Kwan Fung - Other releases
Wong Mei-Mei - Color stills
Lau Fong-Sai - Original poster
Wang Sha - Biography & selected filmography
Regisseur Lo Mar - Production notes
Speelduur 92:06 mins -

Net voordat de dorpsgek haar laatste adem uitblies wist ze nog de trap van de Shaolin tempel te bereiken. Voor haar was het te laat maar voor haar nog geen één jaar oude zoon ( Ng Yuen-Jun ) begon het pas. De monniken nemen de jongen in hun tempel op en laten hem gewoon meedraaien in de dagelijkse beslommeringen. Maar naar mate hij ouder wordt begint hij steeds meer een buitenbeentje te worden. Hij is nogal wereldvreemd en erg op zich zelf. De andere leerlingen geven hem dus ook de bijnaam 'Grazy guy'. Jaren gaan voorbij tot hij de twintig is gepasseerd. Al die tijd trainde hij niet met de anderen mee. Gelukkig ontfermt een oude monnik zich over hem en leert hem de stijl van de achttien Lo Han's.  Grazy guy pakt alles aardig op en al snel wordt hij een verdienstelijk vechter. Dit stuit de anderen natuurlijk enorm tegen de borst. De onvermijdelijke confrontatie volgt dus ook snel. Omdat dit nu al de zoveelste keer is dat grazy guy in de problemen zit besluiten ze een oplossing te zoeken. Het lijkt ze het beste dat hij leert op eigen benen te staan. Het zal zijn ontwikkeling goed doen. De volgende dag trek hij er eenzaam op uit. Hij laat de tempel achter zich om ergens een nieuw leven te beginnen. Maar ondanks alles is hij zijn gevoel voor rechtvaardigheid niet kwijt. Onderweg helpt hij een jongen die in gevecht is met een aantal gangsters. Nog nooit was er iemand die deze heren de baas kon. Grazy guy verslaat ze zonder enige problemen. Hierdoor valt hij natuurlijk erg in de smaak bij de dorpoudste. Ze zien in hem een bescherming tegen de terreur die de gangsters al jaren uitoefenen. Grazy guy krijgt van hen een eigen vegetarisch restaurant en op die manier is hij altijd in de buurt. Het plan werkt en de gangsters blijven weg. Maar ondertussen smeden ze wel een plan om van de vreemde monnik af te komen.

Lo Mar is voor vele kung fu film liefhebbers een regisseur die prettige gevoelens oproept. Zijn kung fu films zijn allemaal recht door zee en zonder nonsens. Het enige waar het om draait is lol en kung fu. Het verhaal boeide nooit zoveel en hier kwam hij altijd goed mee weg. Vooral 'Monkey kung fu' en 'Five super fighters' deden het geweldig op dit concept. Driemaal is scheepsrecht moet hij gedacht hebben toen hij 'Boxer from the temple' op dezelfde wijze maakte. De vraag is alleen of dit ook werkelijk zo is.

