Zhang Jingchu - Trailers & teasers
Miao Pu - Making of
Liu Kai Chi - Behind the scene
Regisseur Dante Lam - Deleted scenes
Speelduur 109:47 mins -
Prod. maatschappij Emperor motion pictures -

Tong Fei (Nicholas Tse) is een jonge politie sergeant die zijn werk erg serieus neemt. Hij leidt zijn groep met strakke hand en eist van hun een grote dosis discipline. Er is geen ruimte voor fouten en ontspanning tijdens het werk al helemaal niet. Ondanks zijn serieuze gedrag gaat het op een dag toch mis. Zelf had hij totaal geen controle over deze bizarre speling van het lot. In eerste instantie leek het namelijk een gewone klus en alles liep gesmeerd. Tot het mis ging en er een wilde achtervolging door de straten van Hongkong ontstond. Twee auto's scheuren als bezeten achter elkaar aan tot een derde er een eind aan maakt. De schade is niet te overzien maar Tong Fei weet nog net uit de auto te kruipen. Hij leegt zijn pistool op de andere auto om zijn eigen veiligheid te garanderen. Dit doel wordt bereikt maar de gevolgen hiervan zijn uiterts pijnlijk voor hem. In de kofferbak bevond zich namelijk een van de dochters van officier van justitie Ann Gao (Zhang Jingchu). Het meisje is geraakt door een aantal kogels en sterft niet veel later op de operatietafel. Tong Fei is hier totaal van ondersteboven. Hij raakt in een depressie en brengt veel tijd door in de buurt van de zus van het meisje. Alleen echt tijd om zijn wonden te laten helen krijgt hij niet. De crimineel waarbij het meisje in de kofferbak lag moet voor komen. Ann Gao is de gene die verantwoordelijk is voor zijn zaak en er is geen twijfel dat de boef gaat verliezen. Een situatie die niet erg prettig gevonden wordt door de crimineel en deze besluit er alles aan te om dit te voorkomen. Om deze reden huurt hij Hung King (Nick Cheung) in. Deze moet de andere dochter van Ann Gao ontvoeren zodat er belangrijk bewijsmateriaal zal verdwijnen. Toevallig is Tong Fei in de buurt als de ontvoering plaats vindt. Maar hoe graag hij ook wil hij krijgt het niet voor elkaar om de ontvoering te voorkomen. Wel heeft hij een blik kunnen werpen op de dader. Alleen Hongkong is een grote stad en iemand vinden die niet gevonden wil worden is niet makkelijk. Toch probeert hij er alles aan te doen om dit toch voor elkaar te krijgen.

Regisseur Dante Lam scoorde in 1998 goed met de film 'Beast cops'. Dit was aan het begin van zijn carrière en deze rauwe triller zette een nogal hoge standaard. Eentje die hij in de jaren erna nooit meer heeft weten te evenaren. Het leek er niet eens op of hij dit ook van plan was. Hij maakte hoofdzakelijk komedies en af en toe een gangster film. Met 'Beast stalker' doet hij een poging om dit juk voor eens en voor altijd van zich af te schudden. Met de titel maakt hij een verwijzing naar zijn eerdere succes maar de vraag is of hij dit ook kan.

Bij het kijken van de film kom je er al snel achter dat het alleen bij de verwijzing in de titel blijft. 'Beast stalker' staat er helemaal los van. Er zijn eerder onderdelen geleend van de Amerikaanse film 'Crash' uit 2004. Het verhaal in de basis is niet heel erg ingewikkeld maar zit wel goed in elkaar. Het draait hier om emoties. Vooral belangrijk is de boodschap dat iedereen deze heeft. Want of je nu slachtoffer, crimineel of agent bent, iedere gebeurtenis heeft zijn weerslag op je leven. Dit wordt op sterke en gedetailleerde wijze uitgelicht. Elk personage komt goed over en wekt veel betrokkenheid op bij de kijker. Hierbij verwatert heel makkelijk dat je een crimineel voor je hebt die eigenlijk met hele gemene dingen bezig is. Het doel heiligt de middelen en als je de reden achter zijn daden weet lijkt het opeens allemaal minder erg. Dit is bijzonder knap gedaan en verwarrend voor de kijker. Je raakt namelijk in de knoop met wat correct en niet correct is. Een ander sterk punt is de manier waarop alles opgebouwd is. Door informatie achter te houden wordt het allemaal extra spannend gemaakt. Ook ontstaan er hierdoor situaties die je eigenlijk niet aan ziet komen. Echt veel is er op het verhaal en de personages van 'Beast stalker' niet aan te merken. Het enige is misschien dat er een personage uiteindelijk iets onnatuurlijk reageert. Dit neemt niets weg van de rest en zorgt er voor dat de film toch als een huis staat.

