) weet dat Wang San een meester is op dit gebied en besluit hem op te zoeken. Vrijwel op het zelfde moment krijgt Man TianKuei het idee dat er ook best een aanval vanaf de achterkant van het kasteel zou kunnen komen. Hij inspecteert de plek en komt tot de zelfde conclusie als de rebbelen. Ook hij stuurt iemand naar Wang San om er voor te zorgen dat hij de juiste kant kiest. Bao Tingtian komt net te laat want Wang San heeft net de kant van de Ching gekozen. Verblind door de beloofde rijkdom verraad Wang San zijn eigen volk. Maar Little Bat (david Chiang) een van zijn jongere medeleerlingen kreeg opdracht van hun overleden meester om Wang San op het rechte pad te houden. Zonder pardon mengt hij zich in de strijd tegen de Ching en zijn eigen oudere leerling. En dit komt Bao Tingtian goed uit. Want niet alleen heeft Little Bat de zelfde vaardigheid als Wang San maar de Ching weet niet wie hij is en dit kunnen ze mooi uitbuiten.

Een van de vele geweldige samenwerking tussen regisseur Chang Cheh, David Chiang en Ti Lung. En wat voor een, "Deadly duo' komt uit het zelfde jaar als het meesterlijke 'New one armed swordsman'. De sfeer in beide films in ongeveer vergelijkbaar en dezelfde grote brug speelt een belangrijke rol. 'Deadly duo' is alleen iets minder op het persoonlijk drama gericht en heeft veel meer grote massale gevechten. Deze veldslagen zijn prachtig gechoreografeerd door Tong Gaai en Liu Chia Liang. De laatste speelt zelfs een kleine rol die jammer genoeg iets te klein is. Maar toch is het duidelijk te zien dat de gevechten van zijn hand zijn. Hoofdzakelijk wordt er met wapens gevochten en de variatie hierin is erg groot. Ti Lung hanteert een enorme bijl en het is goed te zien dat hij op zijn fysieke top is. Zijn lichaam is strak afgetraind en zijn bewegingen zien er erg goed uit. Mede hoofdrolspeler David Chiang vecht voor een groot deel met zijn handen en maakt gebruik van een soort korte boothaak. De punt van dit wapen kan hij afvuren en terug halen aan een ketting. Verder wordt er natuurlijk gebruik gemaakt van speren, zwaarden en zelfs grote bekkens fungeren als wapens. De heerlijk heldhaftige macho sfeer die films van Chang Cheh domineren is aanwezig als in geen ander. De ene na de andere held sterft een brute dood en dit alles om dat ene doel te dienen, het redden van hun prins. De film is dus ook behoorlijk bloederig zoals je ook mag verwachten van Chang Cheh. Ondanks dat de hoofdverhaal lijn eigenlijk vrij simpel is wordt er door de grootse aanpak iets heel moois van gemaakt. De manier van vertellen is erg boeiend al kan het eerste half uur door het aantal gevechten wat saai worden. Maar daarna grijpt het verhaal je vast om je niet meer los te laten. Het is alleen een beetje jammer dat de film maar 77 minuten duurt. Maar ondanks de korte speelduur voelt het geheel erg compleet aan. Er is enorm veel variatie in omgeving en vooral de scènes op en in het water zijn erg mooi. Want een vechtpartij tussen twee grote groepen op een vlot in een rivier zie je niet elke dag. Dit is tevens een van de momenten dat de erg jonge Bolo Yeung zich van zijn beste kant laat zien. Het wapen dat hij gebuikt is een grote voorhamer en een beitel. Naar hartelust zwaait hij het gevaarte door de lucht met diverse gebroken ledematen als gevolg. Met films als 'Deadly duo' wist Chang Cheh het gat nog groter te maken tussen Wu Xia, die vaak toch iets van een soap weg hadden naar de films die zich puur op mannelijk helden concentreerde. En hier moeten we hem absoluut dankbaar voor zijn.

Buiten de gebruikelijke extra's bevinden zich op deze DVD ook twee bijzondere dingen. Het gaat hier namelijk om twee interviews. De ene is met David Chiang en de andere met Ti Lung. Deze filmpjes zijn gemaakt door Celestial en bespreken de carrières van beide heren. Zelf geven ze commentaar op wat er besproken wordt en voegen nog het een en ander toe. Het is leuk om te zien hoe ze er nu uit zien en wat ze nu doen. Met de montage van de beelden uit hun films wordt dit leuk aangevuld. Het interview met Ti Lung duurt iet meer dan zeven minuten en die met David Chiang duurt rond de negen minuten. Het enige wat een beetje jammer is, is dat Celestial deze extra al eerder op meerdere DVD's gebruikte.

Geluid kwaliteit Redelijk (dolby digital) De 5.1 track is nogal uit balans
Ondertiteling Traditional Chinese / English