Kwok Choy - Other releases
Lu Feng - Color stills
Sun Chien - Original poster
Lo Mang - Biography & selected filmography
Regisseur Chang Cheh - Production notes
Speelduur 99:36 mins -

Enthousiast begroet Chen Feng (Sheng Chiang) zijn vriend Yang Ta-ying (Lo Mang) als deze vroeg in de ochtend bij hem voor de deur staat. Al snel merkt hij dat het enthousiasme maar van een kant komt. De reden hiervan word hem al snel duidelijk als hij de rouwband om de arm van zijn vriend ziet. Bezorgt vraagt hij hem wat er allemaal is gebeurt en wat ingehouden steekt Yang Ta-ying van wal. Zijn vader, die een belangrijk functionaris was in het leger werd recentelijk verraden en vermoord. Hierbij kwam ook de rest van de familie om. Han Pei-tsang (Wang Li) was de aanstichter van dit bloedbad en nam zonder enig respect zo de positie van de vermoorde man over. Yang Ta-ying is de enige overlevende en hij wil nu niets anders dan wraak. Maar aangezien Han Pei-tsang goed beveiligd word is dit niet iets wat hij alleen af kan. Hij is dus ook hier om de hulp van zijn vrienden in te roepen. Diezelfde middag nog is de hele groep compleet. Niet geheel vreemd staat niemand te trappelen om deel te nemen aan de wraak actie. Tegen Yang Tai-ying word gezegd dat hij het maar beter uit zijn hoofd kan zetten. Han Pei-tsang is gewoon te goed beveiligd om tot door te dringen. Maar Yang Ta-ying laat het er niet bij zitten. Die avond nog waagt hij een poging om zijn vader te wreken. De actie is helaas te vergeefs en hij kan het niet navertellen. Als de vier vrienden dit horen voelen ze zich vreselijk schuldig. Voor hun zit er dus ook niets anders op dan de wraak waar hun vriend aan begon toch tot uitvoering te brengen. Aangezien deze een behoorlijke som geld achter liet zal het niet moeilijk worden om een kostbaar plan tot uitvoering te brengen. Na het stelen van een drietal geavanceerde wapens kan het spel beginnen. Op slinkse wijze weten ze Han pei-tsang te manipuleren. Ze laten hem denken afgezanten van de maarschalk te zijn en hopen hem hiermee in de val te lokken. Maar echt makkelijk zal het niet gaan worden. Ze zijn zelf namelijk maar simpele acrobaten en Han Pei-tsang is omringt door drie heuse kung fu meesters.

Dat regisseur Chang Cheh graag met de zelfde groep acteurs werkte hoeven we niemand meer uit te leggen. Evenmin hoeven we te benoemen dat deze groep bekend stond als 'The venoms'. Tevens is het niets nieuws dat zijn films vaak over wraak gingen, bloederig waren en niet altijd even gezellig afliepen. 'Daredevils' is op veel punten geen uitzondering. Maar wat erg opvalt aan deze rolprent is dat de nadruk op het verhaal ligt. Kung fu is natuurlijk ook belangrijk maar de manier waar op deze epos over wraak zich ontwikkeld des te meer.

Heel rustig en stukje bij beetje ontwikkeld zich het tragische verhaal. Het draait allemaal om een groepje vrienden. Één van hen vraagt om hulp maar ze zijn allemaal te druk met zichzelf om te reageren. Pas als het te laat is hebben ze door wat ze hadden moeten doen en komen ze in actie. Wat volgt is een opbouw naar een wraak actie. Iets wat niet zomaar lukt aangezien het doelwit niet makkelijk te bereiken is. Chang Cheh weet alles erg gedetailleerd in beeld te brengen. Hij belicht hier de psychische kant van het geen er gebeurt maar verliest geen moment het speelse uit het oog. Zoals altijd zijn de personages enorme vrijbuiters met een erg groot plichtsbesef. Er word dus ook luchtig met de situatie om gegaan. Dit terwijl iedereen overduidelijk doordrongen is van de ernst van de situatie. Op handige wijze word er afgerekend met het feit dat de film zich in een periode afspeelt dat er al vuurwapens bestaan. Normaal gesproken is het heel lastig om deze twee zaken te mengen met elkaar. Door dit eigenlijk een van de hoofdonderwerpen van het verhaal te maken lukt dit goed. Er kan dus gezegd worden dat dit een kung fu film is met een sterk verhaal. De personages zijn helaas wat oppervlakkig. De manier waarop ze hun karakter trekken krijgen is door hun manier van vechten. Hier is heel duidelijk uit te halen wie bijvoorbeeld een denker is of het allemaal niet zo serieus neemt. Broederschap staat zoals altijd hoog in het vaandel. Door de combinatie van dit alles ontstaat een erg prettige sfeer die de film typerend maakt voor een Chang Cheh film.

