Michelle Lai - n.v.t.
JoJo Chan Kei Kei -
Chang Kuo-Chu -
Wong Shu Tong -
Regisseur Tsui Hark -
Prod. maatschappij Seasonal films -

Na een enorme strijd tussen de diverse clans in China is er een soort wapenstilstand. Iedereen telt zijn verliezen en probeert zijn clan wederom op te bouwen. Precies in deze periode van rust komt Fong (Lau Siu Ming) ten tonele. Fong weet helemaal niks van martial arts en daarom is het uiterst vreemd dat hij zich te midden van de clans mengt. De reden waarom hij dit doet is simpel. Hij is een schrijver en wil graag vertelllen wat er zich allemaal in de wereld afspeelt. Zijn reputaie is zelfs zo groot dat er al diverse vervalsingen van zijn werk in omloop zijn. Momenteel is hij onderweg naar het huis van de Shum clan. Fong ontving zijn uitnodiging nadat er een bizarre gebeurtenis had plaats gevonden. Op de avond dat de clan de dood van de leider zijn vader herdacht worden ze aangevallen door ontelbare vlinders. Bijna iedereen komt om het leven, maar alleen Shum (Chang Kuo-Chu), zijn vrouw en bediende weten te ontsnappen. Ze vluchten weg in de grotten die zich onder het huis bevinden. Hier houden ze zich schuil tot ze zeker weten dat het gevaar geweken is. Maar Fong is niet de enige die een uitnodiging ontving. Tien (Wong Shu Tong ) de leider van een van de grootste overgebleven clans ontving ook een brief. Hierin stond het verzoek uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Als deze aan komt bij het huis van de Shum clan, ontdekt hij al snel het lichaam van zijn verkenner. De man is dood, maar de oorzaak hiervan is bijzonder mysterieus. Er zitten wel duizenden kleine gaatjes in zijn lichaam en de het lijkt er op alsof hij doodgebloed, alleen bloed is er nergens echt te vinden. Niet veel later voegen ze zich bij de overgebleven van de Shum clan onder het huis. Het duurt alleen niet lang voordat ze er achter komen dat ook hier niemand veilig is voor de vlinders.

Het regie debuut van Tsui Hark en waarschijnlijk wist hij op het moment dat hij de film maakte nog niet wat hem voor zijn verdere carrière te wachten stond. Dat de film uit een meesterlijk brein ontsproten is kan je duidelijk zien. De spanning bouwt heerlijk op en het geheel is bijna net zo mysterieus als de Efteling voor een kind van drie jaar. Moordende vlinders is natuurlijk al iets heel bijzonders, maar dat ze ook nog eens gericht te werk lijken te gaan maakt het helemaal extreem. De locaties zijn prachtig en hebben iets vergelijkbaars met een film als 'Chinese ghost story'. Het bos is alleen verruild voor grotten. De vergelijking wordt vooral versterkt als het complete huis van de Shum''s in netten gehuld wordt om de vlinders buiten te houden. Dit is absoluut een prachtig gezicht. Visueel laat dit alles dus niets te wensen over. Het verhaal van deze Wu Xia film zit bijzonder goed in elkaar en neemt  een verassende wending tegen het einde. Het zou alleen zonde zijn om hier verder op in te gaan aangezien dit het mysterieuze van de film geen goed zal doen. Want de grote kracht van de film zit hem hier juist in. Wat martial arts betreft hoef je niet veel te verwachten. De enige twee namen die er op dit gebied uitspringen zijn Eddy Ko en Tino Wong. De meeste gevechten worden dus ook door hun verzorgd. De nadruk in deze gevechten ligt heel erg op de omgeving en de manier waarop dit in beeld gebracht wordt. Hier kan je duidelijk de stijl van Tsui Hark in terug vinden, want het heeft wel wat weg van een new wave film. Het sfeertje is alleen old skool en het geheel kan zich met gemak meten aan een Shaw brothers film. De locaties zijn alleen allemaal echt en dat geeft toch een minder kitsch gevoel. Hierdoor zal het voor de minder ervaren of serieuzere kijker wat makkelijker zijn om deze film te kijken. Dit alles wordt versterkt door heerlijke muziek. Hetzelfde wijsje komt in diverse variaties voorbij en mijn grote favoriet is de titel song. Een heerlijk funky jaren zeventig nummer dat werkelijk de pan uit swingt. Mocht je dus de behoefte voelen om een gezonde dosis angst voor vlinder op te doen tijdens het kijken van een onvervalste klassieker. Of gewoon willen genieten van een heerlijk Wu Xia film met een bijzonder mysterieus tintje. 'Butterfly murders' zal je zeker niet teleurstellen en nog lang in je gedachten blijven door spelen. In de ban van de vlinders zullen we maar zeggen.

Drager vcd
Ondertiteling Chinees/Engels
Taal Mandarin & Cantonese