Jay Chou - Theatrical trailers
Lau Yip - Cast & crew filmographies
Li Man - Photo gallery
Regisseur Zhang Yimou -
Speelduur 127:27 mins -
Prod. maatschappij Beijing new film co -

Ieder gezin heeft zijn problemen en zo ook het keizerlijke. Na drie jaar van afwezigheid keert Jai (Jay Chou) terug van het slagveld. Deze terugkomst is samen met zijn vader (Chow Yun Fat), de keizer. Alleen waar Jai zijn familie op leuke wijze hoopt aan te treffen is de situatie compleet omgekeerd. Zijn moeder (Gong Li) heeft al jaren stiekem een relatie met haar stiefzoon. De stiefzoon ziet deze relatie eigenlijk niet meer zitten en is naarstig op zoek naar een uitweg. De grootste reden hiervan is zijn liefde voor de dochter van de keizerlijke dokter. De jongste zoon voelt zich niet begrepen en zijn beide ouders praten bijna niet meer. Hier komt nog eens bij dat zijn moeder al jaren medicijnen gebruikt en haar ziekte maar niet beter wordt. Het lijkt er zelfs op dat het de laatste tijd alleen maar erger wordt. De medicatie die ze gebruikt wordt door de keizer voorgeschreven en langzaam verliest ze het vertrouwen in hem. Ondertussen ontwikkelt ze een steeds extremer wordende fascinatie voor gouden chrysanten. Continue is ze deze aan het borduren. Jai snapt er allemaal niet veel van maar stukje bij beetje beginnen alle puzzel stukjes op hun plaats te vallen. Maar pas op het moment dat hij alles goed door heeft realiseert hij zich dat hij precies tussen zijn beide ouders in is komen te staan. Helaas voor hem is er geen uitweg meer mogelijk. Er zit dus ook niet anders op dan een keuze te maken tussen een van hen. Alleen wie zal hij kiezen. Zijn wijze en gerespecteerde vader aan wie hij beloofde nooit iets met geweld te nemen. Of de moeder waar hij door opgevoed is en zielsveel van houdt.

Als er een Aziatische regisseur is die veel bekendheid kreeg in het westen in de afgelopen jaren dan is het Zhang Yimou wel. En dit is natuurlijk niet geheel onterecht. Hij begon met art house films als 'Raise the red lantern' en 'Judou' en werkte zich langzaam omhoog tot mega budget producties. Dit waren kassuccessen als 'Hero' en 'House of the flying daggers'. In deze films wist het telkens weer andere grote namen bij elkaar te krijgen. Maar zijn eerste successen had hij zeker te danken aan Gong Li. Met 'Curse of the golden flower' werd dit tweetal na jaren herenigd. Voeg hier een top acteur als Chow Yun Fat aan toe en het succes lijkt verzekerd.

Als we de recente films uit het genre van historische drama's uit Azië naast elkaar gaan zetten hebben ze een ding gemeen. Stuk voor stuk gebruiken ze behoorlijk gecompliceerde plots vol verraad, intriges en overspel. Deze ingrediënten zijn in 'Curse of the golden flower' wederom aanwezig. Alleen het opvallende is dat het gecompliceerde dit maal achterwegen is gelaten. Het verhaal concerteert zich op iets meer dan een handvol personages. Hierdoor is er een goed overzicht en alles makkelijk te volgen. Laat je in het begin dus niet misleiden door de vele figuranten die op de been zijn. De opbouw is prima in orde en langzaam maar zeker wordt er steeds meer onthult. Het verhaal doet erg Shakespeare-achtig aan. Het draait allemaal om ingewikkelde relaties in een keizerlijke familie. Het verleden van de keizer komt ook nog eens om de hoek kijken en dit maakt het allemaal erg sappig. Er moet alleen wel bijgezegd worden dat het allemaal wel erg in de richting van een gemiddelde tv-soap gaat. Alleen die zien er allemaal niet zo geweldig uit als 'Curse of the golden flower'.

