Ge You - Interview
Zhou Xun - Poster & promotion material
Ma Cheng Mui - 40 mins behind the scene
Regisseur Feng Xiaogang - Behind the Scene
Speelduur 130:43 mins - Photo gallery
Prod. maatschappij Huayi brothers - Trailer & tv-spot

Het mooie leven van kroonprins Wu Luan (Daniel Wu) wordt ruw verstoord als zijn vader met zijn geliefde Wan (Zhang Ziyi) trouwt. Hun hele jeugd waren ze samen. Met het idee dat dit over is weet Wu Luan zich geen raad. De oplossing vindt hij in het acteren. Het is voor hem dus ook een wijze beslissing om zich helemaal op deze kunst te storten. Hij sluit zich aan bij een afgelegen theater en laat nooit meer wat van zich horen. Dit verandert echter als hij opeens geconfronteerd wordt met de dood van zijn vader. Deze zou gestoken zijn door een zwarte schorpioen. Alleen erg overtuigd van deze doodsoorzaak is hij niet. Dit vermoeden wordt bevestigd als hij niet veel later aangevallen wordt door leden van de keizerlijke garde. Gelukkig zijn ze niet succesvol en overleeft Wu Luan de aanval. Li (Ge You), zijn oom is de nieuwe keizer en waarschijnlijk degene achter de dood van zijn vader en deze aanval. Maar of het Li echt om de troon te doen was is niet helemaal duidelijk. Hij is namelijk zo weg van Wan dat het bijna ziekelijk is. Hij zal dus ook alles doen om er voor zorgen dat zij met hem trouwt. Officieel heeft zij ook recht op de troon aangezien ze met de overleden keizer getrouwd was. Toch kiest Wan er voor om de vrouw van Li te worden. Dit doet ze hoofdzakelijk om Wu Luan het leven te redden. Hij is namelijk een grote bedreiging voor Li omdat ook hij recht heeft op de troon. Maar interesse heeft hij hier niet echt in. Het enige wat hij wil is weten wie zijn vader vermoord heeft. Erg makkelijk zal dit alleen niet worden want Li blijft stiekem moordenaars achter hem aan sturen. Ook wordt het web van leugens wat de keizerlijke familie spint steeds groter. Zowel Wan als Li hebben hun eigen plannen en deze komen niet met elkaar overeen. Hierbij wordt de hoogstaande familie Yin ook nog eens betrokken met desastreuze gevolgen voor hun dochter (Zhou Xun).

Met 'Hamlet' van Shakespear als basis begon regisseur Feng Xiaogang aan deze mega productie. Er werd een waanzinnig budget los gepeuterd en maanden van te voren aan de sets gewerkt. Het eindresultaat is dus ook enorm overweldigend en een ware visuele traktatie geworden. De grote vraag is alleen, hoe doet een klassiek westers verhaal het als we het plaatsen in de Chinese oudheid.

Zoals je mag verwachten is het verhaal bijzonder goed uitgedacht. Het heeft meerdere lagen en ieder personage wordt perfect weergegeven. Alleen de vergelijking met een televisie soap is al snel gemaakt. De voortgang is dus ook traag en het is allemaal bijzonder dramatisch. Het grote verschil is alleen dat de inzet hier wat hoger is. Het gaat hier niet om dagelijks geneuzel. Maar om leven en dood of de positie om het land te regeren. Verder zijn romantiek en verraad de hoofdonderwerpen van de film. Het draait eigenlijk allemaal om onbereikbare liefde en mensen die elkaar niet goed begrijpen. Om dit allemaal te kunnen weergeven worden er dialogen vermengd met een aantal visuele zaken. Dit alles loopt uiteen van zang en dans tot gevechten en prachtige landschappen. De nadruk ligt alleen wel heel erg op de beelden die we te zien krijgen. Hierdoor komt het verhaal enigszins in het gedrang. Feng Xiaogang is er dus ook duidelijk van uitgegaan dat zijn kijkers bekend zouden zijn met 'Hamlet'. De hele voorgeschiedenis wordt even snel door een voice-over door genomen. Daarna springen we gauw naar het heden. Het is dus best lastig om de juiste verhouding van de karakters in te schatten. Hier komt ook nog eens bij kijken dat de personages continue liegen en bedriegen. Dit komt het overzicht niet echt ten goede. Vooral na het eerste half uur zitten er scènes in die makkelijk weggelaten hadden kunnen worden. Visueel zijn ze erg aantrekkelijk maar ze remmen de voortgang van het verhaal enorm. Gelukkig komt alles tegen het einde wel bij elkaar en wordt er duidelijkheid gecreëerd.

Ondanks dat top choreograaf Yuen Wo Ping aangetrokken werd om de actie scènes te doen is het niet echt een actie film te noemen. De gevechten zijn dus ook op een hand te tellen. Twee hiervan vinden plaats in het tweede half uur. En dit zijn precies de stukken die makkelijk uit de film verwijderd konden worden. Het lijkt er dus ook op dat deze toegevoegd zijn om er toch wat meer een actie film van te maken. Maar de stijl van de gevechten past wel perfect bij de rest van de film. Het is allemaal super dramatisch en groots weergegeven. Er wordt veel gebruikt gemaakt van slowmotion en touwtjes. Ook het bloed spat rijkelijk in het rond. Hier wordt op smakelijke wijze mee omgegaan. Zo zien we bloedspatten in de sneeuw. Bloed wat van een brug druipt en verder eigenlijk op alle mogelijke plaatsen. Spectaculair zijn ze zeker maar helaas wordt er veel met close ups gewerkt. Hierdoor kom je er niet echt lekker in en is het lastig te zien wat er nu precies gebeurt. Dit komt ook een beetje doordat iedereen zich verstopt achter een masker. Je hebt dus geen idee naar wie je zit te kijken. En om echt betrokken te raken bij een gevecht is dit wel handig.

