Wong Yue - Trailer
Lo Lieh - Other releases
Chien Hsiou Hou - Color stills
Lui Chia hui - Original poster
Regisseur Yau Ka Hung - Production notes
Speelduur 87 min - Biography & selected filmography

De keizer van China ondervindt bijzonder veel last van rebellen die tegen hem strijden. De Hongs zijn een clan waar hij het meeste last van heeft. Allemaal zijn ze geschoold in de Hong fist en dus erg goede vechters. De keizer vindt dat het afgelopen moet zijn met deze groep oproerkraaiers. Hij geeft Chik Lian Jia (Lo Lieh) opdracht om voor eens en voor altijd met ze af te rekenen.  Ondertussen maakt de jonge Fong Sai Yuk er samen met zijn vriend een gewoonte van om allerlei streken uit te halen. Als ze met zijn tweeën s' nachts door de stad zwerven stuiten ze per ongeluk op een heftig gevecht tussen Chik Lian Jia en de Hong clan. Van achter een muur houden ze het hele spektakel in de gaten en zien dat de Hong clan aan het verliezen is. Want ondanks dat Chik Lian Jia vecht tegen een overmacht verslaat hij ze met gemak. De Hong clan heeft dit ook al snel door en sturen Hong Si Kwan (Lo Mang) weg om het zegel te verdedigen. Dit zegel is essentieel voor voor het voortbestaan van hun clan en mag dus ook niet in de verkeerde handen vallen. Hong weet op het nippertje te ontsnappen, maar de aanwezigheid van Fong Sai Yuk blijft ook niet onopgemerkt. Zowel Hong SI kwan als Chik Lian Jia hebben hem gezien.  Als Hong Si Kwan later ontdekt dat hij het zegel mist kan het bijna niet anders dan dat het in handen is gevallen van Fong Sai Yuk. Om het zegel terug te halen brengt hij een bezoek aan de moeder van de kwajongen. Het zegel wordt na wat tegenstribbeling terug gegeven, maar daar mee is de kous nog niet af. Chik Lian Jia heeft Fong Sai Yuk gisterenavond namelijk ook gezien en er is een grote kans dat deze hem op komt zoeken. Er zit dus niets anders op dan onderdak te zoeken in Shaolin en daar te wachten tot het hele verhaal vergeten is. Met Zn drieën gaan ze op weg naar de tempel maar Chik Lian Jia geeft het niet op en ontdekt al snel waar ze zijn.

Het verhaal zoals het hierboven omschreven beslaat alleen de eerste twintig en laatste vijftien minuten. Het tussen liggende deel heeft hier vrij weinig mee te maken en is vrijwel zonder gevechten. Komedie en kwajongens streken is waar het in overgrote deel van de film omdraait. Twee groepen in de Shaolin tempel nemen het tegen elkaar op. Dit is een wedstrijd waarin geprobeerd wordt elkaar het zo moeilijk mogelijk te maken. Helaas niet op het kung fu vlak, maar gewoon in diverse plagerijtjes en streken. Eerst de vlechten, veters en allerlei andere attributen elkaar binden als de ene groep ligt te slapen. Dan alleen nog even brand nabootsen en de groep wakker maken om de chaos te completeren. Een beetje kinderlijke humor dus maar niet zo extreem als je wel eens vaker in kung fu films tegenkomt. Deze grappen zijn duidelijk wat beter uitgewerkt maar wel erg cliché. Monniken die zich bezig houden met het kunstmatig beademen van een jonge dame zijn even eens geen uitzondering. Hierop wordt redelijk lang door gegaan en dit is een soort rode draad door de film heen. Door de diverse grote namen zou je toch verwachten dat er wat meer gevechten in de film aanwezig zijn. De rol van Lo Mang is redelijk groot, maar niet wat we het liefste van hem zien. Hij is wat mat en het stoere is er een beetje af. Het liefste zie ik hem als een wat norse vechtmachine, maar dat is helaas niet het geval. Hij heeft toch wel aardig wat gevechten, echter hij verdwijnt hier in de massa. Het zelfde geldt voor Lui Chia Hui. Het is een beetje vreemd om hem als verwaande Shaolin monnik te zien. Dit soort rollen passen gewoon niet bij hem. Acteurs die wel rollen spelen die bij ze passen zijn Wong Yue en Lo Lieh, beide doen gewoon wat ze normaal doen. Maar Kwok Choy heeft wat mij betreft de leukste rol. Een kale monnik met een vreemde wenkbrauwen en sik en dit is niet het enige wat vreemd aan hem is. Zijn gedrag is grappig en hierdoor werd ik zeker aangenaam verrast. Maar is dit alles nu echt zo een groot probleem. Eigenlijk niet je moet alleen even opletten met wat je verwacht. ‘Crazy Shaolin disciples’ is leuk maar behoord absoluut niet tot de klassiekers. Hetzelfde geldt dus ook voor de gevechten. Alles is namelijk iets versneld en neigt een beetje naar het new wave genre wat eind jaren negentig zo'n succes had. Natuurlijk wordt er regelmatig gebruik gemaakt van de bekende touwtjes, maar dit loopt niet uit de hand. Wat een aantal van de gevechten wel hebben is een bepaalde agressie die me enorm aanspreekt. Vooral in de eerste gevechten is dit erg aanwezig. Dit zijn tevens de gevechten die het knipperen met je ogen bijna onmogelijk maken. Er gebeurt zoveel zo snel op een enorm spectaculaire manier dat je bijna bang bent om iets te missen. ‘Wow wat was dat’ is het gevoel wat mij bekroop na de eerste kennismaking met de openingsscène. Allemaal lekker tegenstrijdig dus. Aan de ene kant hele spectaculaire gevechten met aan de andere kant vrij oppervlakkige humor. Het is dus ook vrij moeilijk om hier een goed advies over te geven. Hou je van new wave films en Shaw brothers films uit de jaren tachtig is dit zeker een aanrader. Maar als je liever pure kung fu films ziet kan je deze beter overslaan.

Geluid kwaliteit Goed Dolby digital)
Ondertiteling Chinees /  Engels
Taal Cantonese / Mandarin