Danny Lee - Trailer
Kwok Choy - Other releases
Ku Feng - Color stills
Regisseur Chang Cheh - Original poster
Speelduur 110 min - Production notes
Prod. maatschappij Shaw brothers - Biography & slelected filmography

De wedstrijd om de hand van Huong Ron (Nau Nau) wordt gewonnen door Kuo Tsing (Fu Sheng). En dat is maar goed ook, want beide zijn hopeloos verliefd op elkaar. Alleen het geluk is maar van korte duur. Chuo Pai Tun (Kwok Choy) meldt zich namelijk. Hij verteld dat hij niet zolang geleden Kuo Tsing het boek wat hij zojuist moest voordragen uit zijn hoofd liet leren. Deze actie was geheel zonder verkeerde bedoelingen, maar toch pakt het helemaal fout uit. De vader van Huong Ron is des duivels en eist dat iedereen zijn eiland verlaat. Huang Ron verlaat samen met Kuo Tsing het eiland, maar door noodweer vergaat hun schip en raken ze elkaar kwijt. Door het noodlot wordt Huong Ron aan boord genomen door Oyang Ke. Kwaadaardig als de man is probeert hij natuurlijk deze situatie uit te buiten. Kuo Tsing wil zijn geliefde graag levend terug en met deze reden geeft hij toe aan de eis het boek dat hij uit zijn hoofd leerde voor hen uit te schrijven. Het origineel is namelijk vernietigd en aangezien het om een belangrijk kung fu document gaat is de kennis die Kuo Tsing nu heeft erg gewild. Om misbruik te voorkomen wijzigt hij tijdens het schrijven alleen kleine, maar hele belangrijke dingen. Helaas is hij niet de enige die zich niet aan de afspraak houdt. Oyang Ke opent namelijk direct als het boek klaar is de aanval samen met zijn oom (Wang Lung Wei). Mede door de hulp van de leider van de beggers clan (Ku Feng) gaat het gevecht aardig gelijk op. Toch weet Oyang Ke de leider van de beggers clan op oneervolle wijze toch zwaar te verwonden. Hierdoor wordt het drietal gedwongen te vluchten. Maar dit is niet het enige wat er aan de hand is. Khan is heeft nog steeds snode plannen om het huidige regiem omver te werpen. Hierdoor wordt hij geholpen door zes wrede kung fu meesters. Langzaam maar zeker komt hij steeds dichter bij zijn doel en Kuo Tsing wil dit tealletijden voorkomen. Gelukkig is hij hierin niet de enige en krijgt hij van meerdere kanten hulp. Tijdens zijn strijd raakt hij ernstig gewond. Hierdoor wordt hij gedwongen zeven dagen samen met Huong Ron te mediteren. En dat wordt nog niet makkelijk met alles wat er om hem heen gaande is.

Precies zoals het hoort gaat deel twee verder waar deel één eindigde. Logisch want voor 'The brave archer' was het vanaf het begin af aan bedoeld om in meerdere delen uit te komen. Alle delen vormen samen een lang en gecompliceerd verhaal. Nu was ik dus bijzonder enthousiast over het eerste deel en gelukkig biedt het vervolg meer van hetzelfde goede recept. Een introductie kan achterwege gelaten worden en we beginnen dus ook meteen met wat men wil zien. De ene na de andere bijzondere personage passeert de revue. Natuurlijk de bekende uit het eerste deel, maar dit alles wordt nog eens aangevuld door, zeven taoïsten die vechten als een eenheid, de beggars clan, de iron palm clan en nog meer van deze fantasie volle creaties. De gevechten zijn een mengelmoes tussen pure kung fu en de bekende magie. Door de aanwezigheid van 'The venoms' zal de liefhebber dus ook zeker niet teleurgesteld worden. Acrobatiek gemengd met gewapende en ongewapende gevechten. Sommige van de personages weten zoveel kracht uit hun lichaam te halen dat ze mensen op afstand kunnen raken. Om dit te visualiseren wordt er gebruik gemaakt van behoorlijk wat wind. Geen getekende special effects en dat soort narigheid dus. Althans, das niet helemaal waar. Bij de taoïsten wordt wel getekende oranje gloed zichtbaar als ze hun energie op elkaar overbrengen. Storend is dit absoluut niet. Dit zijn juist de dingen die 'The brave archer' trilogie zo geweldig maken. Ondanks dat de rol van Kwok Choy redelijk groot is zien we hem maar weinig in actie. Zijn personage zit als rode draad door het verhaal verweven. Doordat hij ze niet allemaal op een rijtje heeft besluit hij aan het begin te gaan rennen en dit houdt hij de hele film vol. Meerdere mensen proberen hem te pakken, maar falen hier in. Een lichte komische noot die het verhaal wat luchtiger weet te maken. Wat locaties betreft gaat het er wat rustiger aan toe dan in deel een. Het grootste deel speelt zich af in een verlaten herberg. De twee helden zijn gedwongen om zich daar zeven dagen schuil te houden en met niemand te praten. Vanuit hun schuil plaats zien ze hoe zich daar van alles afspeelt. Alleen ingrijpen kan niet want dat zal voor het personage van Fu Sheng de dood betekenen. Doordat het werkelijk een komen en gaan is van mensen in de herberg heeft het midden dus ook iets weg van een klucht. Niet dat het overdreven grappig is, maar het is wel stom toeval dat iedereen daar langs komt. Als je goed oplet zal je zien dat acteurs waarvan in het eerste deel hun personage overleed wederom aanwezig zijn. Natuurlijk in een andere rol maar dit geeft wel meteen aan hoe groot deze productie wel niet is. Je zou toch zeggen dat er zijn andere acteurs voorhanden zijn bij de Shaw studio's. Maar dat regisseur erg gehecht was aan zijn vaste mensen is natuurlijk algemeen bekend en dit zal dan ook wel de reden geweest zijn. Een ander opvallend iets is dat Ti Lung wel bij de introductie van de eerste film genoemd wordt maar nog steeds niet verschenen is. Het ziet er naar uit dat hij pas in het laatste deel het verhaal in komt. Maar gelukkig is zijn afwezigheid geen gemis, kung Fu, Fantasie, geweldige mythische figuren en een goed uitgedacht verhaal. Vergeet dus trilogieën als 'Star wars' en 'The lord of the rings', want het enige wat de kung fu films liefhebber nodig heeft als lang gerekte epos is 'The brave archer' trilogie.

Ondertiteling Chinees/Engels