Won Bin - Making off
Eun Ju Lee - Interviews
Hyeong Jin Kong - TV-spot
Young Ran Lee -
Regisseur Je Gyu Kang -
Speelduur 140 mins -

Het is 1950 in Seoel en het leven lijkt normaal zijn gang te gaan. Jin Tae (Jang Don Gun) werkt hard om de kost te verdienen voor zijn broers, zussen en moeder. De band met zijn  jongere broer Jin Seok (Won Bin) is erg hecht en hij vindt het erg belangrijk dat deze naar school gaat. Een goede opleiding betekend een goede toekomst. Ondanks hun arme bestaan zijn ze gelukkig en tevreden met wat ze hebben. Alleen het communisme rukt op en al snel belandt Korea in een burger oorlog. Het hele gezin pakt zijn spullen op en gaat op reis naar een veiligere plek. Echt ver komen ze alleen niet. De trein die ze wilde nemen zit vol met soldaten en rijdt niet voor burgers. Jin Tae loopt even weg op zoek naar een apotheek. Hij moet medicijnen hebben voor de ziekte van Jin Seok. Maar als hij terug komt is Jin Seok verdwenen. Zijn moeder verteld hem dat de soldaten alle mannen tussen de achttien en dertig meegenomen hebben. Het lijkt er dus op dat Jin Seok geronseld is voor het leger. Koortsachtig gaat hij op zoek naar zijn broer. Het enige wat dit hem oplevert is dat ook hij in het leger belandt. Hierdoor blijven hun moeder en de toekomstige vrouw van Jin Tae alleen met de kinderen achter. Echt afscheid hebben ze niet kunnen nemen en dit valt ook erg zwaar. Aan het front blijkt het een enorme chaos te zijn. Jin Tae wil kosten wat kost zijn jongere broertje daar weg krijgen. Een commandant verteld hem dat hij eerst maar eens een eremedaille moet halen voordat er ook maar iets te regelen valt. Hierdoor slaat hij compleet door en neemt heel veel onnodige risico’s. Hij gaat zelfs zo obsessief met dit idee bezig dat hij alle realiteit uit het oog verliest. Dit zint Jin Seok helemaal niet en hij vraagt zijn broer hiermee op te houden. Alleen Jin Tae is al zo ver heen dat hij echt niet meer te stoppen is.

Voor liefhebbers van oorlogsfilms is ‘Brotherhood of war’ een film die je niet mag overslaan. De sfeer slaat zonder moeite om van liefelijk naar grimmig en de emoties zijn echt te voelen. Er wordt dus ook een realistische beeld getoond van hoe een oorlog een mens kan veranderen. Tevens biedt het een aardig inzicht in de geschiedenis van de oorlog die rond 1950 in Korea woede. Om dit alles voor elkaar te krijgen was er een bijzonder groot budget beschikbaar. Er zijn dus ook duizenden figuranten op de been. Alles van de kleding tot de geweren en de locaties is tip top verzorgd. De wereld die gecreëerd wordt is dus ook super realistisch en heeft die typische Koreaanse sfeer. Maar een groot budget hoeft nog geen goede film te maken. Gelukkig is het verhaal en de uitvoering hiervan net zo dik in orde. Vanaf het begin is het meteen al duidelijk dat de sfeer erg emotioneel geladen is. Maar wat er nu precies te gebeuren staat blijft een raadsel. De grote strekking van het verhaal is eigenlijk: hoe broederliefde iemand kan veranderen in een harteloos en gewelddadig mens. De manier waarop dit opbouwt is erg sterk gedaan. En het opvallende is dat het personage van Jin Tae (de oudere broer) opeens ook zielloos en leeg lijkt te zijn. Daarvoor was het nog een levendig persoon vol liefde en begrip. Jang Don Gun weet dit erg goed neer te zetten en zijn uitstraling is die van een echte grote broer. De chemie tussen hem en Won Bin (de jongere broer) is erg sterk aanwezig. En dit is knap want de personages gaan compleet langs elkaar heen. Door digitale toevoegingen is deze film absoluut niet geschikt voor de zwakkere kijker. Het niveau van het geweld ligt erg hoog. Kogels vliegen kris kras over het scherm en raken hoofden, benen, armen en noem maar op. Hoofdzakelijk zijn het alleen maar flitsen van deze gruwelijke beelden. Maar toch weet dit de kijker aardig te raken. Een verbijsterde ‘oh’ of ‘Wow’ is dus ook niet misplaatst. En dit is niet het enige wat extreem gewelddadig is. Ook de personages slaan soms compleet door. Dit is niet als negatief te beschouwen. Alleen even slikken is het wel. Toch biedt dit een indrukwekkend beeld van wat een oorlog allemaal met een mens kan doen. Niemand kiest hiervoor en toch zijn ze genoodzaakt om een ander te vermoorden of letsel toe te brengen. Op deze manier lijkt het getoonde geweld gerechtvaardigd. Het is dus absoluut geen film die oorlog verheerlijkt. Het is eerder een lange commercial tegen oorlog  en het geweld en de emoties die dit met zich mee brengt. Er is maar weinig negatiefs op ‘Brotherhood of war’ aan te merken. Het is een Koreaanse film en zoals bijna elke film uit dit land is hij iets aan de langdradige kant. Aan het einde worden de scènes misschien net iets te lang gerekt voor het goede. Maar laat dit je absoluut niet weer houden om deze strijd tussen twee broer en de situatie waar ze in geplaatst worden te kijken. Het zal namelijk een diepe indruk op je na laten.

Drager DVD 2 disks (reg 2)
Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic 16:9)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby 5.1 of DTS)