Het niet hebben van een goed sluitend verhaal hoeft geen probleem te zijn in een kung fu film. Als er een duidelijk doel is gesteld is het allemaal best te doen.  Regisseur Lo Ma neemt het hier niet zo nauw met deze stelling. Hierdoor wordt alles in de film een beetje los zand. Er zit wel enigszins een lijn in maar deze is erg dun te noemen. Logica is regelmatig ver te zoeken. Onze hoofdrolspeler krijgt bijvoorbeeld pas rond zijn twintigste zijn eerste kung fu les. Na een weekje trainen blijkt hij opeens een volleerd meester. Daarna trekt hij de wereld in en blijkt hij nog onverslaanbaar ook. Echt een probleem hoeft dit niet te zijn want ook dit soort zaken komen vaker voor. Om geld of tijd te besparen of bij gebrek aan een kind acteur is zoiets natuurlijk een begrijpelijke oplossing. Ook handelen personen soms tegennatuurlijk. Monniken die problemen oplossen door het slachtoffer weg te sturen lijkt me niet echt overeen te komen met de leer van Boeddha. Dit is eerder de makkelijkste uitweg kiezen. Tevens worden er verhaal lijnen gestart waar opeens geen aandacht meer aan besteed wordt. Maar de meest storende vergissing is het niet duidelijk laten zien waar de hoofdschurk toe in staat is. Natuurlijk is het erg dat hij vrouwen dwingt tot prostitutie en de dorpelingen afperst. Maar het gaat hier om een kung fu film en dan willen we ook kung fu zien. Er moet angst voor deze man gecreëerd worden. In plaats hiervan mag zijn debiele zoon alle irritatie opwekken. Dit gaat ook nog eens zonder kung fu. Het zijn dus ook telkens weer andere acteurs die vechten. Ng Yuen-Jun is de enige die meerdere malen in actie komt. Hij is tenslotte de hoofdrolspeler dus moet hij ook wat doen. Helaas is zijn personage wel grappig maar mist hij de diepgang. Ook hij reageert niet volgens een karakter en er is maar niet te bepalen of hij nu dom of juist slim is. Het is dus allemaal erg tegenstrijdig. Toch verveelt 'Boxer from the temple' geen moment. Het is allemaal wel grappig wat er gebeurt en natuurlijk werkt de bekende Shaw sfeer erg ontspannend.

Naast het feit dat een hoofdpersonage enige karakter moet hebben helpt het ook als de acteur tot de verbeelding spreekt. Met Ng Yuen-Jun lopen we eigenlijk tegen het zelfde probleem aan als met Yuen Te in 'The master'. Weinig uitstraling in combinatie met een wat slungelig lichaam. Hij krijgt het niet voor elkaar om enige emotie op te wekken bij de kijker. Dit lukt zelfs niet als er hele erge dingen gebeurd zijn. Nu moet er wel toegegeven worden dat dit ook aan het verhaal te wijten is. Als een vriend namelijk aangeeft wraak te gaan nemen voor leed dat jou is aangedaan dan laat je hem niet gaan. Hier komt ook nog eens bij dat geen van de acteurs echt grip op de kijker weet te krijgen. Zelfs Kwan Fung en Lau Hok-Nin krijgen dit niet voor elkaar. Ze zijn beiden zo toegetakeld met haar dat ze bijna onherkenbaar zijn.

Wat kung fu betreft wordt er genoeg geknokt. Er valt op dit vlak dus ook voldoende te zien. De gevechten zitten bommetje vol met acrobatiek en rare capriolen. Om het allemaal wat strakker te krijgen is alles iets versneld. Dit is iets waar je van moet houden en dus ook niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Ng Yuen-Jun is een bijzonder verdienstelijk acrobaat. Alles wat hij op dit gebied laat zien ziet er perfect uit. Hij doet alles ook alsof het niets is en zonder enige moeite. Maar als het op de strakheid van zijn kung fu aankomt valt het wat tegen. Dit verschilt trouwens per tegenstander. In zijn gevecht met Kwan Fung is er namelijk niets aan de hand. Dit gevecht is dus ook heerlijk om naar te kijken en top vermaak. Vreemd genoeg valt Lau Hok-Nin een klein beetje tegen. Normaal gesproken staat hij zijn mannetje wel. Hier komt het allemaal niet over zoals het zou moeten. Misschien komt dit omdat alles wat hij doet zich op de benen concentreert. Het straalt veel kracht uit maar de flexibiliteit ontbreekt.

In vergelijking met de andere kung fu film van Lo Mar is 'Boxer from the temple' een monster. De film heeft het op alle vlakken net niet. Het lijkt er op dat er niet voldoende tijd genomen is om alles voor te bereiden. Natuurlijk ziet alles er op zijn Shaws en geweldig uit. Hierdoor is de film nog wel te doen. Maar was dit een individuele productie geweest dan was deze film waarschijnlijk vergeten.

Helaas geen trailer beschikbaar

Uitgever Interntional video limited