Lee Sung Jae - Photo Gallery
David Chiang - Filmographies
Dion Lam - Theatrical Trailer
Regisseur Andrew Lau - Music Video
Speelduur 124 mins -
Prod. maatschappij Basic pictures -

Als huurmoordenaar is het hebben van een relatie niet een van de makkelijkste zaken. Jezelf in gevaar brengen is tot daar aan toe maar een vrouw hierbij betrekken is iets wat echt niet kan. Helaas overkomt het Park Yi (Jung Woo Sung) dat hij verliefd wordt op het meest kwetsbare meisje mogelijk. Hye Young (Jun Ji Hyun) is in de twintig en nog nooit met een jongen uit geweest. Ze is vreselijk verlegen en heeft maar een passie en dat is schilderen. Park Yi durft haar dus ook niet te benaderen en bewondert haar van een afstand. Om haar toch enigszins te laten merken wat hij voor haar voelt stuurt hij haar iedere dag om kwart over vier bloemen. Dit zijn zelf gekweekte madeliefjes omdat hij weet dat zij die bloemen altijd graag schildert. Tijden gaat dit zo door. Park Yi betrekt zelfs een appartement aan het plein waar Hye Young veel te vinden is. Op deze manier heeft hij het gevoel toch bij haar te zijn. Hye Young is ondertussen ook enorm bevangen van de mysterieuze man die haar steeds bloemen stuurt. Ze raakt dus ook enorm in de war als er op een dag een man tegenover haar staat met een potje met madeliefjes. Alleen deze man is niet de stille aanbidder die ze al tijden heeft. Jeong Woo (Lee Sung Jae) is namelijk een interpol agent die tijdens een missie toevallig met haar in contact komt. Door zijn werk komt hij meerdere malen bij haar terug. Stukje bij beetje begint ook hij gevoelens voor haar te krijgen. Voor Hye Young is het duidelijk, ze heeft haar droom man gevonden. Maar bij Park Yi is de frustratie door deze gebeurtenis enorm. Vanuit zijn appartement heeft hij alles kunnen volgen. Het is nu te laat om zichzelf kenbaar te maken. Ook twijfelt hij nog steeds of hij haar wel mag benaderen. Hij wil haar immers niet in gevaar brengen. Jeong Woo durft ondertussen niet meer op te biechten dat hij niet de man is die haar al tijden bloemen stuurde. Hiermee belanden ze in een enorm ingewikkelde driehoeks verhouding. Twee mannen, beiden aan de andere kant van de wet, en een die het meisje voor zich wint door een misverstand. Dit is natuurlijk vragen om een ingewikkelde situatie en problemen.

Normaal gesproken probeer ik mijn recensies altijd zo objectief mogelijk te maken. Hierbij is het niet belangrijk wat ik vind maar wat er belangrijk is voor de kijker in het algemeen. Maar als een film opgenomen is in de stad waar ik zelf woon wordt dit toch enigszins bemoeilijkt. Zelf ben ik meerdere malen aanwezig geweest op de set van 'Daisy' en heb ik gezien hoe de film gemaakt werd. Tevens zijn er een aantal bekenden van mij te zien in kleine rollen. Hun aanwezigheid is weliswaar duidelijker te zien in de aftiteling dan in de film, maar toch.

'Daisy' is een nogal internationale film te noemen. Een regisseur uit Hongkong, drie hoofdrolspelers uit Korea en opgenomen in Nederland. Het schijnt zelfs zo te zijn dat het team wat de pre-productie verzorgde uit Thailand kwam. Een behoorlijke mengeling van culturen dus en gelukkig pakt dit redelijk positief uit. Maar dit kan ook haast niet anders met een regisseur als Andrew Lau die dit allemaal in de juiste banen mocht leiden. En hij heeft er een behoorlijk visueel spektakel van weten te maken. Ruimschoots neemt hij de tijd om Nederland op een prachtige en sfeervolle manier in beeld te brengen. Beelden van Haarlem, Amsterdam en de Veluwe worden naadloos met elkaar vermengd. Het typische Hollandse sfeertje is hierbij goed aanwezig. Grachten, molens, kerken, trams, van Gogh en natuurlijk bloemen spelen een belangrijke rol. Dit alles wordt ondersteund door een met klassieke muziek doorspekte soundtrack. Dit geeft het geheel een behoorlijk dromerig sfeertje mee. Traag is het wel en dit is natuurlijk iets waar je van moet houden. Maar Regisseur Andrew Lau heeft goed nagedacht over de manier waarop hij de dingen aan ons wil tonen. Het is knap hoe hij een zelfde gebeurtenis meerdere malen in beeld weet te brengen. Dit is telkens vanuit het oogpunt van een andere hoofdrolspeler. Het bijzondere hieraan is dat hij toch een bepaalde spanning weet vast te houden.

