Ji Sung -
Suk-Won Chang -
Gyu-su Jeong -
Regisseur Kim Dae Seung -
Speelduur 114:43 mins -
Prod. maatschappij CJ entertainment -

Vlak voor de kust van Korea ligt het eiland Donghwa. Een eiland dat normaal gesproken maar een kleine bevolking zou hebben gehad. Door de aanwezigheid van een papiermolen is het een levendige plek en heeft het een bloeiende economie. Praktisch iedereen op het eiland is op de een of andere manier verbonden met de molen. Het is dus ook een regelrechte ramp als er op een avond een met papier volgeladen schip vlam vat. Iedereen is in rep en roer. Helemaal omdat de lading bedoeld was voor de keizer. Voor het eiland was dit de wijze van belasting betalen aan het rijk en nu dit verloren is gegaan zal er zeker straf volgen. Het duurt dus ook niet lang voordat er een inspecteur genaamd Won Kyu (Cha Seung Won) polshoogte komt nemen. Hij begint meteen met zijn onderzoek. Echter wordt dit de volgende ochtend meteen al ruw verstoord. Er wordt een lichaam van een man gevonden die gespietst is op een tak. Een gruwelijke moord die nog meer onrust veroorzaakt op het eiland. Iedereen spreekt er over en er wordt gefluisterd dat dit de wraak is van de vorige eigenaar van de papiermolen. Het is nu zeven jaar geleden dat hij ter dood veroordeeld werd voor het hebben van een katholiek geloof. Zijn hele gezin werd op brute wijze vermoord en nu is men bang dat zijn geest terug is om zich te wreken. Won Kyu gelooft niet in dit soort onzin en gaat onverstoorbaar door met zijn onderzoek. Telkens als hij denkt de dader te hebben wordt ook deze verdachte op een vreselijke wijze vermoord. Hij raakt steeds dieper verwikkeld in de tragedie die zich jaren geleden voltrokken heeft. De geheimen worden hem stukje bij beetje duidelijker, maar minder bloederig wordt het er niet om.

Al we het hebben over film genres die al jaren succesformules hebben dan moet de seriemoordenaars film absoluut genoemd worden. Vasthoudende agenten die alles geven om de moorden op te lossen en gruwelijke motieven te ontrafelen. Meestal hebben dit soort films of series een moderne setting. 'Blood rain' is hier echter een uitzondering op. We worden meegenomen naar het Korea van begin negentiende eeuw. Bij wijze van extraatje wordt er ook nog eens een behoorlijke dosis mysterie aan toegevoegd en wordt de boel overgoten met een bovennatuurlijk sausje. Een recept wat smakelijk en origineel klinkt.

Het bekijken van de trailer doet vermoeden dat we hier met iets bijzonder te maken hebben. Reden genoeg dus om deze film een kans te geven. 'Blood rain' staat als een huis en is visueel tot in de details verzorgd. Het verhaal is goed doordacht en laat niets aan het toeval over. De opbouw is spannend en vol van mysterie. De vraag wie heeft het gedaan wordt hier ten volste benut. De grote kracht die hiervoor gebruikt wordt is het telkens wisselen van het onderwerp. Als het ene vraagstuk opgelost is dient het volgende zich al aan. Hierdoor blijft het boeiend en wordt de nieuwsgierigheid tot het maximale geprikkeld.

Bij een moordmysterie horen natuurlijk ook de daadwerkelijk moorden. Hier worden absoluut geen doekjes omgewikkeld en alles wordt bijzonder gruwelijk in beeld gebracht. Dit geeft een nogal groot contrast aangezien het verhaal heel serieus is. Het realisme wordt hierdoor echter wel versterkt. De beelden zijn niet schokkend door het gebruik van bloed of ranzigheid. Het is meer de angst in de ogen van het slachtoffer en de details die het schokkend maakt. Hierdoor wordt alles heel erg echt en zijn er stukken waarvan je liever wegkijkt.

Qua spel is er niemand die uit de toon valt. Iedereen acteert op zijn best. Niet iets wat vanzelfsprekend is. De rollen die neergezet worden zijn namelijk niet de makkelijkste. Angst en krankzinnigheid zijn emotie nummer één op het eiland. Verder zijn er mensen die op slinkse wijze gebruik maken van situaties die zich voordoen. Iedereen heeft een tweede agenda of houdt iets verborgen. Hierdoor zijn de karakters extra lastig om neer te zetten. Complimenten dus voor de cast. Het is alleen wel opletten geblazen want er zitten nogal wat personages in de film. Voor iemand die weinig ervaring heeft met Koreaanse films kan dit een probleem opleveren. De personages kunnen door elkaar gaan lopen en voordat je het weet ben je het spoor kwijt. Een uitdaging die je aan moet spreken maar niet als belemmering moet zien.

Alles is opgenomen aan de kust van Korea. Het lijkt er op of de tijd hier werkelijk heeft stil gestaan. Helemaal als iedereen er ook nog eens in traditionele kleding rond loopt. De gecreëerde wereld is levendig en voelt erg realistische aan. De camera manoeuvreert hier prachtig doorheen en weet prachtige plekken te tonen van zowel bos als de bouwwerken die we betreden.

Actie is een element wat voor een film als deze niet super essentieel is. Net als alle in 'Blood rain' wordt ook dit onderdeel op juiste wijze aangestipt. De choreografie is duidelijk en overzichtelijk en stopt op het juiste moment. Geen gecompliceerde en lange gevechten dus. Dit zou ook niet echt gestaan hebben en de balans verstoord hebben. Andere actie die aanwezig is zijn achtervolgingen te voet en te paard. Een spektakel waarbij je toch telkens weer de vraag moet stellen hoe het toch kan dat die paarden zo hard vallen. Zo een beest moet daar toch wat aan overhouden.

Een moordmysterie dat zich afspeelt in het Korea van begin negentiende eeuw is niet iets wat je regelmatig tegen komt. Laat staan eentje waarin het ook nog eens gaat om een seriemoordenaar. Alleen dit al maakt 'Blood rain' dus een bijzondere film. Gelukkig is dit niet waar het ophoudt. De film staat namelijk als een huis en scoort hoge ogen op alle fronten. Alle belangrijke elementen zijn aanwezig en worden op de juiste wijze beroerd. Het tempo zit er ook goed in en dat is bijzonder voor een Koreaanse film. Normaal gesproken zijn ze aan de trage kant maar 'Blood rain' loopt de volle twee uur goed door. Misschien dat de film niet geschikt is voor de gevoelige kijker van wege de gruwelijke moorden maar hij die zin heeft in iets dat indruk maakt moet deze film absoluut een kans geven.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9/2.35:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Taal Koreaans