Andrew Lin - Trailers
Charmaine Fong -
Alex Chan -
Regisseur Herman Yau -
Speelduur 91:05 mins -
Prod. maatschappij Sum-Wood -

Na de arrestatie van een crimineel genaamd Tai-hoi (Lam Ka Tung) is Mickey (Alex Chan) samen met zijn partner onderweg naar het politie bureau. Het is geen lange rit en de sfeer is ontspannen. Op de radio klinkt het nieuws. Hierin wordt gesproken over een vreemd virus wat zich rap verspreidt over de bevolking. Het virus schijn nogal een dodelijke uitwerking te hebben en de paniek onder de bevolking groeit. Mickey neemt het nieuws in zich op maar krijgt door het gebazel van Tai-hoi geen tijd om er verder over na te denken. Zijn alertheid zakt hierdoor ook. Tai-hoi hoopte hier al op en ziet zijn kans schoon. Hij grijpt met zijn vrije hand de bestuurder en zet een verwurging in. De reactie hierop is wat heftiger dan verwacht. Met een oorverdovend lawaai vliegt de auto over de kop. Het voertuig schuift op hoge snelheid van de weg af en knalt keihard een gebouw binnen. De situatie ziet er voor het drietal niet goed uit. Het gebouw waar ze in beland zijn was namelijk ooit een gevangenis. Het gebouw wordt nog steeds gebruikt maar de regering heeft zijn handen er van afgetrokken. Crow (Andrew Lin) zwaait er nu met de scepter en zijn wil is wet. Om de mensen onder controle te houden heeft iedereen een speciale oorbel. Één die je niet zomaar kan verwijderen en ontploft zodra je het gebouw verlaat. Crow ontfermt zich meteen over zijn nieuwe onderdanen. Hij bekijkt de situatie en besluit beide heren te doden. Één van hen is namelijk een agent maar hij weet niet wie. Hij heeft een enorme hekel aan de politie en dus moeten ze beiden dood. Gelukkig voor Mickey en Tai-hoi bemoeid Ling (Kristal Tin) zich met de situatie. Ze beweert dat Tai-hoi de agent is. Mickey was namelijk jaren geleden haar partner in crime. Beiden krijgen een oorbel en Mickey gaat vrijuit en Tai-hoi wordt gevangen gezet.  Een vreemde ontwikkeling in een nogal lastige situatie.  Tevens moet hij de keuze maken of hij Tai-hoi zal redden of aan zijn lot over zal laten. Als agent is hij namelijk verantwoordelijk voor zijn gevangenen. Mickey wil kosten wat kost weg komen uit deze bizarre gevangenis maar makkelijk zal dit niet worden.

Als er één regisseur uit Hongkong is die de oude stijl hanteert dan is het Herman Yau wel. Hij maakt zijn films nog op de vertrouwde rauwe manier. Drie films per jaar is dus ook meer regel dan uitzondering. Helaas is de kwaliteit hierdoor niet altijd even constant. De ene keer scoort hij dus ook goed en de andere keer kan een film als een teleurstelling uitpakken. Een risico dat hoort bij de grensverleggende onderwerpen en richtingen die hij kiest. Met ´Chaos´ slaat hij niet echt een originele weg in. Hij kiest voor een combinatie van onderwerpen die in een jaren negentig film niet hadden misstaan. De vraag is alleen: werkt dit in 2008 nog net zo goed.

´Chaos´ begint sterk. De sfeer is duister, de dialogen strak en de situatie verrassend. Het tempo zit er lekker in en er ontstaan diverse vragen. De antwoorden laten goed op zich wachten en dit maakt dat de tijd aan je voorbij vliegt. De eerste veertig minuten hebben dus ook genoeg te bieden. Hierin gaat Herman Yau goed van start met de karakter opbouw van de personages. Hij speelt met alles wat god verboden heeft. Voegt zonder enig bloot wat seksuele spanning toe en martelt er lustig op los. Helaas stort dit een beetje in als de basis gelegd is. Er zit geen verdere ontwikkeling in en echt een personage om je aan vast te houden ontbreekt. Hierdoor worden de emoties voorspelbaar en plat. Vreemd voor een film uit Hongkong is dit niet. Immers hebben ze hun roem verkregen door het maken van actie films of films met bizarre situaties of onderwerpen. Chaos behoort tot de laatste twee. Alles speelt zich af in een gevangenis in de toekomst waar één man de scepter zwaait. Hij houdt iedereen onder controle door middel van een explosieve oorbel. Zodra je het gebouw verlaat ontploft je oorbel een daarmee je hoofd. Iets wat we eigenlijk al kennen uit de film ´Wedlock´ met Rutger Hauer, al ging het daar om een halsband. Helaas komen de bedoelde emoties die het verhaal boeiend moeten maken niet van de grond. Een kind wat namelijk in een gevangenis opgroeit tussen criminelen kan nooit helemaal lekker terecht komen. Toch heeft Yan, gespeeld door Charmaine Fong het voor elkaar gekregen om normaal de zestien te bereiken. De schommel bracht uitkomst. Als ze het even niet meer zag zitten dan ging ze gewoon even schommelen. Na de eerder genoemde veertig minuten stort het dus allemaal een beetje in. Helaas komt het daarna ook niet meer op gang.

