Toshiya Nagasawa - Making of
Kazuki Kitamura -
Shun Oguri -
Regisseur Shusuke Kaneko -
Speelduur 107 mins -
Prod. maatschappij Toho -

Na de enorme strijd die Azumi (Aya Ueto) had om een oorlog te voorkomen is ze nog alleen met Nagara (Yuma Ishigaki) over. Voor de rest zijn al hun vrienden gedood maar het tweetal denkt nog steeds niet aan opgeven. Hun missie is nog niet volbracht en er wacht ze nog een doelwit. Masauki Sanada (Toshiya Nagasawa) was namelijk de laatste en meest gevaarlijke op hun lijst. Al snel weet deze heer dat ze er aan komen. Inoue Kanbei (Kazuki Kitamura), de eerste samurai van een door Azumi vermoorde heer kwam hem dit namelijk vertellen. Op deze manier hoopte hij op steun en de mogelijkheid zijn meester te wreken. Masauki Sanada stemt hiermee in. Hij ziet het wel zitten een oorlog te ontketenen en de grote heerser van Japan te worden. Ten slotte is het leger wat hij al jaren traint al jaren niet echt actief meer geweest en kunnen ze de actie wel gebruiken. Ook zijn drie directe lijfwachten staan te popelen om te vechten. Azumi meldt zich ondertussen bij een van de oude en wijze mannen van Japan. Deze vraagt haar om de missie te laten gaan. Azumi kan hier niet mee instemmen. Ze is vastberaden om Masauki Sanada te vermoorden. De wijze man geeft haar en Nagara een gids mee en met z'n drieën trekken ze er op uit. Onderweg ontmoeten ze allerlei gevaren. Maar hetgene wat Azumi het meest raakt is een jongen genaamd Ginkaku (Shun Oguri). Deze jonge dief lijkt vreselijk op haar overleden vriend Nachi. Dit zaait enorme verwarring. Tevens zorgt het er voor dat alle herinneringen weer boven komen. Keer op keer voelt ze de zware verantwoordelijkheid voor zijn dood. Hier gaat ze behoorlijk onder gebukt en dit brengt de missie zelf enigszins in gevaar. Maar de mannen van Masauki Sanada zitten haar op de hielen. Dit laat haar maar weinig keus en op deze manier wordt ze gedwongen te vechten.

Met een tweede deel blijft het altijd spannend. Helemaal als de originele regisseur vervangen is door een nieuwe. Shusuke Kaneko is een regisseur met behoorlijk wat ervaring maar niet echt bekend omdat hij geen echte klappers op zijn naam heeft staan. Tevens is hij iets meer van de oudere stempel als Riyuhei Kotamura die het eerste deel regisseerde. Maar voor 'Azumi 2: death or love' levert dit absoluut geen probleem op. Het verhaal is iets meer mellow en de personages een stuk minder extreem. Maar dit neemt niet weg dat er nog flink in gevochten wordt. Het personage van Azumi heeft ook een behoorlijke ontwikkeling doorstaan. Ze is krachtiger en standvastiger maar worstelt wel met allerlei problemen uit haar verleden. Dit maakt de film dus ook een stuk emotioneler. Toch blijft de sfeer die in het eerste deel heerst enigszins het zelfde. De productie is erg groots en dit zorgt voor prachtige beelden. Iedere acteur die mee doet is tot in de puntjes verzorgd. De kleding, wapens en andere benodigdheden zijn dus ook perfect bij elkaar gezocht. Zelfs de figuranten lopen er prachtig bij. Azumi zelf hanteert nog steeds dezelfde kledingstijl. De grote vraag is alleen waar ze toch die cape opeens vandaan weet te halen. Maar Aya Ueto speelt haar rol bijzonder overtuigend. Er mag over haar best gezegd worden dat ze een bijzonder acteur is. Want als je haar in een interview ziet zit er een compleet ander persoon. Ze is verlegen, schuchter en compleet zonder die echte vechtersuitstraling die ze in de film wel heeft. Een andere actrice die er enorm uitspringt is Chiaki Kuriyama. Eerder was ze te zien in Kill Bill' als het gestoorde school meisje met die ijzeren bal aan de ketting. Hier is ze misschien niet zo verknipt maar toch laat ze een blijvende indruk achter. De verdere personages zijn misschien niet zo bizar als in het eerste deel. Althans niet op de geestelijke manier. Er zitten namelijk drie opvallende vechters in die Azumi moet verslaan. Qua uiterlijk halen deze het makkelijk bij het eerste deel. De ene is een enorme kerel die zijn dubbele zwaard als een soort boemerang gebruikt. Een andere doet bijna aan als een wild beest. Hij heeft een normaal postuur maar zijn menselijk spinnenweb zal je niet snel vergeten. Deze scène is werkelijk zenuwslopend en krijgt je gegarandeerd op het puntje van je stoel. De laatste is een vrouw. Zij heeft wel wat ziekelijke trekjes maar dit is kinderspel vergeleken bij Bijomaru Mogami uit het eerste deel. Opvallend genoeg probeert 'Azumi 2: death or love' het eerste deel totaal niet te overtreffen. Voor het eindgevecht lijkt het namelijk even de zelfde kant op te gaan. Maar plots word er toch voor een originelere wending gekozen. Dit toont toch het karakter van de regisseur. Wat gevechten betreft is het enigszins vergelijkbaar met het eerste deel. Helaas zijn de lange shots redelijk verdwenen. Gelukkig heeft dit geen plaats gemaakt voor een snelle flitsende montage. De cameravoering is hier lekker stabiel en rustig in. De digitale effecten zijn ook nog wel aanwezig maar een stuk minder. Wat tempo betreft loopt alles lekker door. De film zakt geen moment in en voordat je het weet ben je een uur verder. Dit alles wordt ook nog eens ondersteund door lekkere muziek. 'Azumi 2: death or love' gaat heerlijk verder waar het eerste deel ophield. Voor de mensen die van het eerste deel genoten hebben is dit dus een absolute 'must see'. Voor die andere mensen is het een mogelijkheid om beide delen aan te schaffen. En een reis te maken door een wereld die Azumi heet van meer dan vier uur.

Ondanks dat er buiten de originele trailer alleen maar een making of te vinden is dekt die de lading voor de extra's aardig af. De making of duurt namelijk meer dan dertig minuten. Na een korte uitleg over het eerste deel gaan we behind te scènes van het tweede deel. Dit word aangevuld met interview en beelden uit de film. Een bijzonder interesante documantaire dus die veel informatie over 'Azumi 2: death or love' bevat.

Beeld kwaliteit Zeer goed (anamorphic 16:9 (1.85))
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby 5.1)
Uitgever A-film