Suen Rong Jye - Stills gallery
Dean Shek -
Wong Tai Liang -
Regisseur Chen Chi Hwa -
Speelduur 86:38 mins -
Prod. maatschappij Fortuna films (HK) -

Na de dood van haar ouders is Fei Fei (Angela Mao) rond gaan zwerven. Zonder vrienden maakte zij van de wereld haar huis en van de hemel haar dak. Haar tijd brengt ze door met het trainen van kung fu en het uithalen van kwajongensstreken. Op een dag ontmoet ze Ku Cheng-Yuan (Paul Chun Pui). Hij is de oudste leerling van de vijfdieren school en net vreselijk in gevecht met zijn aardvijanden. Het is goed dat Fei Fei hem te hulp komt. Ku Cheng-Yuan is namelijk totaal niet opgewassen tegen de overmacht. Gelukkig weet Fei Fei het tij te keren. Ze worden vrienden en Fei Fei wordt opgenomen in de school van Ku Cheng-Yuan. Het geluk is alleen van korte duur. De school wordt aangevallen door Mu Fa Shan (Chia Kai) en zijn mannen. Iedereen vindt de dood en alleen Fei Fei weet te ontkomen. Voor haar is de grond compleet onder haar voeten weggeslagen. Had ze eindelijk weer iets wat op familie leek en dan gooit het lot roet in het eten. Haar enige gedachte is wraak. Alleen haar vaardigheid op vechtgebied is gewoon niet goed genoeg. Maar waar het lot haar eerst niets dan slechts bracht brengt het nu de uitkomst. In een verlaten tempel stuit ze op twee vechtende oude mannen. Deze zijn al jaren verwikkeld in een discussie over wie er nu de beste is. Helaas is de uitkomst steeds hetzelfde. Telkens weer wordt het gelijk spel. Fei Fei ziet hierin de uitkomst. Ze stelt voor dat de twee heren hun kennis op haar overbrengen. Op deze manier kan ze in een gevecht kijken welke technieken er beter werken. Dit lijkt een oplossing voor hun probleem en dus stemmen ze hier mee in. Beiden weten echter niet dat ze hierdoor ook meewerken aan het wraak plan van Fei Fei en de woede van Mu Fa Shan op hun hals halen.

In een periode dat kung fu komedies enorm populair waren konden Peking opera geschoolde acteurs makkelijk werk vinden. Hun vaardigheden deden het goed op film en zorgden voor veel spektakel. Ook Angela Mao heeft zo'n achtergrond. Alleen haar talent werd niet benut. Het enige moment dat ze dit echt mocht laten zien was in 'Dance of death'. In dit opzicht is dit dus een bijzonder document te noemen.

Voor diegene die al meerdere kung fu films gezien heeft zal het verhaal totaal niets nieuws te bieden hebben. Helaas zullen die gene die onbekend zijn met het genre ook niet over lopen van enthousiasme. Regisseur Chen Chi Hwa laat hier zien hoe je een kung fu film saai kan maken. Vreemd want 'Shaolin wooden man' (met Jackie Chan in de hoofdrol) was ook van zijn hand en daar leverde hij beduidend beter werk af. Hier wordt het verhaal vergeten en ligt de focus totaal op de actie en de komedie. Met tien minuten meer aandacht aan karakter opbouw of drama had 'Dance of death' een stuk betere film geweest. Dit had een stukje variatie kunnen brengen wat hoog nodig was. Nu kabbelt het verhaal op één tempo door zonder enige piek of climax.

Natuurlijk is het probleem dat hier optreedt niets nieuws voor het genre. Maar met de juiste timing op het gebied van komedie en actie hoeft dit geen probleem te zijn. Dean Shek is ingehuurd om de komedie te verzorgen. Hij draait zijn standaard routine af en toont weinig inventiviteit. De grappen en situaties zijn super flauw en cliché. Hiermee wordt ook duidelijk dat de film vrij snel gemaakt is. Er is niet echt lang over nagedacht en waarschijnlijk is de eerste opname meteen gebruikt. Hu Bat Liu en Wang Tai Liang mogen ook nog een duit in het zakje doen. Hun personages getuigen ook niet echt van creativiteit. Ze hebben soms hun momenten maar hoofdzakelijk zijn de grappen te voor de handliggend.

Nu is er eigenlijk nog maar een ding over wat de redding kan bieden en dat zijn de gevechten. Kung fu is toch wel het belangrijkste voor een film als deze. Om dit in elkaar te knutselen was niemand minder dan Jackie Chan ingehuurd. Zijn invloed is duidelijk terug te zien. Het is precies zijn stijl en humor en acrobatiek spelen een belangrijke rol. Het doet allemaal wel wat denken aan de stijl van 'Drunken master' en 'Snake in the eagle's shadow'. De belangrijkste stijl van de film 'The dance of death', is ook afgeleid van Mis Ho, de stijl die Wong Fei Hung in 'Drunken master' weigert te leren. Als troef wordt Angela Mao ingezet. Voor haar voor het eerst dat ze echt mag laten zien wat ze in huis heeft. Ze komt hier absoluut verrassend uit de hoek. Ze laat zien dat ze haar lichaam goed onder controle heeft en erg stabiel in de benen is. Ze kan de stijl van Jackie Chan prima aan. Toch komt er een klein probleempje om de hoek kijken. Evenals met de komedie is er niet echt lang de tijd genomen voor de opnamen. Hierdoor zijn de gevechten traag en niet echt meeslepend. Was er wat meer geoefend dan had de actie een stuk beter geweest. Tevens is het camera werk weinig creatief. Continue wordt er gefilmd vanuit dezelfde posities. Dit maakt alles heel saai om naar te kijken. Toch is dit jammer want de getoonde technieken zijn prima in orde.

Naast Angela Mao zijn het Chia Kai en Suen Rong Jye die de show stelen. Beiden zijn erg krachtig en halen het meeste uit Angela Mao. Tijdens de gevechten die zij samen hebben gaat het tempo omhoog en lijken alle problemen te verdwijnen. De 'Horse' stijl die ze beoefenen ziet er goed uit en vergt veel van benen en armen. Aan het einde komt het dus toch nog goed maar dit redt de film als geheel niet.

Voor Angela Mao fans is 'Dance of death' een absolute must see. Ze toont zichzelf hier van een kant die ze in geen andere film laat zien. Het is erg jammer dat niemand hier verder wat mee gedaan heeft. Er had zeker meer in gezeten als ze zich nog iets meer had kunnen ontwikkelen. Helaas komt de film verder niet goed uit de verf. Het is een grote aan een schakeling van langdradige clichés. Als kijker ga je dus ook regelmatig op zoek naar iets anders om te doen en is het moeilijk om de aandacht er bij te houden.

Als extra is er een kort en onsamenhangend interview met Angela Mao aanwezig. Deze werd een aantal jaar geleden opgenomen. We krijgen haar dus te zien zoals ze er nu ongeveer uit moet zien. Het is altijd leuk om de acteurs van toen nu te zien. Ze praat over haar geschiedenis en hoe ze de film industrie inrolde. Ook vertelt ze kort over haar leven nu. Niet echt diepgaand maar wel leuk om even te zien. Een ander extra is de Stills gallery. Normaal niet echt boeiend maar hier door de aanwezigheid van foto's van de opnamen toch leuk. Op veel foto's is Jackie Chan te zien en hiermee wordt het werkelijke bewijs van zijn betrokkenheid geleverd.

Beeld kwaliteit Redelijk (2.35:1)
Ondertiteling Engels en Chinees
Taal Mandarin of Engels