Kwon Il Soo -
Mark Wong -
Baak Wong Gaai -
Regisseur Godfrey Ho -
Speelduur 85 min -
Prod. maatschappij IFD films -

Al tijden regeert Thai zijn stuk land met harde hand. Hij onderdrukt het volk en dit zorgt natuurlijk voor de nodige onrust. Langzaam maar zeker begint het volk in opstand te komen. Alleen deze opstand kan niet van binnenuit georganiseerd worden. Systematisch heeft Thai in de loop der jaren iedereen die ook maar een bedreiging voor hem zou kunnen zijn vermoordt of verbannen. Lee Kwan (Dragon Lee) is een van die mannen. Hij weet dat hij alleen Thai nooit zou kunnen verslaan en met deze reden laat hij hem dus ook links liggen. Toch moet Lee Kwan een bezoek brengen aan het gebied wat Thai regeert. Het is de bedoeling dat hij gaat trouwen met de dochter van Tsui. Maar vanaf het moment dat hij het gebied betreedt beginnen de problemen. Gelukkig weet hij zijn aanvallers te verslaan maar dit nieuws komt natuurlijk snel bij Thai terecht. Deze stuurt meteen zijn beste mannen er op af. Deze bereiken Lee Kwam pas na het moment dat hij zich bij Tsui gevoegd heeft. Tsui is een van de sleutel figuren in de strijd tegen Thai en beide worden gevangen genomen. Gelukkig voor Lee Kwam weet hij weer vrij te komen. Hij besluit dat de maat nu wel vol is en bindt de strijd met Thai aan. Deze actie verloopt alleen niet zoals hij gehoopt had en door een vergiftigde pijl verliest hij zijn rechterbeen. Hij wordt gevonden door zijn verloofde en deze verzorgt hem tot hij weer beter is. Verbitterd door het verlies van zijn been heeft Lee Kwan eigenlijk helemaal nergens meer zin in. Langzaam maar zeker begint zijn wilskracht het te winnen en gaat hij op zoek naar een nieuwe manier om Thai te verslaan. Van staal maakt hij een kunst been en hij begint met het trainen van de ‘Eighteen deadly kicks’. Ondertussen is ook de hulp van buiten af gearriveerd en de strijd tegen Thai kan beginnen.

Ondanks dat het verhaal en de aankleding van de film als Wu Xia aandoet is het niet direct in dit genre te plaatsen. Het verhaal is erg rommelig en de bekende plotwendingen ontbreken totaal. In ruil hiervoor krijgen we een heleboel actie te zien. Dit met de meest uiteenlopende en kleurrijke figuren. Maar dit is eigenlijk allemaal niets vreemd voor een Koreaanse film met IFD als productie maatschappij. Het feit blijft dat je dit leuk vindt of werkelijk helemaal niets. Dragon Lee is natuurlijk wel een acteur die erg opvalt. Met zijn Bruce Lee achtige uitstraling kan je amper om hem heen. Gelukkig blijft dit alleen bij zijn uiterlijk en hij probeert op een kleine uitzondering na Bruce Lee niet te imiteren. Zijn stijl is een mooie combinatie tussen been technieken en armen maar de afwerking is wat slordig. Dit wordt nog eens versterkt doordat alles net een tikketje versneld is. Hier tussendoor mengt hij ook nog eens wat matige acrobatische toeren. Toch staat hij er qua uitstraling wel helemaal en dit maakt een boel goed. Iets anders wat de film erg leuk maakt is de onvoorspelbaarheid. Je hebt echt geen idee wat er allemaal te gebeuren staat en alles kan ook gebeuren. Op deze manier belanden we in de meest vreemde situaties. Zo vliegt onze held opeens van een berg af. Dit terwijl dit in de gehele film nog geen een keer zo iets boven natuurlijks gebeurd is. Af en toe geef hij zijn tegenstander zo’n enorme schop dat ze over de grond een eind weg vliegen. Maar echt nadruk wordt er op dit soort vaardigheden vreemd genoeg niet gelegd. Een ander mallotig ding is dat Dragon Lee tijdens een gevecht op eens de broek van zijn tegenstander naar beneden trekt. Vervolgens geeft hij er met zijn vlakke hand een enorme klap op de kont van deze tegenstander. De man schreeuwt het uit en Dragon Lee doet eigenlijk in de zelfde beweging de broek weer omhoog. Dit soort zaken zijn natuurlijk enorm kinderachtig. Maar door het moment waarin het gebeurt wordt het opeens bijzonder grappig. Het meest bizarre gevecht van de film is als Dragon Lee het opneemt tegen een soort clowns. Deze hebben aan de boven kant van hun hoofd een soort zweep/lint gemonteerd. Door hun hoofd te draaien krijgen ze het voor elkaar om hier mee te slaan of iemand te verstrengelen. Om het verhaal een aparte draai te geven verliest Dragon Lee een been. Het lijkt mij dat je als vechter met maar een been vervroegt met pensioen kan. Maar ook hier wordt een oplossing voor gevonden. We maken gewoon een prothese van staal en na wat training weet ik zeker dat dit nog zijn voordelen gaat hebben. Eigenlijk is dit als je het allemaal opsomt heel slecht. Een rommelig verhaal met emotieloze Engelse dubbing. Slechte balans in wat er belangrijk is en wat er getoond wordt. Actie die compleet over de top gaat maar waar wel de vaardigheid van de acteurs goed laat zien. Maar juist door dit alles wordt het geheel dikke pret om naar te kijken en wordt het een film vol met humor en actie. Je moet alleen wel van Koreaanse films uit die tijd houden.

Waardering          6/10 Met dank aan de Boudisque