Barbie Xu - Trailers
Liu Ye - Making of
Eddie Cheung - Behind the scene
Regisseur Benny Chan - Deleted scene
Speelduur 110:33 mins - Alternate scenes
Prod. maatschappij Sirius pictures -

Het leventje van Bob (Louis Koo) gaat niet echt de goede kant op. Zijn werk is het innen van schulden. Niet echt een gezellige baan maar het brengt brood op de plank. Recentelijk is hij gescheiden en zijn zoontje woont bij zijn zus. Deze jongen staat nu op het punt om naar Canada te gaan. Bob heeft beloofd hem te komen uitzwaaien. Echt veel vertrouwen heeft zijn zoon niet in hem door meerdere teleurstellingen. Bob probeert dus ook alles op alles te zetten om er te zijn. Onderweg naar het vliegveld gaat zijn telefoon. Aan de andere kant klinkt een verwarde vrouw. Ze stelt zich voor als Grace Wong (Barbie Xu) en verteld dat ze ontvoerd is. Bob zegt haar dat ze maar contact op moet nemen met de politie en wil ophangen. Met enige moeite weet Grace Wong zijn aandacht vast te houden. Hierdoor kan ze bob uitleggen dat het haar veel moeite kosten om deze telefoon verbinding te krijgen. Hij moet zelf hulp zien te regelen en probeert dus contact te zoeken met de politie. De eerste poging is bij motoragent Fai (Nick Cheung). Deze neemt de melding niet serieus. Als Bob hem de telefoon geeft is het stil aan de andere kant. Fai geeft Bob een waarschuwing en vertrekt. Terug aan de telefoon krijgt Bob van Grace te horen dat de ontvoerders haar dochter van school gaan halen. Ze smeekt Bob om er heen te gaan en haar in veiligheid te brengen. Een keuze die bijzonder lastig valt. Hij heeft zijn zoon immers beloofd er te zien. Als hij het meisje van school haalt gaat dat hem waarschijnlijk niet lukken. Maar de Grace en haar dochter aan hun lot over laten kan hij ook niet over zijn hart verkrijgen.

Het gebeurt regelmatig dat ze in Amerika Aziatische films opnieuw maken. Helaas gaat dit niet altijd met het gewenste resultaat. Het zijn dan ook vaak de mensen die het origineel kende die teleurgesteld worden. Hierover zeuren zou niet helemaal eerlijk zijn want Hongkong heeft door de jaren heen genoeg geleend van Hollywood. Alleen tegenwoordig Voor 'Connected' draait Benny Chan de rollen om. Hij nam het script van 'Cellular' en gaf hier zijn eigen Hongkong draai aan.

De basis is het zelfde gebleven maar 'Connected' is toch een hele andere film geworden dan 'Cellular'. Benny Chan paste flink wat zaken aan om het voor hem sluitend te maken. Hierdoor is het een typische Hongkong film geworden. Iets wat aan hem wel besteed is gezien zijn ervaring. Een aantalmaal werkte hij met Jackie Chan. Het resultaat hiervan was onder anderen  'Who am I' , 'Rob-b-hood' en 'New police story'. De stijl van 'Connected' is vergelijkbaar met de laatste. De personages zijn serieus maar de actie gaat over de top. Een combinatie die een vermakelijk geheel zou kunnen zorgen. Helaas gaan er wel een aantal zaken mis. Het word Benny Chan iets teveel en hierdoor kost het wat moeite om de film echt serieus te nemen. Zowel Louis Koo als Barbie Xu maken zich schuldig aan overacting. Hun gedrag voelt niet natuurlijk en dit doet zich vooral voor bij zware emotionele situaties. Belangrijke persoonlijke onderwerpen worden vergeten en dit maakt het ongeloofwaardig. Het kost dus ook moeite om de hoofdpersonage als een sympathieke vent te zien. Hij maakt keuzes die duidelijk niet slim zijn en dit is best frustrerend. Problemen met emoties is een valkuil waar Benny Chan eigenlijk altijd weer inloopt. Misschien zou het voor zijn volgende film een idee zijn om een stapje terug te nemen en drama te schrappen. Ondanks de tenen krommende momenten vermaakt de film wel. Het tempo is namelijk prima en er zit voldoende afwisseling in. Dit geld zowel voor de individuele scènes als de personages. De balans hier in is goed gevonden en dit zorgt er voor dat de film makkelijk weg kijkt.