Als regisseur Zhang Yimou ergens zijn roem mee kreeg dan was het wel met zijn gevoel voor kleuren. Ook in deze nieuwe productie moest hij hier natuurlijk mee uitblinken. Het mag gezegd worden dat het ditmaal enigszins over de top gegaan is. Toch creëert hij een hele aparte wereld vol contrast. Hij zet blinkend goud tegen over mat zwart en geeft de kleuren rood en geel ook een belangrijke rol. Dit komt allemaal op grootse wijze terug in de aankleding van de acteurs en de sets. Deze zijn heel erg protserig en worden op een manier getoond als nooit te voren. Het keizerlijk paleis straalt bijvoorbeeld enorm veel warmte uit. In de meeste films gaat het hier om een kale en koude plek waar donker hout de overhand heeft. Zhang Yimou liet overal vloerbedekking neerleggen, liet de muren kleuren en gordijnen ophangen. Een blik op de Chinese geschiedenis die heel anders is dan gebruikelijk. Het is dus ook even wennen maar er kan niet anders dan toegegeven worden dat het wel wat heeft. Het geel komt terug in het gebruik van duizenden chrysanten die de binnenplaats van het paleis bedekken. Iets anders wat meteen in het oog springt is de manier waarop de vrouwen hun kleding dragen. Dit heeft erg veel weg van de Franse renaissance periode. Het bovenlijf in een korset gebonden. Alles wat normaal gesproken onder de kleding zit puilt er nu boven uit.

Van een film als deze mag je niet anders verwachten dan dat het niveau van het acteren erg hoog ligt. Gong Li speelt voortreffelijk als altijd en popster Jay Chou laat zien dat het prima kan als acteur. Maar alle ogen zijn natuurlijk op Chow Yun Fat gericht. Wederom bewijst hij wat voor groot acteur hij is. De rol die hij neerzet is namelijk totaal anders dan je van hem verwacht. Zijn zachte en vriendelijke trekken lijken verdwenen. Er staat dus een compleet ander mens. Het lijkt dus ook niet de Chow Yun Fat die we kennen uit zijn grote successen. Dit is even wennen maar hiermee verdient hij wel respect. Altijd een vergelijkbaar personage neerzetten is natuurlijk niet moeilijk. De andere acteurs in deze productie slaan zich er prima door heen. Alleen als we heel eerlijk zijn is er niemand die heel erg boven de rest uit stijgt.

Mocht je van plan zijn om 'Curse of the golden flower' te gaan kijken voor de actie dan wordtt het een grote teleurstelling. De gevechten zijn groots opgezet en bevatten ninja's (of eigenlijk gewoon gemaskerde sluipmoordenaars). Maar helaas is er van echt mooie gedetailleerde gevechten niet te spreken. Bruut en meeslepend zijn ze echter wel. Vooral het gevecht tussen de bergen is enorm meeslepend. Dit is het eerste moment van actie en tevens het hoogtepunt. Het eindgevecht is een stuk groter opgezet maar kan hier helaas niet aan tippen. Wat we namelijk te zien krijgen is een enorme veldslag tussen duizenden soldaten.

'Curse of the golden flower' is een film waar door velen op gewacht werd. Het is de nieuwste productie van Zhang Yimou en dit zorgde er dus ook voor dat hij de Nederlandse bioscopen haalde. De film stelt ook absoluut niet teleur. Het is een mega productie die tot in de detail uitgewerkt is en erg prettig aanvoelt. Veel minpunten zijn er dus ook niet te benoemen. Het is alleen wel een vereiste dat je het zware en dramatische thema geen probleem vind.

Op het eerste gezicht lijkt deze één disk uitgave niet erg veel spectaculaire extra's te bieden. Maar schijn bedriegt. Door de meer dan twintig minuten durende documentaire word veel bloot gegeven over de film. Beelden van de opnamen worden gecombineerd met interviews en nog veel meer. Een mooie bijkomstigheid is dat een gedeelte Engels gesproken is. Waar dit niet het geval is is er ondertiteling te vinden. Dit is best bijzonder voor een regio drie dvd. Helaas houdt het hier alleen wel een beetje bij op. Verder moeten we het namelijk doen met de teaser, de trailer en een foto gallery. Ook zijn er cast & crew filmographies terug te vinden. Helaas zijn deze laatste in het Chinees.

Beeld kwaliteit Zeer goed
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital, DTS)
Uitgever Edko films