Chingamy Yau - Out-take montage
Gary Daniels - Animated biography showcase
Regisseur Wong Jing - Audio commentary by Bey Logan
Speelduur 102 min -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Deze film is ook een onderdeel van de Manga in motion 3 dvd box (Hongkong Legends)

De privé detective Ryu Saeba (Jackie Chan) houdt zich de hele dag bezig met het versieren van vrouwen en een beetje rond hangen. Tussendoor lost hij nog wel eens een zaak op, maar dit is meer te danken aan zijn persoonlijke assistent, Kaori (Joey Wong). Al jaren heerst er een bepaalde spanning tussen deze twee. Doordat Ryu jaren geleden op het sterfbed van zijn partner beloofde Kaori nooit te versieren bewaart hij netjes een afstand. Iets wat niet echt makkelijk voor hem is, want zodra iets ook maar een beetje vrouwelijk overkomt loopt het kwijl al uit zijn mond en nemen zijn oerinstincten het over. Precies door deze onbetrouwbaarheid besluit Kaori om de luxe cruise, die ze eigelijk met hem zou nemen, met haar irritante neef  te delen. Het toeval wil dat Ryu tijdens een speurtocht naar een vermiste dochter van een kranten magnaat ook op dit schip belandt. Het duurt alleen wel even voordat hij haar te pakken heeft, want het Shizuko voelt er niks voor om naar huis te gaan. Tegen middernacht weet hij haar te redden uit de handen van een groep criminelen die onder leiding van Kapitein Mac Donald staan. Shizuko is er namelijk bij toeval achter gekomen wat hun plannen zijn. Helaas is het al te laat en op wrede manier nemen Mac Donald en zijn mannen de controle over het schip over. Er wordt koers naar Taiwan gezet om daar een flinke som losgeld te vragen voor de gegijzelde gasten van het cruise schip. Gelukkig is Ryu niet de enige aan boord die het tegen deze terroristen kan opnemen. Saeko (Chingamy Yau) is namelijk ook aan boord en samen met nog een aantal, niet gegijzelde passagiers, weten ze de gijzelaars een halt toe te roepen.

Het blijft natuurlijk erg apart Jackie Chan in de rol van een seksmaniak. Want de stripheld, Ryu Saeba waar de film opgebaseerd is houdt er nogal perverse gedachten op na. Dit was natuurlijk ondenkbaar en de rol is dus ook behoorlijk aangepast aan Jackie Chan. Toch is dit de rol waarin hij het meeste achter de vrouwen aan zit en dit alles op een manier die net nog bij hem past. De regie was in handen van Wong Jing. Een regisseur die bekend staat om zijn, nogal, extreme films. Vaak bij het knullige af, maar soms zitten er uitschieters bij waarin het opeens erg goed werkt. Zijn handelsmerk is eigenlijk zijn extreem flauwe humor. En ‘City hunter’ zit hier dan ook helemaal vol mee. De vraag blijft alleen; zijn de gemaakte grappen ook echt grappig. Want de kinderlijk eenvoud van de grappen gaan gecombineerd met een gebrek aan inhoud en dit zal dus niet iedereen overstag krijgen. Ben je echter in een melige bui zullen deze cartoonachtige grappen zeker voor vermaak zorgen. En aangezien de film op een stripheld gebaseerd is, vind ik dat humor niet eens misplaatst is. De actie scènes zijn natuurlijk van de hand van Jackie Chan en zijn bekende stuntteam. Dit ziet er dus zoals altijd goed uit. Toch is de hand van Wong Jing er soms in terug te vinden, maar dit heeft hoofdzakelijk met de eindmontage te maken en de duur van de gevechten. Het meest opvallend is wel het gevecht tussen Gary Daniels en Jackie Chan. Compleet in de stijl van het computerspel 'Streetfighter' gaan ze elkaar te lijf. Het resultaat is een bijna belachelijke scène die je niet gauw zal vergeten. Het verhaal is vrij simpel, maar toch zijn de karakter enigszins iets uitgediept. Bepaalde gebeurtenissen uit het begin van de film worden later netjes herleid. Aan verschillende personages geen gebrek in ‘City hunter’. Er werkte dus ook een absolute topcast aan deze film mee. Joey Wong zit helaas niet echt overtuigend in haar rol. Ze komt wat knullig over en de rol die ze speelt had meer in gezeten. Ken Lo had naar mijn idee wat meer actie mogen hebben, maar hij laat indrukwekkend zien hoe hij zijn slaapkamer deur altijd dicht doet. Chingamy Yau komt erg stoer over en laat zich door Jackie Chan gebruiken als soort heupwapen. Het laatste zorgt voor een geweldige scène. Popidool Leon Lai als gokker en Richard Norton die eerder te zien was in 'Twinkel twinkel my lucky stars'.  Dit is dus absoluut geen standaard Jackie Chan film en een bijzonder apart stukje werk. Zorg alleen dat je bij het kijken in een vrolijk stemming bent, want anders denk ik niet dat de grappen je op de juist manier zullen bereiken.

Als extra's zijn er drie interviews aanwezig. Een met Jackie Chan van vijf minuten, Richard Norton veertien minuten en de langste van bijna een half uur is voor Gary Daniels. Op het eerste gezicht had ik niet verwacht dat de interviews erg boeiend zouden zijn. Maar de laatste twee geven veel achtergrond info over het filmen van 'City hunter'. De outake-montage zijn wat bloopers uit de film, die ook aan het einde vertoond worden aangevuld met wat behind-the-scene beelden. Zoals altijd is het audio-commentaar van Bey Logan even vermakelijk als informatief en het zelfde geldt voor de biografieën.

Drager Dvd (reg 2) Manga in motion (3 dvd box) Hongkong legends
Beeld kwaliteit Goed (16:9) - Bestaat uit de films:
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital) - City hunter, Story of Ricky & Dragon from Russia