Kijkend naar de actie scènes zou dit zo een Jackie Chan film kunnen zijn. Gekke en overdreven achtervolgingen door Hongkong met kettingbotsingen, vliegende auto's, bamboesteigers die omvergereden worden en ga zo maar door. Maar das nog niet het enige. Er rijd een auto van een steile berg af en Louis Koo gebruikt weer een andere berg als glijbaan. Het enige wat eigenlijk ontbreek is kung fu. En das eigenlijk een groot minpunt want dit had de film een behoorlijk stuk beter kunnen maken. Wat we nu te zijn krijgen is redelijk realistisch straatvechten afgewisseld met het gebruik van pistolen. Het mag absoluut gezegd worden dat deze scènes strategisch goed in elkaar zitten. Zo word er goed gebruik gemaakt van de omgeving en de spullen die daar staan. Het verveeld dus niet maar boven het gebruikelijk komt 'Connected' er niet mee uit. Wat actie betreft gaat het midden van de film gaat compleet over de top. Dat is best een omschakeling na de zware emotionele intro. Het einde is vervolgens weer serieus en dat brengt je als kijker een beetje in twee strijd.

Zoals gezegd doen de twee hoofdrolspelers niet wat ze zouden moeten. Vreemd genoeg zijn de personages in de bijrollen wel weer heel sterk. Vooral Liu Ye steek hier met kop en schouders boven uit. Hij heeft een niet echt spraakzame rol maar zijn uitdrukking spreekt boekdelen. Nick Cheung laat zich ook van zijn beste kant zien. De manier waarop hij een agent neerzet die veel tegenslag gehad heeft is erg sterk. Zijn personage spreekt meteen tot de verbeelding en met hem raak je als kijker dus ook een stuk makkelijker betrokken. Fan Siu Wong zijn rol is helaas te klein om hem goed te kunnen beoordelen. Hier kunnen we dus van zeggen dat hij niet ten volste benut is.

'Connected' is verre van perfect. Toch is het een film die prima weet te vermaken. Je moet hier wel eerst even een verwarrende periode voor door maken. Er word begonnen met een zware emotionele lading en vervolgens door gegaan naar speelse actie. Een behoorlijke omschakeling. Als je deze te boven weet te komen gaat er wereld van plezier voor je open. Dit komt hoofdzakelijk door het tempo en de variatie. De actie is lekker snel en van tijd tot tijd valt er nog wat te lachen. Dit samen met de prachtige beelden die Benny Chan ons van Hongkong laat zien zorgt er voor dat het een leuke film is om te kijken. Een gokje maar wel een die waarschijnlijk goed uit zal pakken.

Met deze 2 dvd editie krijg je echt waar voor je geld. Er zijn bijzonder veel extra's aanwezig en ze zijn nog interessant ook. Laten we beginnen met het Engels ondertitelde audio commentaar van de regisseur. Voor Hongkong dvd's nieuw en leuk om eens te luisteren. Aan deleted scene's is er maar liefs vijfendertig minuten te bekijken. Leuke aanvulling op de film en soms verhelderend. Ook zijn er alternatieve scene's aanwezig. Dit is net geen negen minuten aan materiaal en leuk om te bekijken. De making of duurt twintig minuten en bevat de gebruikelijke informatie. Interviews, beelden van de opname en beelden uit de film. Als laatste zijn er nog vier verschillende trailers aanwezig en hiermee is het een hele complete extra dvd waarbij alles ook nog eens in het Engels ondertiteld is.

Beeld kwaliteit Zeer goed (anamorpic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS of dolby digital 5.1)
Uitgever Emperor motion pictutes