Xu Jing Lei - AV blog
Chapman To - Press conference
Hsu Chi - Trailer
Regisseur Andrew Lau, Alan Mak - TV spot
Speelduur 110:57 mins - Photo gallery
Prod. maatschappij Media Asia -

Als Bong (Kaneshiro Takeshi) laat op de avond thuis komt na een succesvolle missie treft hij thuis iets vreselijks aan. Zijn vriendin heeft zelfmoord gepleegd en ligt halfdood op bed. Ondanks dat hij haar nog met een noodgang naar het ziekenhuis brengt is het veel te laat. De klap van het verlies van zijn vriendin is Bong te veel. Hij kan namelijk geen duidelijke reden achterhalen waarom ze zichzelf van het leven beroofde. Dit zet hem zo vreselijk aan het denken dat hij zijn toevlucht zoekt bij de drank. Niet veel later trekt hij zich terug als agent. Hij wordt detective en houdt zich bezig met allerlei onbenullige zaken. Ondanks dat zijn leven totaal overhoop ligt blijft hij wel contact houden met Lau Ching Hei (Tony Leung Chiu Wai). Dit was voorheen zijn chef en vormt nu een steun als het heel slecht met hem gaat. Natuurlijk is Bong er ook voor Lau Ching Hei als diens schoonvader vermoord wordt. Deze rijke man werd samen met zijn butler op vreselijke wijze dood geslagen. Lau Ching Hei zou de zaak zelf willen onderzoeken maar aangezien hij familie is valt hij zelf ook onder de verdachten. Tsui (Chapman To) krijgt de zaak en deze lost hem al vrij snel op. De twee mannen die de moord op hun geweten hebben worden namelijk dood aangetroffen. Tijdens het verdelen van de buit zijn ze waarschijnlijk in gevecht geraakt en dit is beiden fataal geworden. Alleen Susan (Xu Jing Lei) heeft het idee dat de zaak niet klopt. Haar vader zou nooit vreemden binnen laten. De deur was niet geforceerd en het alarm was niet afgegaan. Dit moet betekenen dat er nog een derde dader in het spel is. Ook heeft ze sterk het gevoel dat het een bekende moet zijn. Om deze reden vraagt ze Bong om de zaak verder te onderzoeken. Al snel krijgt deze een vreemd gevoel bij de zaak en worden zijn ergste vermoedens waarheid.

Na de succesvolle 'Infernal affairs' trilogie en 'Initial D' besloten regisseurs Andrew Lau en Alan Mak voor 'Confession of pain' nog eens samen te werken. Dit zorgt natuurlijk voor hoge verwachtingen. Helemaal als je bedenkt dat de rechten voor de film al verkocht zijn voor een Amerikaanse remake. De vraag is alleen kan deze nieuwe film het succes van de 'Infernal affairs' trilogie overstijgen.

Het antwoord is helaas nee. Dit betekent alleen niet dat 'Confession of pain' een slechte film is. Integendeel het verhaal is bijzonder aangrijpend en werkt met hele andere principes dan normaal is. Het is dus ook even wennen dat vrij in het begin de dader al weggegeven wordt. Erg veel mysterie zit er dus niet in. Het speurwerk kabbelt wel rustig door. Langzaam maar zeker komen we te weten waarom de dader deed wat hij deed. Hiertussen door wordt vooral de psychologe kant van de situatie belicht. Wat doe je als je steeds meer dingen over iemand ontdekt die je eigenlijk niet wilt weten. Hoe ga je hiermee om en ga je verder met je onderzoek of stop je er mee. Naast deze hoofdlijn van het verhaal lopen er nog diverse subplots mee. Deze geven het verhaal wat meer diepte en houden het boeiend. Het tempo ligt alleen niet zo heel hoog maar door de manier waarop alles gefilmd is vormt dit geen probleem. Het doet dus ook allemaal wat denken aan dezelfde stijl als de Japanse regisseur Akira Kuroswa.

Visueel gezien is de film een absolute traktatie. Hongkong wordt prachtig in beeld gebracht. Hierbij is de kleurkeuze erg opvallend. Het is allemaal aan de duistere kant en sepia is een erg overheersende kleur. Natuurlijk lijken de composities zorgvuldig gekozen en wordt er goed met de ruimtes om gegaan. Het camerawerk is erg levendig en er wordt vooral veel gebruik gemaakt van kranen. Vooral de openingsscène zit schitterend in elkaar. Hiervoor hebben de heren erg hun best gedaan om je om het verkeerde been te zetten.

Met een verhaal waarbij de nadruk zo erg op geestelijke pijn ligt zijn goede acteurs een must. Met de keuze van Tony Leung en Kaneshiro Takeshi lijkt dit prima in orde te zijn. Helaas levert Tony Leung hier niet een erg opmerkelijke prestatie. Geheel aan hem te wijten is dit alleen niet. De oorzaak ligt meer in het script en de emotieloosheid van zijn personage. Het ontbreekt hem totaal aan woede en frustraties zijn ver te zoeken. Dit past niet helemaal bij hetgeen hij meegemaakt heeft. Jammer want er had veel meer in zijn personage gezeten. Kaneshiro Takeshiro speelt zijn rol erg sterk. Zijn personage is een stuk overtuigender. Het enige minpunt is dat zijn alcohol verslaving iets aan de overdreven kant is. Heel erg storend is het niet. Misschien was het een idee geweest om hem echt een aantal whisky's te geven. Op die manier was zijn spel zeker realistischer geweest. Wat ook niet helemaal strookt is het feit dat hij ondanks zijn verslaving een redelijk lopend bedrijf runt. Een nuchtere assistente was dus ook een uitkomst geweest.

Wat de vrouwelijke acteurs betreft is het vooral Xu Jing Lei die er erg uitspringt. Ze zit goed in haar rol en brengt dit vol overtuiging. Liefhebbers van Hsu Chi zullen alleen erg teleurgesteld worden. Ze speelt totaal onder haar kunnen. Het rolletje wat ze mag neerzetten was leuk geweest voor een beginnend actrice maar niet voor een actrice van dit kaliber.

Echt een super klapper is 'Confession of pain' niet geworden. De eerste tien minuten zijn behoorlijk schokkend, doordacht en aangrijpend. Daarna zakt het allemaal wat in. Het tempo gaat er een beetje uit en hetzelfde geldt voor het mysterie. Het verhaal wordt boeiend gehouden met subplots en de diepere psychologie van het geheel. Wat hierdoor overblijft is een enigszins boeiende en aangrijpende film. Maar echt een verpletterende indruk laat het niet achter.

Zoals op zoveel regio 3 releases ontbreekt op de tweede disk de ondertiteling. Dit maakt de extra's een stuk minder interessant en alleen geschikt voor de echt geïnteresseerde. De dvd zit in een kartonnen slipcase en er word een foto boekje ter grote van een jewelcase mee geleverd. Hierin zijn prachtige foto's uit de film te vinden. Op elke linker pagina is er ruimte om notities te maken maar erg functioneel is dit niet te noemen. Toch is het een leuke toevoeging voor de verzamelaar. Als eerste treffen we bij de extra's een Making of aan. Deze duurt ongeveer vijftien minuten. Er word een mooi beeld geschetst van wat er zich allemaal op de sets afgespeeld heeft. Alle facetten van een Making of komen dus ook aanbod. Maar als je echt alles over het maken van 'Confession of pain' te weten wil komen is het AV-blog zeker een aanrader. Drie en half uur lang en verdeeld over achtendertig hoofdstukken word het hele productie proces op de voet gevolgd. Completer als dit kan het haast niet. Als je een film wil gaan maken ontkom je natuurlijk niet aan een Pres conference. Je plannen moeten onder de aandacht en er moet promotie gemaakt worden. Ook hiervan mogen we tien minuten mee genieten en de gehele cast is hierbij aanwezig. Natuurlijk ontbreken de diverse trailers en tv-spots niet op deze disk. Ook de traditionele Photo gallery is niet vergeten. Helaas bied deze laatste niet veel spektakel. Je moet de foto's namelijk hand matig door klikken en er is geen muziek aanwezig.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby surround-EX)
Uitgever Mega star