Andy Lau - Trailer
Wang Zhiwen -
Crystal Huang -
Regisseur Derek Chiu Sung-Kei -
Speelduur 103:50 mins -
Prod. maatschappij Focus films ltd -

Traide leider Tin Tam (Wang Zhiwen) is gezegend met twee zoons. Ze groeien samen op en zijn twee handen op één buik. Als ze een jaar of tien zijn laat Tin Tam zijn toekomst voorspellen door een priester. Alles ziet er voor hem positief uit. Alleen voor zijn zoons is het wat minder rooskleurig. De voorspelling vertelt dat de jongens elkaar op latere leeftijd naar het leven zullen staan. Vlak voor dit bericht vond één van zijn medewerkers de dood. Omdat deze een zoon had besluit Tin Tam deze jongen te adopteren. Hij neemt de zorg voor de jongen op zich alsof het zijn eigen kind was. Om de voorspelling te voorkomen besluit hij Shun (Eason Chan), zijn jongste zoon naar Amerika te sturen. Yiu (Miu Kiu Wai), de oudste zoon blijft achter maar vindt steun bij zijn aangenomen broer Ghostie (Felix Wong). De jaren gaan voorbij en uiteindelijk neemt Yiu de leiding van zijn vader over. Hij zet de traditie voort zoals zijn vader dit jaren gedaan heeft. Want ondanks dat ze een criminele organisatie zijn proberen ze zich zo min mogelijk zo te gedragen. Handel in drugs is dus ook uit den boze en als iemand zich hier toch mee inlaat volgt er onherroepelijk straf. Maar zoals in elk 'bedrijf' is niet iedere werknemer even blij met het beleid. Uncle 9 (Fong Ping) vindt namelijk dat hij veel te weinig betaald krijgt en besluit zijn eigen handel op te starten. Met Yiu nu aan het roer voelt hij zijn macht groeien. Langzaam maar zeker begint Uncle 9 dus ook met plannen om Yiu af te zetten. Dit gaat van kwaad tot erger en uiteindelijk belandt de gepensioneerde Tin Tam in het ziekenhuis. Door het bericht dat vader op sterven ligt komt Shun terug uit Amerika. De jongen is totaal niet ingeburgerd in het triade leven. Toch voelt hij er wel wat voor om zijn broer te helpen. Het blijkt al snel dat zijn temperament prima past bij dat van een triadeleider. Alleen is hij nog wel erg bleu. Hij zou dus eerst compleet ingewijd moeten worden. Yiu heeft hier zo zijn plannen voor. Deze deelt hij niet met Shun en zet ze gewoon in werking.

Hongkong staat bekend om het maken van triade films. Door de jaren heen zijn er al wel honderden gemaakt. De frisheid is er hierdoor ondertussen wel een beetje vanaf. De meeste verhalen zijn ondertussen ook wel gedaan. Je moet dus wel met iets heel sterks komen wil je nog origineel zijn. 'The brothers' heeft één grote troef. Het brengt namelijk Andy Lau, Miu Kiu Wai, Felix Wong en Ken Tong sinds jaren weer eens samen in een film.

Vroeger stonden zij bekend als de tijgers van TVB en waren ze enorm succesvol. Helaas is het wel zo dat er één van de tijgers ontbreekt. Tony Leung Chiu Wai hoort eigenlijk ook bij deze groep. In de loop der jaren vervreemdde hij steeds meer van zijn collega’s. Uiteindelijk veel hij er compleet buiten en ging hij zijn eigen weg. Andy Lau probeerde nog wel om hem er bij te krijgen maar deze pogingen bleven zonder succes.

