Kitty Zhang Yuqi -
Lam Tze-Chung -
Steven Fung Min-Hang -
Regisseur Stephen Chow -
Speelduur 88:15 mins -
Prod. maatschappij The stars oversea -

Ondanks dat Ti (Stephen Chow) er hard voor werkt leidt hij een arm leven. Hij zwoegt van vroeg in de ochtend tot laat in de avond om zoveel mogelijk geld bij elkaar te krijgen. Aan zichzelf geeft hij zo min mogelijk uit. Hij woont in een krot en haalt zijn spullen en eten op de vuilnisbelt. De reden van zijn arme bestaan is zijn zoontje Dicky (Xu Jiao). Het enige wat voor Ti geld is dat zijn zoon later een beter leven krijgt. Om dit te kunnen bereiken stuurt hij hem naar de beste school die hij kent. Maar de jongen komt slecht mee op school. Hij is het buitenbeentje tussen de rijke kinderen en zijn cijfers zijn slecht. Continue wordt hij gepest en hierdoor leidt hij een erg eenzaam leven. Op school komt Dicky in aanraking met het nieuwste speelgoed. Meestal geeft hij hier niet zo veel om. Alleen bij het zien van het robothondje CJ1 is hij helemaal verkocht. Hij smeekt zijn vader er een voor hem te kopen. Alleen Ti zou niet weten waar hij het geld vandaan moet halen en dus zegt hij nee. Later komt hij thuis met een vreemdsoortige bal. Hij geeft deze aan Dicky. De jongen is wel blij met zijn bal maar het is natuurlijk geen CJ1. Tevens vraagt hij zich ook af waar het lepelvormig uitsteeksel voor dient. Dit is namelijk niet echt handig aan een bal. Tijdens het onderzoeken van de bal komt Dicky er steeds meer achter dat er iets vreemds mee is. Uiteindelijk zelfs zo vreemd dat het niet van deze planeet moet zijn. De bal begint te veranderen en Dicky weet niet waar hij het zoeken moet. Bekomen van de schrik kan hij zijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen. Het wezen waar de bal in verandert is ziet er namelijk vreselijk schattig uit en zou misschien wel eens leuker kunnen zijn dan CJ1.

Stephen Chow doet het de laatste jaren rustig aan. Toch scoort hij er niet minder om. Zijn laatste films 'Shaolin soccer' en 'Kung fu hustle' waren wereldwijde successen. Zijn mix van melige humor, bekken trekken en typische Chinese actie waren een schot in de roos. Een succesvolle formule moet je niet wijzigen. Toch gooide Stephen Chow het voor 'CJ7' over een totaal andere boeg. Het is een soort Aziatische versie van 'E.T.'. De gebruikelijk succes formule is totaal genegeerd en er is er één toegepast die meer naar een familie drama neigt.

Het mag overduidelijk zijn dat Stephen Chow een iets serieuzere film wilde maken. Drama voert de boventoon maar hier zitten een aantal contradicties in. Neem bijvoorbeeld het clowneske van Stephen Chow. Dit maakt het allemaal wat minder serieus. De sfeer wordt er wel wat luchtiger van maar het gevoel is tegenstrijdig. Grappig en serieus laten zich moeilijk mengen. En het komt allemaal niet echt los. Door de sfeer verwacht je gewoon dat er een boel grappen gemaakt gaan worden maar dit gebeurt niet echt. Dit blijft eigenlijk bij een aantal hele bizarre typetjes. Bijvoorbeeld een volwassen uit de kluiten gewassen vrouw met de stem en kleding van een klein meisje. Het is een soort tekenfilm waar je naar zit te kijken maar dan met echte mensen. Het dramatische deel is op zich wel aangrijpend. Dit komt alleen meer door de schattigheid van Xu Jiao dan door hetgeen er allemaal gebeurt. Het verhaal volgt namelijk geen logische weg. De problemen die ze hebben zijn door een kleine verandering in levensstijl zo op te lossen. Dit maakt de emoties die los komen verwerpelijk en goedkoop. Er had dus best wat beter nagedacht mogen worden over het verhaal. Als we heel eerlijk zijn past een goed doordacht verhaal eigenlijk niet in de stijl van Stephen Chow. Eigenlijk had hij dat ook niet moeten proberen. De nadruk ligt er namelijk te veel op en met een minuut of tien meer speeltijd was dit waarschijnlijk opgelost. Tien minuten meer humor had de film een heel ander gevoel gegeven. Kwaad had het zeker niet gekund want 'CJ7' is nu maar vierentachtig minuten en dus wat aan de korte kant.

Als je er goed over nadenkt komt het gevoel omhoog dat het de bedoeling was dat de computeranimaties de film wel zouden dragen. We moeten toegeven dat het buitenaardse hondje erg schattig is. Het wezentje heeft absoluut zijn momenten en is goed geïntrigeerd in de rest van de film. Eigenlijk is er haast niet te merken dat hij tijdens de opnames gewoon niet aanwezig was. Het CGI team heeft dus goed zijn werk gedaan.

De hoofdrol wordt gespeeld door Xu Jiao. In het echte leven een meisje maar voor de film werd ze even een jongetje. Hier is niets van te merken en ze speelt haar rol erg goed. Eigenlijk opvallend goed. Want of het nu blije of emotionele stukken zijn ze werkt zich overal goed doorheen. Op de een of andere manier weet ze te vertederen en dit is waarschijnlijk precies waarom zij de rol kreeg. Stephen Chow speelt op zijn gebruikelijke manier. Echt groot is zijn rol alleen niet. Het draait allemaal om zijn 'zoontje' en de rest van de kinderen. Het grappige is dat alle kinderen met bezieling hun rol spelen. Er straalt een enorme strakheid vanaf en ze snappen de humor die ze uit beelden overduidelijk.

Qua uitstraling en professionaliteit is 'CJ7' best een mooie film geworden. Het lijkt allemaal te kloppen en visueel ziet het er goed uit. Alleen als je de film afgekeken hebt blijf je met een onbevredigd gevoel achter. Er mist iets en er had veel meer ingezeten. Het ingrediënt wat ontbreekt is humor. Nu ligt de nadruk te veel op het drama en omdat deze nogal transparant is doet dit niet zoveel. Met tien minuten meer lol hadden de gaten in de emoties niet zo heel veel meer uitgemaakt. Kinderen zullen waarschijnlijk enorm veel plezier beleven aan deze film. En dat is ook precies waar 'CJ7' voor bedoeld is. Kinderen hebben namelijk een iets kortere spanningsboog en voor hen is vierentachtig minuten een prachtige speelduur. Voor hen maken de clichés in het verhaal ook niet uit. Clichés ontstaan namelijk pas naar mate men ouder wordt.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.40:1 anamorphic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Chinees, Engels, Indonesisch, Koreaanse of Thai's