Nicolas Tse staat bij de meesten bekend als niet meer dan een mooi gezicht. Toch draagt hij hier zijn rol erg goed. Als we heel eerlijk zijn doet hij het hier het minst van allemaal maar toch levert hij een prima prestatie. Zhang Jingchu doet het absoluut beter dan hem. Zij speelt de moeder van het ontvoerde meisje. Haar emoties voelen realistisch en gemeend. Ze weet dit goed weer te geven en komt de gehele tijd overtuigend over. De ware ster van de film is Nick Cheung. De manier waarop hij de gefrustreerde crimineel neerzet is werkelijk briljant. De frustratie spat werkelijk van hem af. Het is werkelijk verbijsterend hoe realistisch hij zijn rol neerzet. Hij is dus ook terecht de prijs gekregen van beste acteur op de Hongkong film awards van 2008. Natuurlijk verdient de jonge tweeling ook een compliment. Want naast dat ze bijzonder schattig zijn met hun flapoortjes en innemende glimlach kunnen ze ook nog eens acteren.

Omdat een aantal van de personages betrokken waren bij een ongeval lopen ze rond met verwondingen. Deze zijn bijzonder realistisch geschminkt en naarmate de film vordert zie je de verwondingen zelfs minder worden. Vooral Nick Cheung ziet er erg indrukwekkend uit met de beschadiging aan zijn rechteroog.

Dante Lam heeft gekozen voor een hele aparte manier van filmen. Vooral in het begin schommelt de camera maar wat rond en bevinden we ons continue te dicht op het onderwerp. Dit is heel erg wennen en tegen het irritante aan. Gelukkig wordt het minder naar mate de film vordert. Hij laat Hongkong op een hele bijzondere en drukke wijze zien. De stad leeft echt en dit komt vooral omdat er gefilmd is zonder dat de straat afgezet werd. Er lopen dus geen figuranten op straat maar gewoon mensen die er toevallig waren. Een bijzondere maar wel leuke keuze.

De actie in de film is zo realistisch mogelijk opgezet. Geen show bewegingen maar echt harde en directe klappen. Natuurlijk was het leuk geweest als er wat meer geknokt werd. Maar zoals het nu is valt er genoeg te zien. Er zijn voldoende achtervolgingen en deze vinden zowel te voet als met de auto plaats. Vooral aan het laatste is veel aandacht besteed en er zit een ongeluk tussen dat een heel vernieuwend stukje film geworden is.

'Beast stalker' behoort zonder twijfel tot de beste films van 2008. Het zit allemaal heel sterk in elkaar en de emoties zijn perfect weergegeven. De balans tussen alles is goed gevonden en hierdoor wordt het geen moment saai. Alle acteurs leveren voortreffelijk werk en vooral Nick Cheung zet hier een super performance neer. Heb je dus behoefte aan een intelligente actie film waarin de emotionele kant van het verhaal net zo belangrijk is, dan is 'Beast stalker' absoluut de film die je zoekt!

De creativiteit in de vormgeving van de hoes is ook hier weer toegeslagen. De slipcase die zich om de dvd bevind heeft zijn sluiting namelijk op een aparte plek. Hij zit op het midden van de achterkant en op deze manier word het een soort opbergdoosje. Grappig maar meer ook niet. Toch mag er voor deze uitvoering een applausje gegeven worden. De dvd met extra's is namelijk voor zien van ondertiteling. Dit maakt 'The makiing of' van net geen veertien minuten een stuk interessanter. Ook de eenentwintig minuten aan deleted scenes krijgen hierdoor een stuk meer waarde. De enige plaats waar de ondertiteling ontbreekt is bij de behind the scene beelden. Missen doe je ze hier niet echt want de beelden spreken voor zich. Verder zijn de trailer en drie tvspots aanwezig.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital of DTS)
Uitgever Joy sales