Een ander opvallend punt is dat regisseur Derek Chiu Sung-Kei met zijn eerdere films niet echt in het genre valt. Dit waren meer drama's en romantische films. Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat hij geen goede gangster films zou kunnen maken. Het maken van een technisch goed drama is immers een stuk moeilijker dan het maken van een technisch goede actie film. Dit in combinatie met de ervaring van de hoofdrolspelers zou mooi uit moeten pakken. 'The brothers' is dus ook een heel volwassen film geworden. Geen popsterretjes met jeugdige uitstraling die rollen spelen ver boven hun werkelijke leeftijd. We hebben hier te maken met mannen die weten wat acteren is en dat blijkt heel duidelijk. Het verhaal ontwikkelt zich goed en het verhaal heeft meerdere lagen. Het enige minpuntje is dat de getoonde situaties aan het begin wat snel gaan. Hierdoor zijn bepaalde zaken die later terug komen niet duidelijk. Jammer want dit stompt het effect hiervan behoorlijk af. Verder gaat het verhaal wat traag. Van een knallende actie film is dus ook niet te spreken. Het is eerder een drama met één of twee verrassende actie scènes. De relaties tussen de personages worden goed uitgediept. Iedereen gedraagt zich op natuurlijke wijze. Uiteraard worden hierbij de regels van de triade goed in acht genomen.

Visueel gezien wordt alles netjes in beeld gebracht. Dit is allemaal op een redelijke standaard wijze. Van tijd tot tijd wordt er even geprobeerd een artistiek shot in het geheel te brengen. Zo kan het zijn dat we opeens in een kop koffie zitten te staren of iets dergelijks. Dit voelt een klein beetje misplaatst en geforceerd. Als je zo iets wil doen moet het namelijk wel in het geheel passen. De muziekkeuze is echter wel apart en passend. Ditmaal geen gladde popsongs maar stevige rocknummers.

De focus van het verhaal ligt bij Eason Chan en Mui Kiu Wai. Opvallend is dat je eigenlijk zou verwachten dat Andy Lau een grotere rol zou hebben. Ondanks dat hij voor het verhaal van belang is kunnen we zijn rol niet echt groot noemen. Hij vertegenwoordigt de politie. Dit zit goed door het verhaal verweven maar beslaat maar een heel klein deel. Felix Wong is daarentegen een stuk meer te zien. Het ironische hiervan is dat hij een stuk minder tekst heeft. Dit past goed bij de koele uitstraling die hij heeft. Hij speelt namelijk de man die voor de triades alle vuile klusjes op knapt. Dit doet hij verstopt achter een grote zonnebril en zonder erg veel te zeggen. Iedereen speelt zijn rol erg sterk en hier valt dus ook niets op aan te merken.

Wat actie betreft is de film redelijk rustig. Pas aan het einde barsten de schietpartijen en achtervolgingen los. Samen met Wong Wai Fai was het Chin Kar Lok die hier verantwoordelijk voor was. Alles zit dus ook goed in elkaar. Vooral de achtervolging is een spektakel. De schietpartijen zijn goed opgebouwd en de spanning is duidelijk aanwezig.

Dat tijd invloed heeft op tradities staat centraal in de film. Dit wordt op een symbolische wijze weergegeven. Hiermee wordt geprobeerd duidelijk te maken dat triades zoals ze vroeger bestonden zullen verdwijnen. 'The brothers' draagt dus ook een mooie boodschap met zich mee. Verder is het een sterk drama. Twee broers die voor lastige keuzes staan en beslissingen moeten nemen met verstrekkende gevolgen. De liefhebbers van actie zullen enigszins aan hun trekken komen. Hiervoor moeten ze alleen wel geduld hebben tot het einde. Ondanks dat 'The brothers' een prima film is komt hij net niet boven het gemiddelde uit. Het is allemaal erg goed in elkaar gezet maar eigenlijk is het de dertiende in het dozijn. Niet vreemd want het wordt natuurlijk steeds moeilijker om met een echt origineel verhaal en sfeer te komen.

De DVD bevat niet echt veel extra's. We moeten het met een Making off van iets minder dan zeventien minuten en een trailer doen. Gelukkig zijn deze wel in het Engels ondertiteld. Hierdoor kan de geïnteresseerde prima achtergrond informatie krijgen over de film.

Beeld kwaliteit Zeer goed (1.85:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 6.1EX, DTS 6.1ES)
Uitgever Deltamac