Rudi van der Steen - Bloopers
Raphael Klompers - Deleted scenes
Kim Haagen - Trailer: Bum Fu
Regisseur Elwin Rijken - Trailer: The dojo master
Speelduur 99:43 -
Prod. maatschappij B-pro -

Voor T.J. (Johan Aders) is maar een ding belangrijk en dat is hijzelf. Zijn dagen brengt hij hoofdzakelijk door met mooie vrouwen, martial arts en niks doen. Tevens heeft hij een sportschool en daar weet hij aardig van te leven. Alleen als T.J. ergens niet tegen kan dan is het wel dat hij zijn zin niet krijgt. Al tijden heeft hij een oogje op Kira (Kim Haagen). Alleen deze gunt hem totaal geen blik waardig. Voor haar is Mike (Jay Koningsverdraag) de absolute ware. Hier snapt T.J. helemaal niets van. Mike is namelijk nogal een nerd en iedereen loopt altijd met een boog om hem heen. Alles wat hij probeert gaat verkeerd maar toch blijft hij stug volhouden. Misschien is dit het wel wat Kira zo aantrekkelijk aan Mike vindt. Om Kira toch voor zichzelf te winnen bedenkt T.J. een ingenieus plan. Hij huurt een nogal wazig onderwereld figuur in genaamd Nico T. (Rudi van der Steen). Deze constant rokende gangster krijgt de opdracht om Kira te ontvoeren. Het is de bedoeling dat Mike bij deze ontvoering uit de weg geruimd wordt. Later zal T.J. een reddingsactie op touw zetten om Kira te bevrijden. Met Mike uit de weg en hij zelf als held moet Kira wel voor hem vallen. Alleen als het plan in werking wordt gezet gaat er iets mis. Mike overleeft de ontvoering en wordt gered door Harold (Raphael Klompers). Die verzorgt en verpleegt hem tot hij weer beter is. Al vrij snel heeft hij door wat voor vreselijke kluns Mike is. Harold neemt hem onmiddellijk onder zijn hoede en leert een geheime gevechtstijl genaamd Bum Fu. In eerste instantie bakt Mike er niets van maar langzaam maar zeker maakt hij vorderingen. Het duurt daarna ook niet lang meer voordat hij klaar is om zijn vrouw terug te claimen. Gewapend met een brok onderdrukte woede gaat hij samen met Harold en Malito naar Nico T's hoofdkwartier waar de hevige strijd meteen losbarst.

Bijna iedereen is wel bekend met de filmpjes van B-pro of BAAAH. Korte filmpjes die vol zitten met humor, onzinnigheid en martial arts. Het internet is hun domein en via hun website (www.B-pro.nl) valt al hun werk te bezichtigen. Alleen de films die ze maakten zijn niet altijd alleen maar kort geweest. In 2004 maakte ze hun eerste film genaamd 'Bum Fu: A joint venture'. Deze duurde meer dan negentig minuten en zit vol met alles van het bekende recept

Een script is er nooit echt geweest. Het was meer een simpele verhaallijn waar wat om heen geïmproviseerd werd. Het is dus niet onlogisch dat het verhaal weinig om het lijf heeft en de personages niet meer dan een buitenkant zijn. De mensen die er in mee spelen zijn ook meer stuntmannen of vechtsportbeoefenaars dan acteurs. De meesten zetten dus ook een personage neer wat eigenlijk niet helemaal bij hun uiterlijk past of hun gedragingen. Aan belichting is niet gedaan en de locaties voegen maar weinig toe aan het geheel. Maar het was ook niet de bedoeling om een Oscar te winnen. Het gaat hier om een amateur film die met maar vijfduizend euro gemaakt is. Hij straalt wel uit dat het allemaal met veel plezier gedaan is. Het valt ook meteen op dat in de actiescènes de meeste tijd is gaan zitten. Hierdoor is overduidelijk dat dit het gene is waar het om draait.

