Chan Wai Man -
Tsai Hung -
Cheung Yi Tao -
Regisseur Pao Hsieh Lee -
Speelduur 90 mins -
Prod. maatschappij Yen Sheng film co. -

Al tijden heeft een groep gangsters zich gesitueerd rond een oude molen. Naar verluid zou hier een schat verstopt zijn van een ongelofelijke waarde. De vinder zal dus ook in een klap enorm rijk zijn en zich voor de rest van zijn leven geen zorgen meer hoeven maken. Dit trekt natuurlijk enorm veel criminelen aan.  De vallei waar de molen staat is dus ook enorm goed bewaakt en niemand kan er zo even in of uit. Zelfs de politie krijgt het niet voor elkaar de bende te verjagen. Er wordt dus ook een speciale eenheid gevormd onder leiding van Chow Kwan Han (Tan Tao Liang). Met veel zorg kiest deze de mannen en vrouwen uit die hem bij deze missie moeten helpen. Maar hij blijft hier voor niet alleen aan de goede kant van de wet. Omdat hij weet dat hij het tegen goede vechters moet opnemen vraagt hij Yin Gan To (David Chiang) om hulp. Deze altijd alleen werkende topcrimineel bevindt zich momenteel in de dodencel. Echt makkelijk te overtuigen is hij alleen niet. Hij voelt er niet voor om aan deze missie te beginnen. Zelf zijn vrijlating uit de gevangenis en de helft van de schat trekken hem niet over de streep. Pas als hij hoort dat zijn oude vriendin Chai Lin (Chan Bik Fung) wel mee doet gaat hij overstag. Het team is nu klaar om aan de gevaarlijke reis te beginnen. Alleen echt op elkaar ingespeeld zijn ze niet. Dit veroorzaakt allerlei problemen onderweg. Als Chow Kwan Han dan ook nog eens ernstig gewond raakt lijkt de hele missie te falen voordat ze echt begonnen zijn.

Na een lange periode bij de Shaw brothers gewerkt te hebben kwam er voor David Chiang hier in 1979 een einde aan. Althans niet in zijn totaal, want zo af en toe was hij nog wel in hun films te zien. Hij schakelde over naar individuele producties en ‘Blood treasury fight’ is hier een van de eerste van. Maar David Chiang is niet de enige grote naam die er in deze film mee doet. Zo krijgt hij versterking van onder andere Tan Tao Liang, Chan Wai Man, Wong Chung en Fan Mei Shang. Door de aanwezigheid van zoveel sterren is er dus niet echt een hoofdrolspeler aan te wijzen. David Chiang zijn rol neemt wel het grootste deel van de film in maar het verhaal gaat niet alleen over hem. Het gaat meer over een groep en hun missie. Het verhaal neigt een beetje naar Wu Xia maar de personages zijn meer die uit een kung fu film. De actie is ook zonder echte fantasie elementen. ‘Blood treasury fight’ is dus ook een kung fu film met diverse plotwendingen. Er mag alleen wel gezegd worden dat het verhaal niet helemaal perfect is. En dit ondanks dat er verschillende goede elementen in zitten. De aandacht ligt soms gewoon net even op de verkeerde plaats. Hier komt ook nog eens bij dat sommige scènes wat abrupt afgelopen zijn. Het personage van Fan Mei Sheng is hier een mooi voorbeeld van. Hij zit in de opening van de film en daarna een hele tijd niet meer. Vervolgens wordt hij opeens getroffen door meerdere pijlen en is hij dood. Gelukkig maken dit soort zaken het verhaal niet warrig. De opzet is vrij simpel dus hierin kan het ook niet zo snel fout gaan. Er zitten diverse leuke elementen in die genoeg aanspreken. De kracht hiervan zit hem vooral in het mysterie. Niet alle motieven of doelstellingen zijn namelijk meteen duidelijk. Dit zorgt er voor dat de kijker nog wat te puzzelen heeft. De gevechten zijn niet echt super te noemen. Ze zijn ook niet slecht maar met namen als deze mag je best wat meer verwachten. Het eindgevecht is een grote knokpartij waarbij iedereen elkaar te lijf gaat. Het is dus ook meer een gooi- en smijtpartij dan een mooie uitwisseling van technieken. Zelfs Tan Tao Liang zijn beentechnieken komen hierdoor in het gedrang. Hij toont ze echter wel degelijk maar de nadruk ligt er gewoon niet zo op. Dit lijkt me dus ook een duidelijke keuze geweest van regisseur Baau Hok Lai. Hij maakte sowieso geen recht toe recht aan martial arts films dus vreemd is dit niet.