Lo Mang - Trailer (origineel & nieuw)
Kwok Choy - Other releases
Chiang Sheng - Color stills
Sun Chien - Original poster
Regisseur Chang Cheh - Production notes
Speelduur 100 min - Biography & selected filography

Een beroemd vechter maakt natuurlijk altijd een boel vijanden. Zelfs al heb je iemand niets gedaan is er nog een kans dat je uitgedaagd wordt. Dit laatste gebeurd Ho Tin To (Chen Kuan Tai). Wanneer hij op een dag niet thuis is dringen Ti Nan tijgers zijn huis binnen. Om een voorbeeld te stellen hakken ze de handen van zijn zoon af en vermoorden ze zijn vrouw. Ho Tin To komt net te laat binnen en verslaat uit wraak met gemak zijn drie tegenstanders. Inventief als hij is laat hij daarna een paar ijzeren armen voor zijn zoon maken zodat hij hem gewoon kung fu kan leren. Maar op de een of andere manier is er iets geknapt bij Ho Tin To op de dag dat zijn vrouw vermoord werd. De held die hij eens was veranderd in wrede tiran die iedereen die hem tegenspreekt vreselijk verminkt. Als hij in een korte periode een man blind (Kwok Choy) en andere man doofstom (Lo Mang) maakt veroorzaakt hij het begin van zijn eigen ondergang. Zijn volgende slachtoffer hakt hij de benen af en laat hem alleen achter. Deze drie gehandicapten hebben elkaar snel gebonden en het duurt dus ook niet lang totdat zijn slachtoffers zich samen tegen hem keren. Deze groep van drie mannen laten zich alleen niet voor de tweede keer in de val lokken. Als Wang (Chiang Sheng), een getraind vechter wraak voor ze wil nemen loopt dit niet goed af. Ho Tin To martelt hem net zo lang tot hij er een hersenbeschadiging aan overhoudt. Het drietal besluit Wang terug naar zijn leraar te brengen. Eenmaal aangekomen vragen ze of de kung fu leraar van Wang hen, ondanks hun handicap toch kung fu lessen wil geven. Deze stemt hier mee in en beloofd er voor te zorgen dat hij al hun tekortkomingen zal compenseren met een andere vaardigheid.

Een beetje een extreem en wreed verhaal, maar het zorgt toch voor een absoluut vermakelijke film. Dit komt hoofdzakelijk doordat de film voor tachtig procent uit actie bestaat. Na een kleine introductie van de hoofdvijand en wat de helden moeten worden, gaan we over naar de eerste trainingen. Wat ik een beetje jammer vind is dat de basis training helemaal overgeslagen wordt. Er staan dus van het een op het andere moment extreem vaardige vechters. Want in het begin van de film laten Kwok Choy, Lo Mang en Sun Chien helemaal geen kung fu zien en wekken ook niet het idee dat ze er iets van kunnen. Waarschijnlijk een keuze die gemaakt is omdat de film anders te lang zou worden. Echter, de trainingen, eigenlijk meer demonstraties van de vaardigheid van de acteurs, zijn werkelijk geweldig. Hetzelfde geldt voor de chemie tussen de acteurs. Iets wat hoofdzakelijk tussen Kwok Choy en Lo Mang of Kwok Choy en Chiang Sheng plaats vind. Hierdoor kan je dus duidelijk merken dat Kwok Choy de drijvende veer achter deze geweldige combinatie, die iedereen kent als 'The venoms'; is. Sun Chien staat continu een beetje aan de zijlijn en krijgt de miste kans om zijn vaardigheid te laten zien. Voor Chen Kuan Tai speelt hetzelfde. Ook al is hij de leider van de 'slechten', het zijn Lu Feng en Wang Lung Wei die het het meest tegen 'The venoms' opnemen. Chen Kuan Tai speelt dus wel een belangrijke rol, maar vecht erg weinig. Alle gevechten gaan niet echt hard tegen hard en zijn meer geweldig gechoreografeerde acrobatische acts. Wel is er een ruime variatie in wapens. Met diverse extreme uitschieters zoals de ijzeren handen van Lu Feng en de geweldige ijzeren ringen die Kwok Choy en Chiang Sheng in het eindgevecht hanteren. De handicaps worden al snel een soort gimmicks om bijzondere gevechten te creëren. De realiteit is dus ook ver te zoeken. Ik betwijfel het of er iemand is die hier problemen mee gaat hebben, want het eindresultaat is fenomenaal en een feest om naar te kijken. De combinatie van de acteurs werkt erg goed en zoals altijd speelt de mannelijk verbroedering een grote rol. Het meest opvallend is Chiang Sheng in zijn rol als zwakzinnige. Hij weet te verbazen met zijn acrobatiek en tegelijkertijd vertederend over te komen. Eigenlijk heb ik voor alle acteurs alleen maar lof. Wat locaties betreft is er niet echt veel variatie. Heel lang blijven we op een plek hangen en er wordt niet echt een grote wereld gecreëerd. Alles ziet er wel netjes verzorgd en gedetailleerd uit. Als ik zou willen kan ik positieve dingen over deze film blijven opschrijven en daarom denk ik ook dat het verstandig is om deze film maar gewoon te gaan kijken. Want iedere fan van old skool kung fu films zal in deze film wel iets kunnen vinden wat hem aanspreekt.

Beeld kwaliteit Goed (2.35:1 Anamoprhic)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital)
Ondertiteling Chinees/Engels