Geboorte datum: 22 maart 1947
Door zijn indrukwekkende verschijning is Carter Wong niet iemand die je
zo maar over het hoofd ziet. Geboren in Hongkong en op zijn tiende begon
hij zijn trainingen diverse kung fu stijlen in Macau. Dit waren
hoofdzakelijk interne stijlen en later stapte hij over op Gojo Kai
Karate, Tae kwan do, Hap Ki Do en Thai boxen. Voor bijna al deze stijlen
behaalde hij de zwarte band en het niveau wat hij hier in had dwong veel
respect af. Rond zij twintigste begon hij zich op wedstrijden te
richten. Hij won vele grote wedstrijden verdeeld over een aantal landen
van Azië. Natuurlijk moest hij ook zijn dagelijks brood verdienen. Door
de grote variatie aan kennis werd hij al snel de hoofd martial arts
instructeur bij de Hongkong politie. Een van de agenten die hij les gaf
was bevriend met regisseur Wong Fung. De leerling was zo onder de indruk
van zijn meester dat zijn enthousiasme vanzelf oversloeg op Wong Fung.
Tijdens een ontmoeting werd bevestigd wat hij al hoopte en Carter Wong
kreeg een rol in zijn nieuwe film. Hij deelde de hoofdrol samen met
Angela Mao in de film ‘Hap ki do’. Ook Sammo Hung speelde een
belangrijke rol in deze film die redelijk succesvol was. Ze volgende rol
in de film ‘Back alley princess’ was een stuk minder groot. Wel speelde
Angela Mao wederom een rol in deze film. Ze waren een duo wat eigenlijk
altijd wel voor succes zorgde en dit is iets wat ze samen aardig lang
vol hebben gehouden. In 1975 eindigde zijn contract met Golden Harvest
en had hij 12 films op zijn naam staan. Hij kwam in contact met
regisseur Chang Cheh en deze bood hem een rol aan in de film ‘Marco
Polo’. Om onbekende reden blijft het bij deze eenmalige samenwerking met
de Shaw Studios. Maar dit stopt Carter Wong niet in zijn succes. Hij
kreeg een contract bij het nog in de kinderschoenen staande Hong Wa film
company. Hij maakt rond de acht films per jaar en het echt succes kwam
met ’18 bronzemen’ in het jaar 1976. Een film die nog steeds door de
liefhebbers beschouwd wordt als klassieker. Er volgt zelfs een tweede
deel dat even succesvol is als het eerste. In de jaren die volgen blijft
Carter Wong net zo fanatiek films maken. Zijn werkgebied schommelt een
beetje heen en weer tussen Hongkong, Korea en Taiwan. Met de jaren
tachtig in zicht worden dit er alleen steeds minder. In 1982 stopt hij
plots met films maken om in 1986 in Amerika terug te keren. De film waar
het om gaat is de cult klassieker ‘Big trouble in little China’ en
Carter Wong speelt een van de slechte. Een man met mysterieuze krachten
die wel heel erg explosief aan zijn einde komt. Daarna neemt hij nog af
en toe een rol op zich in zowel Amerika als Hongkong. Zijn manier van
vechten is nog steeds even indrukwekkend als altijd en straalt enorm
veel ervaring en kracht uit. Hij is dus ook meer een praktische vechter
dan een film vechter. Zijn stijl is ook niet zo geraffineerd als de
acteurs met een Peking opera achtergrond. Hij beweegt wat lomper maar
iedere trap en stoot straalt pure kracht uit. Het is dus ook niet vreemd
dat hij regelmatig te zien was als coach bij martial arts wedstrijden
van o.a. Chan Wei Man. Door al zijn ervaring en geleerde stijlen te
combineren ontwikkelde hij in de jaren zijn eigen vechtstijl, Yan-jay
kung fu. In de jaren tachtig had hij voor deze stijlen verschillende
scholen die over de gehele wereld verdeeld waren. Wat hij vandaag de dag
doet is helaas niet bekend, maar het zal ongetwijfeld iets met de
martial arts te maken hebben.
Geselecteerde films:
Hapkido (1972)
Back
Alley Princes (1973)
When
Taekwondo Strikes (1973)
Tournament,
The (1974)
Marco
Polo (1975)
18
Shaolin Disciples (1975)
Shaolin
zen master (1976)
Last
Battle of Yang Chao, The (1976)
18
Bronzemen (1976)
Return
of the 18 Bronzemen (1976)
Invisible
Terrorist (1976)
Traitorous
(1976)
Bruce
Lee: true story (1976)
Fatal
Flying Guillotines, The (1977)
Renegade
Master (1977)
Eight
Masters, The (1977)
Legendary
Strike, The (1978)
Funny kung fu (1978)
Born
Invincible (1978)
Filthy
Guy (1978)
Magnificent,
The (1979)
Snake
in the eagle's shadow 2 (1979)
Big
trouble in little China (1986)
|