Richie Jen - Interview met Johnnie To
Kelly Chan - trailer
Lam Suet -
Simon Yam -
Regisseur Johnny To -
Speelduur 91 mins -

Tijdens een simpele schaduw klus gaat het helemaal fout. Cheung Chi Hang (Cheung Ka Fei) belandt met zijn team in een wilde schietpartij. De mannen die hij tegen over zich heeft zijn een stel Chinesen van het vasteland die niets te verliezen hebben. Ze staan onderleiding van de meedogenloze maar nog jonge Chan Yat Yeun (Richie Jen). Wild om zich heen schietend creëren ze een pad door het centrum van Hongkong. Dit gaat natuurlijk niet ongemerkt bij de media. Een groot aantal journalisten duiken er boven op en een camera weet het zelfs live te registeren. De uitkomst van de hele schietpartij is niet positief en de overvallers weten te ontsnappen. Dit valt helemaal verkeerd bij de burgers. De media doet er nog even een schepje boven op door de onrust flink aan te wakkeren. De politie wordt compleet in het nauw gedreven. Er ontstaan vragen bij het volk over de betrouwbaarheid van de politie en of ze hen nog wel kunnen beschermen. Dit zorgt er voor dat de hoge pieten een spoed beraad beleggen. Inspecteur Rebecca Fong (Kelly Chan) oppert hier een nog al afwijkend plan. Ze wil de media gebruiken om het gezicht van de politie te redden. Ze krijgt hiervoor akkoord en de leiding over deze lastige taak. Het eerste wat ze doet is Cheung Chi Hang van de zaak afhalen. Deze voelt hier maar weinig voor en gaat stiekem gewoon door met zijn onderzoek. Uiteindelijk komt hij zijn doelwit op het spoor in een grote flat. Hij meldt dit wel aan het hoofdkantoor maar negeert vervolgens de opdracht om af te wachten. De politie rukt groots uit en de media stroomt toe. Rebecca Fong bereidt zich voor om met behulp van de media het volk er van te overtuigen dat de politie er echt voor hun is. Alleen Chan Yat Yeun heeft net iets andere plannen.

Absoluut een van de betere films van 2004. Regisseur Johnny To neemt ons wederom mee de straten van Hongkong op. Hier laat hij zien hoe de media het de politie flink lastig kan maken in bepaalde situaties. Ze kunnen je maken of kraken en het hoeft niet altijd waar te zijn wat er geschreven wordt. Een erg interessant onderwerp voor een film dus. Het is een soort combinatie tussen een real life soap en een actie film. De openingsscène is het aanschaffen van de film als meer dan waard. In een van de smalle straatjes van Hongkong komt het tot een treffen tussen de politie en overvallers. Deze gehele scène van een minuut of tien bestaat uit een take. Er is dus totaal niet in geknipt en alles is dus in een keer gefilmd. Dit moest dus ook in een keer goed zijn. De camera beweegt zich sierlijk door het geweld heen. Op deze manier wordt de functie van meerdere personages in het geheel toegelicht. De kogels en granaten vliegen om de oren en slaan in op auto’s en andere voorwerpen. De persoon die de verantwoording had over de explosieve verdiend dus ook een oprecht compliment. Want de planning en timing die hieraan vooraf gegaan is zal niet misselijk geweest zijn. Zodra we de smalle straat uit zijn schakelen we over op normaal camerawerk. Het geweld houdt echter nog wel een minuut of vijf aan. Daarna gaat de actie op een wat lager pitje en moet de film het hebben van de spanning die gecreëerd wordt. Dit lukt allemaal erg goed en de film wordt eigenlijk geen moment saai. Er ontstaat een ‘Die hard’ achtige stand-off in een groot flatgebouw. Vanuit hier proberen de boeven de politie continue af te troeven. Hierdoor krijgen we een mooie mix van geweld en psychologische oorlogsvoering te zien. Het knappe is dat Johnny To met vrij weinig verhaal toch iets interessants weet te maken. Het is zelfs zo dat de personages erg oppervlakkig zijn. Maar weinig hebben een verleden of een leven naast wat er op dat moment gaande is. Toch heeft elk karakter zijn eigen kenmerken. Dit komt naar voren uit kleine dialogen over bijvoorbeeld eten of andere allerdaagse zaken. Ook gezichtsuitdrukkingen spelen een belangrijke rol. Zowel Richie Jen, Cheung Ka Fei als Kelly Chan doen dit erg goed. Ze tonen vastberadenheid en dit maakt hun personages erg levendig. Het is alleen wel zo dat ondanks dat Richie Jen geweldig speelt zijn rol niet helemaal klopt. Door zijn jonge leeftijd valt het moeilijk te geloven dat hij zo kalm en doordacht blijft handelen. Er zijn nog wel meer zaken die niet kloppen. Het verhaal is dus geenszins water dicht te noemen. Als je de Hongkong film geschiedenis gaat doorzoeken zijn er maar weinig films die dit wel zijn. Vanaf het begin af aan heeft deze industrie maar een doel gehad en dat is vermaken. ‘Breaking news’ doet dit op een manier die meer dan waardig is. Er komt zelfs een beetje het gevoel van een jaren negentig film naar boven. Aanhoudend en over de top geweld afgewisseld door menselijkheid en normale zaken die met een cynische ondertoon gebracht worden. Er zijn behoorlijk wat figuranten op de been om alles zo levendig mogelijk te maken. Vedette Simon Yam heeft een kort en eigenlijk irrelevante gastrol. Maar zoals altijd weet Johnny To bij Lam Suet weer het beste naar boven te halen. Zijn personage spreekt erg en roept een enorm gevoel van medeleven op. Toch heeft hij wel weer iets waardoor je hem in het dagelijks leven uit de weg zal gaan. Iets gluiperigs en afzichtelijks wat versterkt wordt door zijn uiterlijk. Er kan dus niet anders gezegd worden dat wanneer je van Hongkong films houdt, dan zit je bij ‘Breaking news’ niet verkeerd. Lekkere over de top actie met criminelen en agenten die niet op lijken te geven tot hun doel bereikt is. Dit alles gaat gepaard met prachtige beelden en een heerlijke soundtrack. Johnny To op zijn best!

Deze DVD van total film heeft mooie bewegende menu's en is voorzien van één echte extra. Dit is een interview met Johnny To. Deze extra duurt iets minder dan acht minuten en is voorzien van beelden uit de film. We zien Johnny To ontspannen ergens in een achtertuin praten over het maken van de film. Vooral het maken van de openingsscène wordt uitgebreid behandeld. Verder is er een bioscoop trailer van 'Breaking news' aanwezig.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nederlands of Frans