Ada Choi - Jeff Lau interview
Karen Mok - Booklet
Lam Kit Jing -
Regisseur Jeff Lau -
Speelduur 99:42 mins -
Prod. maatschappij Xi'An Film Studio -

Herhaaldelijk gebruikt Joker (Stephan Chow) Pandora's box om terug in de tijd te gaan. Maar helaas blijven zijn pogingen tevergeefs. Telkens weer is hij net een fractie te laat. Hierdoor sterft Jing Jing (Karen Mok) meerdere malen een tragische dood in zijn armen. In een verwoede poging om dit alles tot een positief einde te brengen gaat er iets mis. In plaats van de nodige vijf minuten schiet hij vijfhonderd jaar terug in de tijd. Compleet gedesoriënteerd ontmoet hij hier Zixia (Athena Chu), een jonge godin die op zoek is naar haar ware geliefde. De voorspelling zegt dat hij de enige man is die haar zwaard uit de houder kan halen. Neerbuigend reageert ze op Joker. Hij is erg neerslachtig door het verlies van Jing Jing. Tevens speelt het feit dat hij nu zeker weet dat hij de reïncarnatie is van 'The monkey king' hem parten. Het eerste wat Zixia doet is Pandora's box van hem af pakken. Dit zorgt er voor dat Joker haar blijft volgen. Ze raken uiteindelijk aan elkaar gewend en per vergissing weet Joker, Zixia’s zwaard uit de houder te halen. Dit zorgt er voor dat de jonge godin haar houding tegenover Joker helemaal omgooit. Maar deze reageert totaal niet op haar avances. Het enige wat hij wil is terug zien te komen naar Jing Jing, zijn ware liefde. Alleen echt makkelijk zal het niet worden. De 'Bull king' gaat zich er namelijk ook mee bemoeien. Hij probeert Joker aan zijn zus te koppelen en wil Zixia als zijn eigen vrouw. Ondertussen blijft de 'Longevity Monk' ook nog bij hem aandringen. Deze weet dat Joker de 'monkey king' is en wil dat hij hem vergezelt op zijn reis naar India. Joker ziet zijn kansen somber in maar blijft toch zijn hart volgen.

Het eerste en tweede deel van 'A chinese odyssey' zijn achter elkaar gefilmd. Het verhaal gaat dus ook precies door waar het eerste eindigt. Hierdoor zijn ze ook prima achter elkaar te kijken. Maar de tweede zonder de eerste kijken is niet direct aan te raden. De films horen echt bij elkaar en vertellen één lang verhaal.

We gaan dus precies op het zelfde moment verder als waar het eerste deel ophield. Het hoofdpersonage gespeeld door Stephan Chow is vijfhonderd jaar terug geslingerd in de tijd. Hierbij zou je verwachten dat er plek is voor een heleboel nieuwe personages maar dit is niet het geval. Als een van de hoofdschurken wordt de 'Bull king' wederom gebruikt. Vele andere personages blijven ook gewoon aanwezig. Het verhaal maakt een ommezwaai naar de romantische kant. Het vreemde is alleen dat je zou verwachten dat het nu allemaal duidelijk zou zijn. Het eerste deel ging redelijk verwarrend van start. Het was niet helemaal duidelijk wat er nu precies gaande was en het kwam allemaal wat rommelig over. Pas bij de laatste drie kwartier kalmeerde het een beetje en kwam er orde in de chaos. Vreemd genoeg doet dit tweede deel precies hetzelfde. Het begin is verwarrend, soms traag en niet altijd even boeiend. Langzaam maar zeker verandert dit en ontstaat er duidelijkheid. Maar dit is pas nadat de kijker vele verwarrende en bizarre situaties heeft moeten doorstaan. Tijdens een gevecht verwisselen een aantal personages namelijk van lichaam. Dit zorgt wel voor geweldige komische situaties. Mannen die opeens enorm vrouwelijk doen en avances maken naar de vrouwen. Maar hoe flauw en komische het allemaal is het verhaal wordt er niet overzichtelijker van.

Wat sfeer en stijl betreft sluit alles natuurlijk precies aan op het eerste deel. Het enige verschil is dat er iets minder actie te zien is. Het verhaal draait meer om de humor, romantiek en het drama. Dit vormt een redelijk boeiend geheel dat soms wat aan kracht verliest. De sets zijn nog steeds even groots. Natuurlijk zijn ze zwaar achterhaald maar dat is ook niet vreemd aangezien de film uit 1995 is. Toch heeft dit allemaal wel wat. Helemaal omdat regisseur Jeff Lau er om bekend staat dat alles aan het einde stuk moet. Dit gebeurt ook met alle spectaculaire gevolgen. De monsters en demonen zien er geweldig uit en met een beetje fantasie komt het helemaal tot leven.

Voor de choreografie was ook hier Ching Siu Tung verantwoordelijk. Echt mooie kung fu krijgen we alleen niet te zien. Het is allemaal wat knullig en mist de echte kracht. De vliegscènes zijn echter wel dik in orde maar beperken zich eigenlijk alleen tot het einde. De actie fans zullen bij 'A Chinese Odyssey Part Two - Cinderella' dus ook niet echt aan hun trekken komen.

Waarbij in het eerste deel alleen de muziek gebruikt werd van 'Ashes of time' worden er hier ook andere verwijzingen gemaakt. Jeff Lau voegd op dezelfde wijze gespleten persoonlijkheden toe. Tevens gebruikt hij dezelfde soort shots en sfeer in sommige scènes. Hij probeert dit ook niet te verbergen of stiekem over te doen. Één scène is qua sfeer, stijl en kleding namelijk praktische identiek. Op zich grappig maar de reden hiervoor wordt niet echt duidelijk.

'A Chinese Odyssey Part Two - Cinderella' sluit perfect aan op het eerste deel. Logische ook want de films zijn ook zo bedoeld. Het gaat hier om een vermakelijke mix van bijna alle denkbare genres. Het enige grote nadeel is alleen dat het verhaal niet altijd even overzichtelijk is. Echter is het alleen niet zo dat het verhaal niet klopt. Alles is goed doordacht en het is dus ook aan te raden de film meerdere malen te kijken. Je moet er alleen wel van houden want de humor is flauw en de actie en fantasie behoorlijk over de top.

'A Chinese odyssey - Pandora's box' komt samen met het tweede deel 'A Chinese odyssey - Cinderella' in een box. De twee schijfjes bevinden zich in een kartonnen vierluik met afbeeldingen van de film. Deze zit samen met een fotostrip in een zilverkleurige slipcase. Een leuke release dus om in de collectie te hebben. Erg veel extra's bevinden zich niet op de eerste dvd. We moeten het namelijk doen met de originele trailer en een interview met de regisseur (12:40 mins). Dit interview gaat uitgebreid in op het maken van de film en wat het allemaal te weeg bracht toen de film in de bioscoop vertoond werd.

Lees voor een goed beeld ook de recensie van A Chinese odyssey - Pandora's box

Drager DVD (reg 0) (2 disks)
Beeld kwaliteit goed (anamorphic widescreen)