Bibi Naceri - Bloopers
Dany Verissimo - Verlengde scène
Tony D'Amario - Generale repetitie
Regisseur Pierre Morel - Trailer
Speelduur 80 mins -
Prod. maatschappij Europacorp -

Het is 2010 en in de loop der jaren is er flink wat veranderd in de buitenwijken van Parijs. Criminaliteit viert hoogtij en de situatie is voor de politie bijna niet te controleren. Om deze reden wordt er besloten om een muur rond de ergste wijk te bouwen. De wijk heet 'Banlieue 13' en niemand gaat er in of uit zonder dat de politie dit weet. Maar dit is buiten de muren, binnen zwaait namelijk heel iemand anders met de scepter. Taha (Bibi Naceri) regeert met keiharde hand en heeft een tot de tanden bewapend leger tot zijn beschikking. Om aan zijn geld te komen handelt hij in allerlei soorten drugs en perst hij de bewoners af. Maar natuurlijk zijn het niet alleen maar criminelen die in de wijk wonen. Een heleboel mensen zijn slachtoffer geworden van de situatie. Alleen bijna niemand durft wat tegen de criminaliteit te doen. Behalve Leïto (David Belle). Hij is de situatie namelijk meer dan zat. Hij zit Taha dus ook graag dwars als hij dat kan. Hij weet zelfs een grote zending heroïne in handen te krijgen. Hiermee haalt hij natuurlijk de woede van de hele bende op zijn hals. De strijd die volgt is bijzonder hevig. Uiteindelijk moet Leïto het helaas afleggen tegen Taha. Hierdoor belandt hij echter zelf achter de tralies en wordt zijn zus door Taha ontvoert. Er zit voor Leïto niets anders op dan te berusten in zijn lot en te wachten tot hij vrij komt. Maar dan belandt er bij toeval een massa vernietigingswapen in de handen van Taha. De overheid lijkt radeloos en zet een special agent in om de bom terug te halen. Damien (Cyril Raffaelli), een nogal onorthodoxe agent krijgt de opdracht. Maar omdat hij totaal niet bekend is in de wijk willen ze dat hij samen met Leïto gaat. Er wordt net gedaan alsof Damien hem helpt ontsnappen uit de gevangenis. Alleen Leïto heeft hele andere plannen. Hij wil zijn zus redden en wraak nemen op Taha, en hierbij heeft hij Damien niet nodig.

Als er een land is, wat niet in Azië ligt, dat weet hoe ze actie films moeten maken dan is het Frankrijk wel. Dit is al meerdere malen bewezen. Met 'Banlieue 13' leveren ze wederom een knaller van een film af die je met heimwee terug doet kijken naar de Hongkong producties van de jaren tachtig / negentig. Het verhaal is niet echt bijzonder maar de actie spreekt absoluut voor zich. Eerst volgt de introductie van David Belle. Op geweldige wijze weet hij te ontsnappen uit de handen van een groep gangsters. Hierbij springt hij van balkon naar balkon, door kleine raampjes en laat hij zien dat je net zo makkelijk over de daken kunt rennen als over straat. Hierbij worden enorme risico's genomen. Ook worden er behoorlijk raken klappen uitgedeeld. De vergelijking met Jackie Chan is dus ook snel gemaakt. Het is dus ook heerlijk om bijna tien minuten lang naar de capriolen van deze man te kijken. Vrijwel direct daarna is het de beurt aan Cyril Raffaelli om ons te overtuigen van zijn kunnen. Hij gaat iets meer voor het directe knokwerk. Toch is het meteen duidelijk dat ook hij makkelijk de meest bizarre stunts uit kan halen. Dit gevecht straalt heel duidelijk uit dat er een enorme voorbereiding aan vooraf gegaan is. De stunts zijn van hoog niveau en ook hier worden enorme risico’s  genomen. De choreografie kan zo wedijveren met dat van Tony Jaa. Er is alleen een ding wat een beetje roet in het eten gooit en dat is de montage. Voor Cameraman Pierre Morel was dit de eerste keer dat hij regisseerde. En hij levert een puik stukje werk af. Het is alleen zo jammer dat er voor een snelle manier van monteren gekozen is. Het is namelijk overduidelijk dat Cyril Raffaelli en David Belle beiden voldoende capaciteit hebben. Waarom laten ze dan niet zien in de film dat dit zo is. Een actie bestaat dus ook met gemak uit meerdere camera posities. Hierdoor verdwijnen er een hoop emoties uit hetgeen er getoond wordt. Ook valpartijen lijken opeens een stuk minder hard. Gelukkig is er bij de extra's van de dvd de mogelijkheid om praktisch deze hele knokpartij in de rauwe uitvoering te zien. Maar het is niet alleen maar actie wat de klok slaat. Humor speelt ook een hele belangrijke rol. En zoals je mag verwachten is deze super droog. De ene oneliner na de andere vliegt je dus ook om de oren. Dit wordt nog eens versterkt door iets overdreven personages. Bibi Naceri, die tevens het script schreef zet een gangster neer die een beetje doet denken aan 'Scarface'. Het liefst ligt hij met zijn gezicht in een berg cocaïne en schiet hij zijn personeel af. Als een soort trofee houdt hij Dany Verissimo aan een hondenketting bij zich. Ondanks dat deze jongedame niet echt een verbale rol heeft laat ze toch een blijvende indruk achter. De manier waarop ze een kerel te grazen neemt die twee keer zo groot is als zij is absoluut geweldig. Maar ook Tony D'Amario speelt zijn rol voortreffelijk. Kortom een heleboel interessante personages bij elkaar. Voeg hier ook nog eens een pompende hiphop soundtrack en snelle auto's aan toe en het is helemaal af. 'Banlieue 13' is dus ook een film die ik iedereen wil aanraden. Want het is echt een bijzonder spectaculaire en verrassende actiefilm.

Om nog eens even na te genieten van de film zijn er een aantal leuke extra's aanwezig. De eerste is natuurlijk de bekende Making of. Vrijwel meteen wordt duidelijk dat het erg gezellig was op de set. De film is met plezier gemaakt en de banden onderling waren erg hecht. Bijna iedereen komt even aan het woord en dit alles wordt ondersteund door beelden van de set. Dit alles duurt meer dan vijftig minuten en is misschien net iets aan de lange kant. Als er iets leuk is om als extra op een dvd te vinden dan zijn dit wel de bloopers. Dat het een ontspannen sfeer was op de set is hier ook weer duidelijk terug te zien. Grappige foutjes, interacties en stommiteiten wisselen zich in net geen drie minuten aan elkaar af. De belangrijkste scène van Cyril Raffaelli is bij de verlengde scène iets langer terug te zien. Hij duurt nu iets langer dan twee minuten. Hoeveel langer dit is durf ik niet te zeggen. Maar je kan duidelijk zien dat bepaalde dingen niet in het eindproduct gebruikt zijn. Voor deze zelfde scène krijgen we ook nog even de Generale repetitie te zien. In iets meer dan een minuut krijgen we alle stunts in een rauwe versie te zien. Nu wordt het pas echt duidelijk hoe hard er gevallen en geslagen wordt. Natuurlijk ontbreekt ook de Trailer niet bij de extra's.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby digital 5.1 of 2.0)
Taal Frans