Het verhaal is overgoten met een behoorlijk emotioneel en dramatisch sausje. Hierdoor is het een behoorlijk zware film geworden. Het lijkt er dus ook op dat alle acties die de personages ondernemen gedoemd zijn te mislukken. En als je de film heel kritisch gaat bekijken rammelt het verhaal aan meerdere kanten. De toevalligheden zijn gewoon te groot en sommige zaken niet echt goed uitgewerkt. Maar als je goed na gaat denken over de basis van de film is deze toch leuk bedacht. Twee mannen die beiden aan de andere kant van de wet staan, een onschuldig meisje en een gecompliceerde driehoeksverhouding. Dit deel van de film zit prima in elkaar. Alleen het idee dat de schrijver zich heeft laten inspireren door een film als 'The killer' van John Woo is iets wat bijna niet uit te vlakken valt. Het basisgegeven is dus ook bijna hetzelfde alleen later slaat 'Daisy' haar eigen weg in. Het is dus ook een film die zijn kracht meer uit zijn basis haalt dan uit het geheel.

De prestatie die de acteurs neerzetten is vrij dubbel te noemen. Dit aangezien ze hoofdzakelijk stil spel hebben. Echt goede dialogen zijn dus behoorlijk schaars. Hierdoor komen goed ogende acteurs een beetje autistisch over. Ze draaien continue om de hete brei heen. Dit geeft je sterk de neiging ze een schop onder te kont te geven in de hoop dat ze dan vertellen wat ze nu echt denken. Maar er is wel overduidelijk een chemie aanwezig tussen de drie hoofdrolspelers. de combinatie is erg prettig voor het oog. De aanwezigheid van David Chiang is trouwens een bijzonder aangename verassing te noemen. Hij blijft een geweldige uitstraling hebben. Een oude rot in het vak die best wat vaker te zien zou mogen zijn.

Ondanks dat 'Daisy' toch het beste past in de categorie romantisch drama is er nog wel wat interessante actie aanwezig. Het gaat hier om een stuk of vijf schietpartijen. Stuk voor stuk zijn ze goed in elkaar gezet. Vooral het laatste treffen is van ouderwets niveau. Een man die alleen een huis vol gangsters bestormt. Het is alleen jammer dat een aantal schietpartijen wat chaotisch gefilmd zijn. Alles knalt voorbij in flitsen en hierdoor lijkt het wat rommelig.

Ondanks een groot aantal tegenstrijdigheden ben je het als Aziatische film liefhebber uit Nederland verplicht 'Daisy' een keer gezien te hebben. Al is het alleen maar om je eigen land te bekijken door de ogen van een regisseur uit Hongkong. De typische manier waarop zij een omgeving weer kunnen geven blijft heerlijk om naar te kijken. De rest van de film zal dan waarschijnlijk niet tegenvallen als je er eens rustig de tijd voor neemt.

Op deze regio 3 dvd van 'Daisy' zijn de bekende standaard extra's aanwezig. De Making of featurette is natuurlijk vooral leuk omdat we hier nog meer van Nederland te zien krijgen. Het geeft ook een leuke beeld van hoe de hele film tot stand is gekomen. Tevens is er een uitgebreide muziekvideo aanwezig. Helaas word hierbij niet verteld wie de artiest is. Verder moeten we het doen met een photo gallery en filmographies van de acteurs.

Klik hier voor exclusieve behind the scene foto's

Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS 6.1, Dolby 5.1)
Taal Korean of Cantonese