Voor het overgrote deel is 'Bum Fu: A joint venture' chronologisch opgenomen. En omdat het hun eerste film was komt het ook wat langzaam op gang. Stukje bij beetje komt iedereen steeds meer in zijn rol. Er raken meer mensen bij betrokken en de gevechten worden steeds boeiender en explosiever. Vreemd genoeg duurt het echter een kwartier voordat we het eerste gevecht te zien krijgen. Hier krijgen we de eerste verrassing van de film te zien. Gesitueerd op het dak van een groot verlaten gebouw gaan twee jongens elkaar te lijf. Het gevecht bestaat uit lange series van bewegingen, acrobatiek en emotie. Het enige minpuntje hier is dat sommige bewegingen niet geheel afgemaakt zijn. Hierdoor komt het iet wat ingehouden over maar het ritme zit er goed in. Dit is dus ook een gevecht dat waarschijnlijk uit de latere opnamen gekomen is. Daarna worden we getrakteerd op een aantal behoorlijk brute gevechten. Het gaat hier om het betere hak en beuk werk alleen heel erg boeiend is het niet. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het toernooi wat daarna volgt. Opgenomen in de plaatselijk gymzaal gaan een groot aantal vechters de strijd met elkaar aan. Dit komt helaas niet verder dan wat je in de gemiddelde Nederlandse sportschool te zien zal krijgen. Hard is het wel en de klappen en worpen die we te zien krijgen liegen er niet om. Daarna volgt nog een stukje bruut straatvechten en een wat matige maar melige training. In het laatste zitten redelijk wat knipogen naar oldskool kung fu films verwerkt en Jean Claude van Damme 'Kickboxer'. Grappig maar hier had meer in gezeten.

Dan komen we bij het hoogtepunt van de film terecht. Hier krijgt iedereen de kans om te laten zien wat hij het beste kan. Dit is werkelijk een lange aaneenschakeling van boeiende choreografie, acrobatiek en keiharde valpartijen. Hierin zijn Murat Nur, William Cheng en Rudi van der Steen de absolute verrassingen. Zij laten de mooiste moves zien. Let ook even op Guillermo Bongers en Rifaz Bakhtali. Zij zijn de twee ninja's die het tegen Jay Koningsverdraag opnemen. Ze laten een sterk staaltje acrobatiek zien wat werkelijk niet op lijkt te houden. Stuk voor stuk heeft iedereen die meewerkte aan deze knokpartij er pijn voor moeten lijden. De klappen zijn regelmatig echt raak.  De kwaliteit van deze laatste gevechten schommelen een beetje. Ga er dus niet van uit dat alles wat je hier te zien krijgt perfect is.

Op een enkel gevecht na kan je het begin van 'Bum Fu: A joint venture' vergeten. Ook voor het verhaal hoef je hier niet echt naar te kijken. De film wordt pas later interessant en dan is er genoeg te zien. Als je besluit om de film in zijn geheel te kijken dan kan je er maar beter voor zorgen dat je in een melige bui bent. Het is namelijk allemaal te flauw voor tekst en kan dus zeker de slappe lach opwekken. Regel dus een krat bier en wat vrienden en het feest kan beginnen. Het is alleen te hopen dat de bond tegen vloeken deze DVD nooit in handen krijgt. Ik vraag me namelijk af of die arme mensen de schok die de film teweeg zal brengen ooit nog te boven zullen komen.

Wat hoes en menu betreft hebben de jongens van B-pro aardig hun best gedaan. De dvd ziet er dus ook professioneel uit en heeft zelfs een aantal leuke extra's. Het valt alleen wel op dat de genoemde extra's op de hoes niet overeenkomen met de werkelijke extra's op het schijfje. Gelukkig neemt dit niet weg dat de bijgeleverde korte filmpjes zeer de moeite waard zijn. De eerst is The passion of Jose. Hier krijgen we in ongeveer twee minuten te zien wat voor offers Jose Roman heeft moeten brengen voor zijn aandeel. Hij krijgt er flink van langs en het ziet er allemaal flink pijnlijk uit. Bloopers zijn altijd leuk. Hiervan zijn er maar liefs twee filmpjes van aanwezig. Beide duren iets langer dan drie minuten en zitten vol met allerlei foutjes en grapjes. Drie scènes haalde het niet in de uiteindelijke film. Deze zijn allemaal wel terug te vinden bij de Deleted scenes. Om het allemaal compleet te maken zijn er een trailer van 'Dum fu' en een trailer van 'The dojo master' aanwezig.

Beeld kwaliteit Redelijk (widescreen)
Geluid kwaliteit Redelijk
Taal Nederlands