Een beetje meer actie had voor een spetterende climax kunnen zorgen. Want wat een wilde achtervolging had kunnen worden door het gevangenis complex wordt redelijk saai. Weinig tempo wisselingen en niet meer dan een beetje schieten. Heel even weet Herman Yau nog te verrassen. Hier laat hij zien wat voor bizarre situaties hij kan creëren. Heel even komt de duistere sfeer daar weer terug. Een goed vuist gevecht had niet misstaan en had waarschijnlijk de film zelfs gered. De keuze om als plot een dodelijk virus er bij te gooien is niet echt een goede geweest. Met een beetje creativiteit had dit beter gekund. Nu moeten we kijken hoe een gevangenis voor criminelen koelbloedig uitgemoord wordt. Dit wekt bij de kijker totaal geen emoties op. Logische want echt een band met dit uitschot is er niet gecreëerd.

Visueel gezien is Herman Yau goed op dreef. De beelden zijn creatief en zorgen voor een groot deel van de sfeer. De camera posities zijn bijzonder en goed gekozen. De sets zien er goed uit voor zover een vervallen puinhoop er goed uit kan zien. Hierin zijn ze zeker geslaagd. Wat alleen niet te plaatsen is zijn de grote vlammen op de buitenplaats. Totaal functieloos en waarschijnlijk bedoeld om het onderwerp chaos nog eens goed te benadrukken.

Twee man krijgt de kans om een opvallende prestatie te leveren. Alex Chan springt er uit als de gestoorde leider van het geheel. Hij speelt een lekkere foute en overdreven boef die duidelijk weinig goeds van plan is. Lam Ka Tung valt op doordat hij verreweg de grootste rol heeft. Hij is het meest in beeld te zien. Helaas lukt het hem niet om ons echt te overtuigen en te verrassen. Hetzelfde geldt voor de rest van de cast. De manier waarop het verhaal verteld wordt is hier een klein beetje debet aan. Weinig close up waardoor je niet echt de gezichten goed in je op kan nemen.

‘Chaos’ begint sterk en de is sfeer lekker duister. We worden verrast door interessante dialogen en situaties waarin seks en geweld de boventoon heeft. De interactie tussen de personages loopt lekker. Dit in combinatie met wat vraagstukken en mysteries weten je als kijker lekker bezig te houden. Helaas weet regisseur Herman Yau dit niet vast te houden. Na een minuut of vijftig stort het allemaal in. Het lukt namelijk niet om een band te creëren met de personages. Hierdoor heb je geen held om je aan vast te houden. Iets wat geen probleem had hoeven zijn als er in het laatste half uur gekozen was voor knallende actie. Nu moeten we het doen met een slappe achtervolging die weinig nieuws biedt. ‘Chaos’ heeft dus zeker zijn momenten maar is als geheel niet bevredigend. Ondanks dat een goed begin het halve werk is betekent het niet dat je daarna op je lauweren kan gaan rusten. Jammer want de film was op de goede weg.

Op de DVD is een redelijk standaard Making of te vinden van iets meer dan tien minuten. Hierin krijgen we beelden van de set te zien en worden de acteurs en regisseur geïnterviewd. Helaas ontbreekt de Engelse ondertiteling en moeten de niet Chinees sprekers raden naar wat er gezegd word. Verder zijn er nog een drietal trailers aanwezig en dat is het.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorpic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby digital 5.1)
Uitgever Joy sales