In eerste instantie was het de bedoeling dat Gong Li de rol van Wan op zich zou nemen. Zij had echter een veel te druk schema en hierop kon regisseur Feng Xiaogang niet wachten. Uiteindelijk ging de rol naar Zhang Ziyi en moest het verhaal iets aangepast worden. Zij speelt de rol bijzonder goed. In eerste instantie lijkt het een vergelijkbare rol met wat ze altijd neerzet. Maar naarmate de film vordert wordt het steeds zwaarder voor haar. Daniel Wu zet een rol neer die perfect bij hem past. Geen stoere man maar een verwarde artiest. Hij is teleurgesteld in de mensheid en alles wat daar bij hoort. Hier kan hij perfect zijn ei in kwijt. Maar ook Ge You levert goed werk af. Hij is erg overtuigend als keizer die net iets te veel wil. Het ene moment ontspannen en dan opeens weer streng en koelbloedig. Alleen de parel van de film is toch wel Zhou Xun. Ze speelt een jongedame die verliefd is op de prins. Alleen deze liefde blijft enigszins onbeantwoord. Ze zou er alles voor over hebben om het hem naar de zin te maken. Helaas krijgt ze alleen de kans hier maar steeds niet voor. Het mag gezegd worden dat ze in schoonheid en onschuld Zhang Ziyi keihard voorbij gaat. De manier waarop ze haar zorgen weer kan geven in haar ogen is werkelijk prachtig. Het verhaal centreert zich hoofdzakelijk rond deze vier. Er zijn er nog wel een stuk of vijf die ook belangrijk zijn. Alleen deze komen lang niet zoveel in beeld als de hier boven genoemden.

Naast visueel is de film ook erg auditief ingesteld. Het opvallende hier aan is dat de soundtrack bijna geen Chinese klanken kent. Het is bijna allemaal gebaseerd op westerse klassieke muziek. Vreemd genoeg misstaat dit de film totaal niet. De muziek sleept je echt door het verhaal heen en geeft daar waar nodig perfect de stemming weer. Het hoogtepunt is absoluut de hartverscheurende manier waarop het personage van Zhou Xun de titelsong ten gehore brengt. Bijna zonder begeleiding en super dramatisch, maar erg meeslepend.

Wat bij 'The banquet' onmiddellijk opvalt zijn de enorme en  protserige sets. Het lijkt haast wel of iedere film die momenteel uit China komt de vorige wil overtreffen hierin. De set schijnt totaal honderd tachtig bij zestig meter geweest te zijn. Dit is werkelijk bizar groot maar toch is alles tot in de details uitgewerkt. Het is alleen wel zo dat het misschien iets aan de overdreven kant is. Er zijn genoeg mooie plaatsen in China waar gefilmd kan worden. Het is mij dus ook niet helemaal duidelijk waarom dit allemaal speciaal gemaakt moet worden. Maar prachtig is het zeker.

Om het allemaal even op te sommen is 'The banquet' zeker geen verkeerde film. Geen martial arts maar meer een drama. Het verhaal is erg sterk maar helaas wat traag en soms niet helemaal duidelijk. Gelukkig maken de beelden en de muziek dit meer dan goed. De film is namelijk prachtig voor het oog en oor en je kunt er heerlijk in weg dromen. Helaas is de 131 minuten wat hij duurt iets aan de lange kant. Er had dus best wat geschrapt kunnen worden. En ik weet dat het vreemd klinkt maar het zijn een paar actiescènes die hier misstaan.

De DVD van 'The banquet' komt samen met een boekje. Hierin is een soort agenda/kalender van 2007 verwerkt samen met foto's een schetsen van de film. Een leuke bonus. De DVD zelf bestaat uit twee schijfjes. De eerste natuurlijk met de film en de tweede vol met uitgebreide extra's. Helaas zijn ze vergeten de Engelse ondertiteling hieraan toe te voegen. Mensen die de Chinese taal niet machtig zijn hebben dus ook pech. Maar des al niet te min nog even een kleine opsomming van wat je mag verwachten. Natuurlijk ontbreek de Making of niet. Hij duurt 15 minuten en combineert interviews met beelden van de set en de film. Onder het knopje Interview vinden we negen verschillende keuze. Acht hiervan zijn individuen conversaties met leden van de cast. Zhang Ziyi komt hierbij driemaal aanbod en verder mogen Daniel Wu, Yuen Wo Ping, Ge You, Zhou Xun en  Feng Xiaogang hun zegje doen. De laatste mogelijkheid is om alles achter elkaar te spelen. Hierbij komen de interview tot een totaal van iets meer dan acht minuten. Zoals je mag verwachten toont de Behind the scene beelden van hoe het was op de set. Ook dit hoofdstuk is verdeeld in negen delen. Acht lossen en eentje die alles achter elkaar speelt. In totaal duurt dit alles iets meer dan zestien minuten. En alsof dit nog niet genoeg materiaal was is er ook nog een 40 mins behind the scene. Deze bestaat uit rauwe ongemonteerde opnames van de set. Er zijn dus geen beelden van het eindresultaat door heen gemonteerd. Natuurlijk ontbreken ook de Trailers, tv-spots, photogallery en poster en promotie materiaal niet.

Drager DVD 2 disks (reg 0)
Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS 96/24 of Dolby digital 5.1)