Danny Lee
Roy Cheung - n.v.t.
Carrie Ng -
Kong Lau -
Regisseur Ringo Lam -
Speelduur 101 Min -

Na dat Ko Chow (Chow Yun Fat) een grote zaak als undercoveragent heeft opgelost zit hij er helemaal door heen. Het gevoel dat hij een vriend verraden heeft laat hem niet los en hier door is hij aardig de weg kwijt. De problemen met zijn vriendin lijken ook steeds groter te worden en hoe hij ook zijn best doet hij krijgt het niet voor elkaar haar tevreden te stellen. Plots word de Hongkong politie wakker geschud door een serie extreem gewelddadige overvallen op juweliers en als er zelfs een politie agent gedood wordt, is de maat vol. Hoofdinspecteur Chow (Kong Lau) die tegen zijn pensioen loopt  roept zijn neef Ko Chow bij zich om er voor te zorgen dat de criminelen gestopt worden. Ko Chow wordt als een crimineel opgepikt om niet te laten blijken dat hij een agent is, uit een van de vele Hongkong nachtclubs en doet er alles aan om onder deze klus uit te komen. Uiteindelijk geeft hij toe om zijn oom te helpen. Hij regelt een wapen deal met de juwelen dieven en hoopt hier mee klaar te zijn, helaas is dit niet voldoende en belandt hij tegen zijn wil in toch weer diep in het criminelen circuit. Om de situatie nog wat erger te maken is er op het hoofd bureau besloten om de vervanger van Hoofdinspecteur Chow alvast mee te laten werken maar deze overambitieuze jongeling (Roy Cheung) heeft meer respect voor zijn eigen succes dan voor zijn collega's. Hier door komt Ko Chow in een wel heel benauwde situatie.

De eerste 10 minuten van de film merk je duidelijk dat het om een al wat oudere film gaat maar hoe verder de film vordert hoe meer je meegesleept word in het verhaal. Chow Yun Fat laat weer eens duidelijk zien wat een geweldige acteur hij is als het om drama gaat. Met gemak tovert hij de ene na de andere expressie op zijn gezicht. Wel erg gewelddadig, maar toch niet zo veel geweld, Ringo lam brengt met een minimum aan schietscènes perfect in beeld hoe meedogenloos de overvallers zijn, maar laat ze ook van hun menselijke kant zien. Bijna alles is gefilmd tijdens het dagelijks leven in Hongkong en je krijgt dus diverse door neon verlichten drukke straten en benauwde woningen te zien. Roy Cheung brengt "City on fire" naar een hoger niveau door het neer zetten van een geweldige jonge hoofd inspecteur, die er alles voor over heeft om maar een naam voor zichzelf te maken. Alles in het verhaal is perfect uitgebalanceerd, de strijd tussen jong en oud, goed en slecht en man en vrouw. En juist hier door wordt je helemaal mee gesleept in deze stoomtrein vol emoties. Met deze film bewijst Ringo Lam wederom dat hij absoluut niet onder doet voor John Woo het enige verschil tussen beide regisseurs is het gebruik van actiescènes, maar Ringo Lam krijgt het net zo makkelijk voor elkaar om net zo veel emoties in ander half uur film te persen. "City on fire" is een meesterwerk dat je verbijsterd achterlaat voor je t.v.

Drager Video Chow Yun Fat in een benauwde situatie Danny Lee schiet er op los
Taal Cantonees
Uitgever Made in Hongkong