Tijdens een treffen weet een groep
bandieten de zoon van de gouverneur gevangen te nemen. Dit was met
voorbedachte rade want ze zijn van plan hem te ruilen voor hun leider.
Deze zit al een tijdje gevangen en zal spoedig berecht worden. De boeven
verschuilen zich in een klooster om daar de uitkomst af te wachten. Ze
hopen alleen wel dat 'Golden swallow' (Cheng Pei Pei) uit de buurt zal
blijven. Zij is namelijk een nogal beruchte zwaardvechter die bekend
staat altijd haar missie te volbrengen. Een aantal van de boeven hadden
al eerder een confrontatie met haar en deze staat nog behoorlijk in het
geheugen gegrift. Maar de gouverneur is natuurlijk ook niet gek. 'Golden
swallow' behoort tot zijn beste mannen en dus stuurt hij haar voor de
klus. Zij moet eerst onderzoeken hoe het hele verhaal in elkaar zit.
Later kunnen dan de troepen komen om het verder op te lossen. De eerste
ontmoeting met de bende loopt voor 'Golden swallow' goed af. Ze heeft ze
hun plek gewezen en gevraagd de gevangenen uit te leveren. Via een
zwerver genaamd 'Drunk cat' (Yuen Hua) komt ze achter de schuilplaats
van de boeven. Als ze hier helemaal alleen een bezoek aan brengt loopt
ze in een val. Ze had simpelweg niet gerekend op zo een enorme
overmacht. Maar de meeste problemen had ze eigenlijk wel met 'Jade tiger'
(Chen Hung Lieh). Deze magere man met een jadewit gezicht blijkt een
enorme goede vechter te zijn. Met zijn gemene trucjes weet hij 'Golden
swallow' te slim af te zijn. Gelukkig was 'Drunken cat' haar gevolgd en
hij weet haar stiekem te helpen. Alleen 'Golden swallow' is niet echt
gecharmeerd van zijn hulp. Toch gaat ze hem harder nodig hebben dan ze
zelf wil. De boeven hebben namelijk versterking gekregen van een nogal
gemene Boedistische monnik.
Een van de eerdere werken van de
vernieuwende regisseur King Hu. Hij kreeg het voor elkaar om in een klap
het genre een nieuwe draai te geven. Zijn andere manier van benaderen
gecombineerd met zijn enorm creatieve manier van filmen werd een grote
hit. De beelden zijn prachtig en de opbouw in de scènes fenomenaal.
Vooral de eerste confrontatie in de herberg is super. King Hu neemt hier
rustig de tijd voor. Hierdoor weet hij de spanning bijzonder hoog te
brengen. Hij krijgt het voor elkaar, zonder dat er meteen gevochten
wordt, toch een strijd weer te geven. Cheng Pei Pei heeft hier een
belangrijke rol in. Haar uitstraling is bijzonder koel en doordacht. Ze
is heel stoer en mannelijk maar weet dat vrouwelijke toch duidelijk te
bewaren. Een ander bijzonder sterk acteur is Yuen Hua. Het was zijn
derde film en je kan merken dat hij later zijn stijl flink aangepast
heeft. Aan zijn uiterlijk is hij alleen wat moeilijk te herkennen.
Waarschijnlijk komt dit door zijn ruige stoppelbaard. De personages die
deze beide acteurs neerzetten zijn erg aan elkaar gewaagd. In diverse
scènes is er een enorme chemie en word er een bijzonder spelletje
gespeeld. Wat dat betreft is het script dus ook erg sterk. Helaas geld
dit alleen voor een aantal individuele scènes. Als geheel is het verhaal
niet echt heel erg bijzonder. Cheng Pei Pei en Yuen Hua zijn dus ook de
enige twee die echt schitteren. De rollen van hun tegenstanders zijn dus
ook vrij vlak te noemen. Gelukkig maken de beelden en de hoofdpersonages
dit direct goed. Toch blijft het een film uit 1966 en de tand des tijd
heeft er aardig aan geknaagd. Dit komt het meest naar voren in de
choreografie. Deze is nogal houterig en komt erg gemaakt over. De basis
hiervoor werd ontleend aan de Japanse samurai films uit die tijd. Geen
ellenlange uitwisseling van stoten en trappen maar directe aanvallen.
Dit maakt het wel iets realistischer. Helaas staat hier wel weer tegen
over dat iedereen iets versneld beweegt. Dit geeft het een beetje een
tekenfilmachtige uitstraling. Maar het blijft natuurlijk een wu xia
film. Hierdoor is de keuze voor deze bovenmenselijke snelheid goed te
begrijpen. Tevens zijn er andere bovennatuurlijke krachten als 'palm
blasts' heel licht aanwezig. Dit heeft absoluut niet de overhand maar ze
zijn er wel. Hoofdzakelijk werd er voor deze film op locatie gefilmd. In
die tijd hadden de binnenstudio's nog niet zo de overhand. Toch is er
een plek die er bijzonder uit springt. Dit is waar het personage van
Yuen Hua woont. In een binnenstudio werd een plek gecreëerd compleet met
waterval en bergen. Bijzonder gedetailleerd en lekker kneuterig. En nu
we het toch over kneuterig hebben kunnen we meteen aan de stukjes zang
beginnen. Een keer of twee is het Yuen Hua die vrolijk staat te zingen
met een groep kinderen. Een manier waarop bedelaars om geld vroegen en
daarom goed te weerleggen. Maar let goed op want de nummers bevatten een
geheime boodschap. Ondanks dat het wu xia is zitten er maar weinig plot
wendingen in. Er zijn wel wat personages die heel anders blijken te zijn
dan ze lijken. Dit zorgt wel voor een verassing maar niet zoveel als
normaal. 'Come drink with me' is een bijzonder historisch document. Voor
mensen die echt interesse hebben in het genre is het dus ook verplichte
kost. Want je zal er veel in terug herkennen uit de grote films die
later volgden.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |