|
Jaren geleden
werd Yun Fei Yang (Norman Chui) als wees opgenomen bij de Wu Tang clan.
De leider was erg aardig voor hem en liet hem allerlei klusjes in en om
het gebouw doen. Maar naarmate de jaren vorderden werd het alleen steeds
zwaarder voor hem. Zijn leeftijd genoten gaven hem maar weinig respect
en telkens weer werd hij getreiterd en gepest. De clan-oudsten die
verantwoordelijk zijn voor de wetshandhaving binnen de clan beslissen
meestal tegen hem. Hierdoor kan hij nooit zijn verhaal kwijt en leid hij
een eenzaam en terug getrokken bestaan. De enige die zich nog wel eens
om hem bekommerd is de dochter (Lau Suet Wa) van de clan leider. Stiekem
is Yun Fei Yang verliefd op haar, maar hiervoor uitkomen durft hij niet.
Dit zou hem veel te veel problemen opleveren en die kan hij er niet echt
bij gebruiken. En helemaal niet in deze spannende tijd. Eens in de tien
jaar vond er een strijd tussen diverse clan leiders plaats. Vele
stierven in dit terug kerend ritueel. De leider van de Wu Tang Clan en
de leider van de Invincible clan zijn eigenlijk nog als enige twee over.
Al meerdere malen verloor Wu Tang. Het kost hun leider dus ook veel
moeite om zijn angst voor een nieuwe nederlaag de baas te blijven. Maar
hij weet dat hij er niet aan kan ontkomen. Na wat oppeppende woorden van
een van de clan oudste gaat hij met opgeheven hoofd naar het gevecht.
Als de strijd los barst lijkt het er even op dat ze beide van gelijke
sterkte zijn. Dit veranderd echter abrupt als Du Gu Wu Di (Man Chi Leung)
zijn speciale techniek gebruikt. De Wu Tang leider krijgt het zwaar te
verduren, maar een gevecht op leven en dood wordt het niet. Du Gu Wu Di
heeft namelijk hele andere plannen. Al jaren probeert hij het geheim van
de Silkworm techniek in zijn bezit te krijgen. De sleutel tot dit geheim
moet zich ergens binnen de muren van het Wu Tang bevinden. Du Gu Wu Di
is dus druk zoekende naar een manier om zich deze techniek eigen te
maken. Yun Fei Yang speelt een belangrijke rol in dit geheel. Het is
alleen wel zo dat Du Gu Wu Di en hij zelf geen idee hebben dat dit zo
is. Maar hier zal snel verandering in komen.
Als we
praten over kung fu films waarbij de gevechten door middel van touwtjes
spectaculairder gemaakt werden hebben we het meestal over de jaren
negentig. Natuurlijk werd er in Hongkong al veel eerder met dit soort
choreografie geëxperimenteerd. Het waren de Shaw brothers die in het
begin van de jaren tachtig de koploper waren in dit gebied. Dit leverde
vele bizarre fantasie films op. De pure kung fu zoals we die gewend
waren werd vermengd met een grote dosis bovennatuurlijke krachten.
Hierdoor was het eindelijk mogelijk om de oude Wu Xia verhalen op zo een
manier te verfilmen dat de krachten ook goed over kwamen op beeld. Ook
werden de gevechten een tikje versneld zodat alles nog net wat meer
aangedikt werd. Als westerling of iemand die nog nieuw is in het film
genre is dit vaak moeilijk te begrijpen. Het gaat de belevingswereld wat
te boven. Maar voor de getrainde kijker zijn dit soort films vaak het
summum. Het wordt een uitdaging alle bewegingen goed te blijven volgen.
Tevens is het een trip naar een magische wereld vol helden, geweldige
schurken en heel veel kung fu. 'Basterd swordsman' is hier een heerlijk
voorbeeld van. Gemaakt in de laatste jaren van de Shaw studio's. Dit
betekend dat alles nog groter en protseriger is dan wat er ooit eerder
gemaakt werd. De sets zijn adembenemend en hoofdzakelijk allemaal
binnen. Maar alles wordt maximaal benut en regisseur Liu Jun Guk weet
ons met zijn stijl perfect het verhaal in te trekken. Er word veel
gebruik gemaakt van rijdend camera werk. Dit zorgt er van tijd tot tijd
wel voor dat het wat onrustig overkomt. Toch weet hij hiermee veel
gevoel en emotie over te brengen. Het verhaal is erg sterk en heeft
meerdere lagen. In het begin lijkt het allemaal vrij simpel. Langzaam
maar zeker komt er steeds meer om de hoek kijken. Dit heeft aardig wat
dialogen als gevolg. Maar het tempo en de afwisseling blijft er goed in.
In de hoofdrollen hebben we Norman Chiu en Lau Wing. Beide spelen erg
sterk en zetten dus ook hun personage goed neer. Alle twee zijn het
alleen geen kleine jongens. Hun kung fu is daarom ook niet super snel en
flexibel. Regelmatig wordt er dus ook gebruik gemaakt van stuntdubbels.
Dit gaat naadloos en er is dus ook maar weinig van te merken. Als
ondersteuning voor deze acteurs zijn er een aantal grote namen terug te
vinden. Helaas is dit wel allemaal in kleine rollen. Lo Mang en Sun
Chien worden beide veelte weinig gebruikt in de gevechten. Ze zijn hier
wel weer echt aan het acteren. De keerzijde is dan alleen wel dat ze
niet doen wat we ze graag zien doen. Sun Chien laat maar een van zijn
indrukwekkende trappen zien. Lo Mang heeft zijn indrukwekkende lijf
continue verborgen achter een boel kleding. Jammer, maar gelukkig zijn
er nog genoeg films waarin zij wel schitteren. Wilson Tong verschijnt
als een van de hogere Wu Tang priesters. Hij ziet er voortreffelijk uit
met lang haar en baard. Tevens geeft hij nog een korte maar
indrukwekkende show weg. Op vrouwelijk gebied zijn het niet de meest
bekende actrices die er mee spelen. Candy Wen Xue Erh speelt wel een
rol. Haar rol is niet echt groot en ze is nog moeilijk te herkennen ook.
Ze draagt een grijze lange pruik en speelt dus een van de slechte
personages. Weer eens wat anders en een aangename verrassing. Zoals al
eerder aangegeven staat de fantasie in 'Bastard swordsman' hoog in het
vaandel. Mensen vliegen rond tollend door de lucht en rennen over bamboe
als in 'Crouching tiger, hidden dragon'. Tevens kunnen de sterkste hun
kracht bundelen in hun handen en dit afvuren. Gelukkig word hier heel
zorgzaam mee omgegaan. Hieraan wordt dus ook niet te veel aandacht
besteed. Maar het hoogste is natuurlijk de Silkworm techniek. Het
laatste gevecht gaat dus ook in de hoogste versnelling en zorgt er voor
dat de adrenaline flink gaat stromen. Mensen spinnen cocons om zich
heen, schieten lange witte draden uit hun handen en verdwijnen om ergens
anders weer te verschijnen. Er wordt goed gebruik gemaakt van de
omgeving en dit heeft verrassende gevolgen. Computer effecten waren er
toen nog niet. Maar dat je met een gekleurde stift ook leuke effecten
kan bereiken wordt hier goed bewezen. Norman Chiu beweegt voor zijn doen
erg stijlvol en zorgt voor een erg knallende finale. 'Bastard swordsman'
is dus ook absoluut een van de Shaw klassiekers. Voor mensen die van
films als 'Kung fu cult master' hebben genoten is dit dus ook een
absolute aanrader.
Copyright
kungfufilms.nl (2005) |