Michael Wong
Roy Cheung -N.v.t.
Kathy Chau -
Sam Lee -
Regisseur Gordon Chan -
Speelduur 104 min -

Tung (Anthony Wong) is een agent die niet echt meer functioneert. Hij gokt hangt rond in nachtclubs en neemt regelmatig hoertjes mee naar huis. Alle criminelen kent hij bij naam en heeft bij een zelfs gok-schulden. Hier door is hij nog wel eens genoodzaakt om de waarheid een beetje aan te passen. Zijn huis deelt hij samen met zijn partner Sam (Sam Lee) een losbol die meer met de vrouwen bezig is dan zijn  werk. Tegen wil en dank krijg dit bijzondere team een nieuwe leidinggevende, Mike (Michael Fitzgerald Wong). Mike kijkt verbaasd toe hoe beide heren te werk gaan en laat zich mee slepen in hun praktijken zonder in te grijpen. Als Alphonse (Roy Cheung) een van zijn huurmoordenaars dood rijdt verdraaid Tung de waarheid en laat hem het land uitvluchten. De onervaren Ted (Patrick Tam) krijgt de leiding over het district van Alphonse. De andere bendes zien dit als een gelegenheid om de diverse nachtclubs van Alphonse over te nemen. Ted weet dit te voorkomen en beschouwd alles wat van Alphonse was als van hem en gooit alle regels overboord tot Alphonse op eens terug komt.

Beastcops is een beetje gefilmd als een real life soap, af en toe leggen de personages uit waarom ze bepaalde dingen doen, mede hierdoor is het een heel aparte film. Maar dit is niet het enige waarom deze film erg sterk is, de personages zijn erg goed uitgediept en iedereen heeft zijn eigen problemen uit het verleden en loopt ook nog eens tegen de nodige tegenslagen aan. Drama daar draait de film om, al zit er weinig actie in saaie momenten kent de film niet alles volgt elkaar in hoog tempo op. Het thema van de film is eer en respect zoals we wel gewend zijn van Hongkong films. De afstand tussen crimineel en politie is erg klein, maar toch leeft iedereen volgens een code. Bloederig en gewelddadig zijn de juiste termen voor de gevechten in de film. Het camera werk tijdens deze scènes is lekker chaotische maar dit geeft de stres van het moment goed weer. Een top film die 5 awards won op het Hongkong film festival van 1999 en dat is absoluut niet onterecht.

Drager Video
Uitgever Dutch film works
Waardering         8/10