De prestatie van 'The venoms' is zoals altijd stabiel. Iedereen zet een variatie van zijn standaard personage neer en doet dit met de bekende flair. Wat acteren betreft is het dus allemaal standaard. Dit betekend natuurlijk niet dat het slecht is. 'The venoms' weten wat ze moeten doen en draaien zuiver op hun ervaring. Kwok Choy en Sheng Chiang spelen de hoofdrollen. De chemie tussen dit tweetal is pefect en ze zijn enorm op elkaar ingespeeld. Lu Feng en Sun Chen volgen hier vlak achter. De rol van Lo Mang is helaas niet zo heel groot en beperkt zich tot één Gevecht. Wong Lik kreeg dit keer de rol van de slechte op zich. Heel erg veel komt hij niet in beeld. Maar toch is het voldoende om te bewijzen dat de rol hem op het lijf geschreven is. Hij word onder anderen bij gestaan door Yeung Hung en Tam Jan-Dung.

Wat kung fu betreft is de film wat aan de trage kant. Er is namelijk drie echte gevechten. Hiervan bevind de grootste zich aan het einde. Voor actie word er hier gegrepen naar acrobatiek. De titel 'Dardevils' voorspeld dit natuurlijk al. We zien Kwok Choy, Sheng Chiang en Lu Feng allerlei capriolen uit halen. Dit gaat van salto's en allerlei flips door naar balans oefeningen en nog veel meer. Het gaat er hierbij erg speels aan toe. De echte kung fu liefhebber zal hierbij niet volledig aan zijn trekken komen. Toch blijft het leuk om ze zo bezig te zien. Officieel zijn het toch ook acrobaten en dit is waar ze echt goed in zijn. Het beetje kung fu die we te zien gaat er hard aan toe. Het eerste wat we te zien krijgen is de introductie van de slechten. Hierbij wordt hun vaardigheid met de wapens getoond. Dat ze er ook diverse gemene trucs opnahouden word hier ook meteen duidelijk. Daarna mag Lo Mang laten zien waartoe hij in staat is. Een briljant gevecht waarin het het ongewapend opneemt tegen allerlei wapens. Maar het hoogtepunt heeft natuurlijk plaats aan het einde. Hierin nemen de twee groepen het tegen elkaar op in een pakhuis. De deuren gaan dicht en niemand kan er in of uit. De stijl van dit gevecht doet heel erg denken aan de manier van Jackie Chan. Het is hier ook meer acrobatiek dan kung fu. Wat het zo spectaculair maakt is dat we hier met drie man te maken hebben in plaats van één. Alles wat er voorhandden is word als een wapen gebruikt.

Zoals iedere Shaw productie ziet alles er erg goed verzorgt uit. De sets zijn prachtig, de belichting goed en alles is duidelijk in de studio opgenomen. De typische Shaw sfeer is dus ook erg aanwezig. Hier word even één moment van afgeweken en dit valt ook meteen op. Het grappige is ook dat er hier ook even een auto in voorkomt. Dit maakt het een wat afwijkend moment. Storend is het niet te noemen maar het valt wel heel erg op.

'Daredevils' is misschien niet de meest bloederige en actie volle film van 'The venoms'. Maar dit maakt hem juist zo bijzonder. Verhaal technische is dit namelijk hun beste film. Bijna alles klopt en is goed doordacht. Chang Cheh overtreft zichzelf dus ook op dit vlak en verliest zijn kenmerkende stijl geen moment uit het oog. Liefhebbers van non-stop actie zullen alleen niet geheel aan hun trekken komen. Maar het valt natuurlijk niet te ontkennen dat dingen lekkerder zijn als je er lang op hebt gewacht. Dit geld hier zeker voor het eind gevecht want deze is super.

Drager DVD (reg 3) Helaas geen trailer beschikbaar
Geluid kwaliteit goed (Mono)
Taal Mandarin of Cantonese