Na de plotselinge dood van haar vader is
het leven voor Yiyi (Jiang Lu-Xia) behoorlijk veranderd. Ze is haar
gedrevenheid en levenslust kwijt. Dit uit zich in slapeloosheid en
slechte concentratie. Haar werk als beveiligingsbeambte en wushu coach
heeft hier aardig onder te leiden. Regelmatig staat ze wat leeg voor
zich uit te staren en mist ze alles wat er om haar heen gebeurt. Ze
heeft dus ook iets nodig wat haar een boost zal geven. Iets waar ze zich
volledig in vast kan bijten maar wat is alleen de vraag. Net als de
situatie haar dieptepunt bereikt ontmoet ze een oude vriend (Sam Lee).
Hij vertelt haar dat hij het helemaal gemaakt heeft. Hij werkt als
persoonlijke assistent van de heer He (Eddie Cheung Siu-Fai). Hun
ontmoeting was geen toeval want hij was speciaal op zoek naar Yiyi. De
heer He zoekt namelijk iemand die voor zijn vrouw als bodyguard kan
fungeren en ze dachten dat zij een goede kandidaat zou zijn. In eerste
instantie voelt Yiyi er niet zo veel voor. Het komt ook zomaar uit de
lucht vallen en ze ziet zichzelf niet echt als bodyguard. Niet veel
later stemt ze toch in om de dame in kwestie te ontmoeten. Er wordt een
afspraak gemaakt maar wat ze niet weet is dat het eigenlijk een auditie
is. In eerste instantie is ze hier aardig nijdig om. Door deze woede
vecht ze alleen maar beter en ze komt dus ook als winnaar uit de bus.
Een paar dagen later vertrekt ze naar Hongkong om daar aan haar werk te
beginnen. Het is allemaal erg overweldigend. Ze is dit rijke leven
helemaal niet gewend en ze kijkt dus ook haar ogen uit. Tijdens een
bespreking in een restaurant gaat het helemaal mis. Meerdere belagers
hebben het op de heer He en zijn vrouw gemunt. Yiyi vecht als een duivel
om ze veilig te houden. Helaas is het voor niets en haar beide
opdrachtgevers worden ontvoerd. Totaal verward keert ze terug naar haar
hotel. Hier probeert ze alles op een rijtje te zetten. De situatie voelt
erg vreemd aan en het lijkt er op dat er meer aan de hand is dan een
gewone ontvoering. Door haar
deelname aan 'The diciple', de zoektocht naar de nieuwe Jackie Chan trok
Jiang Lu-xia behoorlijk de aandacht. Winnen deed ze de talenten jacht
niet. Wel kreeg ze door haar vaardigheid en karakter een grote schare
fans achter zich. Hierdoor nam Xin Xin Xiong het risico en gaf hij haar
de hoofdrol in zijn debuut film als regisseur 'Coweb'.
De insteek was om een echte
ouderwetse actie film te maken. Een film zoals in de jaren tachtig en
negentig aan de lopende band gemaakt werd. Een prima idee want dit is
precies waar ze in Hongkong goed in zijn. Een minimaal verhaal zou
moeten fungeren als het excuus voor de gevechten. Hiervoor werd bedacht
dat de hoofdpersoon zou moeten vechten voor een internet gokcircuit. Een
idee waar mogelijkheid in zit en een goede film van te maken zou moeten
zijn. Helaas blijft het allemaal een beetje steken in de ideeën. De
oppervlakkigheid regeert en hierdoor komen de personages slecht uit de
verf. Onderwerpen worden slechts aangestipt en nergens wordt goed op
ingegaan. De gedrevenheid van de hoofdpersoon is overduidelijk aanwezig
maar de uitleg waar het vandaan komt ontbreekt. Een beetje meer aandacht
was hier op zijn plek geweest. Uiteindelijk gaat het hier om een actie
en in dit genre worden zelden of nooit prijzen uitgedeeld voor de sterke
personages.
Vanaf het begin is het duidelijk dat
er veel actie in de film zit want alles ademt kung fu. Het wordt ook
meteen duidelijk dat Jiang Lu-Xia de juiste vaardigheid in huis heeft.
Hierbij heeft ze ook nog eens de juiste looks en dat maakt het plaatje
compleet. De opbouw naar het eerste lange gevecht is bijzonder sterk.
Hierdoor zijn de verwachtingen hooggespannen. Helaas is het gene wat
volgt een beetje een anticlimax. Aan de lengte van het gevecht ligt het
niet. Ook het aantal tegenstanders of de locatie is niet het probleem.
De choreografie had misschien iets meer variatie kunnen hebben maar hier
is nog wel doorheen te kijken. Nee, het grote probleem zit hem in het
camerawerk. Continu zit de camera boven op de actie. Hierdoor is er heel
slecht te zien wat er nu gaande is. We zien bijna alleen maar
rondvliegende vuisten en benen. Van een shot waarop de vechters in zijn
geheel te zien zijn ontbreekt elk spoor. Deze scene speelt zich af in de
keuken van een hotel. Misschien dat het voor dit gevecht lastig was om
de camera goed te plaatsen in verband met de gelimiteerde ruimte. Bij
het volgende gevecht in een fabriekshal word pijnlijk duidelijk dat het
camerawerk bewust gekozen is. Het excuus van de kleine ruimte gaat hier
namelijk niet op. Jammer want de choreografie heeft best pretenties. De
omgeving wordt goed gebruikt en er wordt gezocht naar nieuwe ideeën.
Maar als je dit niet op de juiste wijze filmt dan blijft er weinig van
over. Erg jammer want Jiang Lu Xia had beter verdiend.
Als schuldige voor dit alles kunnen
we het beste Xin Xin Xiong aanwijzen. Dit was zijn debuut als regisseur.
Echt veel kaas van films maken heeft hij niet gegeten. Hij krijgt het
namelijk voor elkaar om Sam Lee een amateur te laten lijken. Sam Lee
werd vanaf het begin van zijn carrière geprezen voor zijn natuurlijk
manier van acteren. Hier is er niets van te merken en het lijkt er op
alsof hij gewoon maar zijn zinnetjes op zegt. Jiang Lu-Xia komt echter
wel goed uit de verf. Zij is echt het middelpunt van de film. Hieruit
blijk dat Xin Xin Xiong gewoon te weinig overzicht over het geheel had.
Kane Kosugi komt hier wel goed uit de verf. Hij speelt hier een van de
boeven en het eindgevecht is tegen hem. Erg veel tekst heeft hij niet
maar zijn gezicht spreekt boekdelen. Het gevecht tussen hem en Jiang
Lu-Xia is de beste uit de film en hier neemt de camera soms wel wat
afstand.
Helaas is 'Coweb'
geen hoog vlieger. De ideeën zijn goed maar regisseur Xin Xin Xiong
krijgt het niet voor elkaar ze realiteit te laten worden. Het maken van
een volledige film was voor hem gewoon iets te hoog gegrepen. Toch
verdient hij respect voor het terugbrengen van de echte actie film naar
Hongkong. Hij heeft namelijk alle klassieke elementen teruggebracht op
het witte doek. Gevechten op elke denkbare locatie variërend van
hotelkeukens tot bamboesteigers en zelf de nunchakus komen aanbod. Laten
we hopen dat dit een inspiratie zal zijn voor de filmmakers in Hongkong.
En dat er in de toekomst meer actiefilms in de stijl zullen volgen maar
dan iets beter uitgewerkt. In China is de film namelijk wel een groot
succes maar dit zal waarschijnlijk te danken zijn aan de populariteit
van Jiang Lu-Xia.
Copyright
kungfufilms.nl (2009) |