Sammo Hung -
John Woo -
Liu Chia Liang -
Regisseur Ian Taylor -
Speelduur 50 min -
Prod. maatschappij Celestial pictures -

Een deel uit de driedelige cinema Hongkong serie met als hoofdonderwerp 'Swordfighting' . De andere twee delen behandelen 'kung fu' en 'Beauties', maar die worden apart behandeld op de site. De documentaires zijn gemaakt door Celestial pictures om de DVD releases van hun Shaw brothers films te promoten. De BBC en Discovery Channel waren beide co-producers bij dit project en er is dus een grote kans dat deze documentaires in de nabije toekomst op de televisie te zien zullen zijn.

In de meeste Aziatische landen is iedereen wel bekend met het fenomeen Wu xia. Een film genre waar iedereen mee op gegroeid is en voor hun zo gewoon als een western of ieder ander film genre. Alleen in de meeste westerse landen zijn deze films niet zo bekend. Eigenlijk is dit niet zo heel erg vreemd want voor de leek zijn de aparte dingen die bij een Wu xia film horen niet altijd even makkelijk te begrijpen. Deze documentaire probeert daar verandering in te brengen. De introductie begint met de uitleg dat de wereldhit ‘Crouching tiger, hidden dragon’ ook tot dit genre behoort. Ondanks dat deze film als erg origineel bestempeld werd door de westerse wereld werden dit soort verhalen al aan het begin van de negentiende eeuw verfilmd. De eerste bekende film is ‘Burning of the red lotus monastery’ uit 1928. Helaas zijn er van deze film geen bewegende beelden bewaard gebleven. Maar aan de hand van een aantal foto’s wordt het een en ander verduidelijkt. Hier is dus ook meteen te zien dat er toen al gewerkt werd met special effects. Op simpele wijze werden er vliegende zwaarden en andere zaken over de negatieven getekend. Tot in de jaren negentig werd er nog steeds gebruik gemaakt van dit soort effecten en het is grappig om te weten dat dit zo’n lange geschiedenis heeft. Tegenwoordig zijn dit soort effecten allemaal vervangen door de bekende computer effecten. Om het geheel wat te verduidelijken krijgen we stukken van een interview met Chin Chi An te zien. Zij was een van de hoofdrol spelers van deze film en is nog steeds erg kwiek voor haar drieënnegentig jaar. De documentaire werkt in vogelvlucht de gehele ontwikkeling van het genre af. Via het origineel uit de jaren zestig van de film ‘Buddha’s palm’ springen we naar de jaren tachtig remake. Hiermee worden de bovennatuurlijk krachten van de karakters toegelicht en de reden waarom ze dit kunnen. Mensen wilde wat bijzonders zien in de bioscopen en dat kregen ze genoeg in dit soort films. Via de film ‘Vengeance’ van Chang Cheh wordt aangeduid hoe de overgang van Wu xia naar de kung fu film verliep. ‘Vengeance’ is namelijk een combinatie van beide genres en heeft de bekende heldhaftigheid hoog in het vaandel. Ook hier lijkt het er op dat de hoofdpersonen bijna boven natuurlijke krachten hebben alleen dan op een ander vlak. Ook al zijn ze dodelijk gewond door wilskracht weten ze toch hun doel te bereiken. Maar het blijft niet alleen bij dit voorbeeld ook komen films als 'Heroic ones', 'One armed swordsman' en nog vele anderen aanbod. Vijftig minuten lang volgen we dus de evolutie die de Wu xia film in de jaren door maakte. Dit alles wordt toegelicht door interviews met diverse acteurs en andere film makers. Zowel David Chiang, Liu Chia Hui, Sammo Hung, Cheng Pei Pei en nog vele andere verleende hun medewerking. Tegen het einde is het cirkeltje weer rond en komen we wederom via de films moderne van John Woo bij ‘Crouching tiger, hidden dragon’ uit. Want ook deze moderne actie films hebben hun roots in de Wu xia film. Een slimme keuze, want op deze manier spreekt de documentaire een wat groter publiek aan. En dat is precies wat de bedoeling is; de oude films van de Shaw brothers bekend maken bij een groter publiek. Dit maakt deze dvd erg interessant voor de kijker die nieuw is in voor de Wu xia film. Want er word een uitgebreide introductie gegeven. Maar niet alleen voor deze mensen heeft ‘Swordfighting veel te bieden. Ook voor die mensen die al bekend zijn met het genre geeft het enorm veel inzicht in de geschiedenis en achtergrond. Al het beeld materiaal is van top kwaliteit en zit perfect in elkaar. Voor dit deel uit de driedelige serie geldt dus precies het zelfde als voor de andere, verplichte kost.

Beeld kwaliteit Goed (16:9)
Ondertiteling Engels/Chinees
Taal Engels/Mandarin