Adam Cheng - Trailer & other releases
Hui Ying Hung - Elegant trails: Fu Sheng
Liu Chia Hui - Color stills
Liu Chia Yung - Original poster
Regisseur Liu Chia Liang - Production notes
Speelduur 91 min - Biography & selected filmography

Al jaren is er een vete tussen de familie Zhan en Bai. Het zijn rijke families waarvan de huizen tegen over elkaar staan. Op het midden van de tussen liggende straat loopt een grote rode streep die niet overschreden mag worden. Bai Yu Tong (Fu Sheng) en Zhan Jien Chu (Adam Cheng) de twee oudste zoons van de families proberen hier regelmatig elkaar af te troeven. Bijna altijd gebeurt dit door middel van kung fu. Echt een winnaar komt er nooit uit want het meestal gelijkspel. Hun vaardigheid ligt dus op het zelfde niveau. Na wederom een gelijke uitkomst besluiten ze hun leraar om hulp te vragen. Het antwoord wat ze krijgen is niet wat ze willen horen en er is dus nog steeds geen uitkomst. Bai Yu Tong besluit om zijn technieken maar eens bij te laten schaven. Hij vecht met zijn kiem tegen zijn leraar die een negenring zwaard hanteert. Om de haverklap raakt zijn kiem verstrengelt in de ringen van het zwaard. Natuurlijk verliest hij en de oude leraar laat hem het negenring zwaard houden. Blij gaat hij meteen naar Zhan Jien Chu die redelijk gemakkelijk weet te verslaan. Dit kan Zhan Jien Chu natuurlijk niet op zich laten zitten en ook deze zoekt hulp bij zijn meester. Hij krijgt de tip dat hij met een speer het zwaard makkelijk zou kunnen verslaan. Wederom volgt er een confrontatie en zoals de meester voorspelde komt Zhan Jien Chu als winnaar uit de strijd. Het tweetal staat wederom gelijk in hun eeuwig durende strijd. Natuurlijk duurt deze ook nog wel even voort maar de inzet wordt verhoogt als de keizer (Liu Chia Hui) in de stad blijkt te zijn. Beide redden ze hem, zonder het te weten, het leven Echter alleen Zhan Jien Chu wordt hiervoor beloond. Bai Yu Tong was simpel weg te arrogant om door te hebben wie hij tegen over zich had. Zhan Jien Chu krijgt de titel ‘The royal cat’ en Bai Yu Tong ziet groen van jaloezie. Onmiddellijk bedenkt hij een plan om er voor te zorgen dat zijn vijand deze titel zo snel mogelijk weer kwijt raakt.

Zoals de titel al wel doet verwachten moet dit gewoon een komedie zijn. Maar het is er alleen niet één die je dagelijks tegenkomt. ‘Cat vs Rat’ wijkt namelijk nogal af van de normale kung fu komedie. De basis is een combinatie van Wu Xia, Peking opera en mooie gevechten. Van het laatste zijn er vooral erg veel aanwezig. Het draait gewoon bijna de gehele film om kung fu en als er niet gevochten wordt zijn er andere doldwaze situaties te zien. Vreemd genoeg kijkt het allemaal erg makkelijk weg en zijn de bizarre typetjes die neergezet worden nog leuk ook. Het doet eigenlijk een beetje aan als het stukje komedie wat er in ‘Legendary weapons of China’ zit. Daar stak het allemaal een beetje vreemd af tegen het serieuze verhaal. Maar hier is het in combinatie met de vrolijke en kleurrijke kostuums allemaal goed te doen. En dit is ook het deel waar de film erg aan Peking opera doet denken. De pakken van Fu Sheng en Adam Cheng zijn voorzien van allerlei gefrutsel, pompoenen en ander kleurrijk spul. Dit gaat zelfs zo ver dat Fu Sheng op een gegeven moment een stoffe rat op zijn hoedje heeft. Ik weet dat het kinderachtig klinkt maar door de gehele presentatie is het allemaal nog grappig ook. De film is door Liu Chia Liang geregisseerd en zijn stijl is er goed in terug te vinden. De komische timing is dus ook precies goed en het is jammer dat de verbalen grappen in de ondertiteling niet overkomen. Het gedrag van Fu Sheng is tegen het irritante aan. Maar zijn fysieke prestatie maakt dit ook weer meteen goed. De choreografie van Liu Chia Liang haalt echt het maximale uit hem. Hij beweegt soepel en hanteert zijn wapens met klasse. Liu Chia Yung speelt de oude meester en laat ook een sterk staaltje wapenbeheersing zien. Zijn rol is redelijk serieus en zijn personage probeert zich staande te houden tussen zijn twee mallotige leerlingen. Vooral de scène waarin Fu Sheng 's nachts de baard en snor van zijn meester afknipt is erg leuk. Zoals wel bekend is de baard de trots van iedere kung fu meester. In overpeinzing wordt hier altijd even doorheen gestreken terwijl er gewichtig gekeken wordt. Een kung fu meester zonder baard kan zich dus ook meteen niet meer buiten vertonen. Je kan je dus ook voorstellen wat voor woede de leerling hiermee op zijn hals haalt. De film zit dus ook vol met dit soort verwijzingen naar typische kung fu film zaken. Voor een beginnend geïnteresseerde is het kijken naar ‘Cat vs Rat’ dus ook niet direct een aanrader. Adam Cheng speelt de tweede hoofdrol. Zijn personage is iets serieuzer en ook zijn fysieke prestatie is top. Liu Chia Hui en dit zullen velen jammer vinden komt niet echt in actie. Hij speelt een keizer die zich telkens wil bewijzen maar continue door zijn mannen tegengehouden wordt. De film is gemaakt in het begin van de jaren tachtig. In deze periode waren de Shaw studio’s op hun top wat decors betreft. Het eind gevecht begint in een moeras en eindigt in een rotsachtige omgeving. Alles wat we te zien is tot in de details verzorgt en compleet met riviertjes en rond vliegende vogels. De liefhebbers van dit soort zaken kunnen dus hun hart ophalen. Met een film als deze is het zo dat je het leuk vindt óf vreselijk. Het is dus niet geheel zonder risico om de film aan te schaffen.

Zoals altijd zijn natuurlijk de bekende extra's aanwezig op deze Celestial release. Maar om de dvd wat meerwaarde te geven is de volgende korte documentaire aanwezig. Elegant trails: Fu Sheng: Een stukje van een iets meer dan zeven minuten over Fu Sheng. Doormiddel van beelden uit zijn films wordt in vogelvlucht zijn carrière doorlopen. Mensen als Ti Lung en Jenny Tsang (zijn vrouw) vertellen in het kort iets over hem. Tevens krijgen we wat beelden te zien van zijn bruiloft en begrafenis. Een mooi stukje info wat vrij oppervlakkig verteld wie Fu Sheng was en waar hij voor stond.

Beeld kwaliteit Goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Ondertiteling Chinees / Engels
Taal Mandarin / Cantonese