Gigi Leung Wing-Kei - Fight night
Kristy Yeung Kung-Yu - Trailer archive
Sammo Hung - Portrait of an angel
Regisseur Andrew Lau & Corey Yuen -
Speelduur 92 min -
Prod. maatschappij Star east -

Het is de eenentwintigste eeuw en de wereld is niet meer wat het geweest is. De technologie is ver vooruit gesneld en alles ziet er uit als in een sciencefiction film. Ook de mens is bezig met een evolutie. Ongeveer twintig jaar geleden ontdekte men dat de mens slechts twintig procent van zijn hersenen gebruikt. Er worden studies gedaan om het gebruik van de resterende tachtig procent te stimuleren. Het experiment lijkt aardig succesvol, maar wordt op het hoogtepunt om mysterieuze wijze afgekapt. Nova (Wang Lee hom) is een van de kinderen van de mannen die aan dit experiment meededen. Hij woont samen met zijn moeder (Cecilia Yip) en zijn zus, Belle (Kristy Yeung Kung-Yu). Hij heeft zijn vader nooit gekend. Het enige wat hij van hem weet is dat hij door het ongeval om het leven kwam Tot grote ergernis wil zijn moeder wil hem niet vertellen hoe het precies gebeurde. Door middel van digitaal vernuft krijgt hij van zijn vader les in 'The avenging fist'. Jaren voor zijn dood had hij dit voor zijn toekomstige zoon opgenomen. Nova is een vrij zorgeloze jongeman die samen met zijn vrienden graag allerlei streken uithaalt. Hij gaat van de ene vechtpartij naar de andere en heeft zelfs weinig respect voor de politie. Door al dit geknok trekt hij de aandacht van Combat 21 (Roy Cheung). Een ex-politieagent en tevens iemand die ook deelnam aan het zelfde experiment als zijn vader. Deze man is compleet doorgeslagen en werkt aan een leger om de wereld over te nemen. Zijn krachten zijn bijna ongelimiteerd en dit heeft hij te danken aan een speciale 'Power glove'. Een overblijfsel uit het gestopte experiment en een vreselijk wapen. Want de man die dit hanteert veranderd zelf in een wapen. Alles wat zijn hersens denken doen zijn handen. Samen met zijn vrienden verzet Nova zich tegen dit kwaad, maar krijgt de ene vreselijke tegenslag na de andere te verwerken. Tevens komt hij steeds dichter bij de waarheid over de dood van zijn vader en de kracht die diep van binnen in zijn lichaam rust.

Regisseur Andrew Lau levert samen met Gorey Yuen wederom een digitale spektakel film af. De wereld die gecreëerd wordt is ongeveer gelijk aan die van de 'fifth element', maar gaat in de gevechten een behoorlijke stap verder. Ook zijn er elementen van 'The matrix' in de film terug te vinden. Een leuk knutsel werkje, maar Andrew Lau drukt er wederom zijn stempel op en zorgt dat de beelden prachtig zijn. Het verhaal daarentegen is wat kinderlijk. Hoofdzakelijk concentreert het zich op het relatie geneuzel van een groepje pubers en hun vrije tijds besteding. Het begin is dus wat lastig door te komen. Maar na een half uurtje begint de vaart er in te komen en worden we getrakteerd op een digitaal spektakel. De vuurballen en personages vliegen met enige regelmaat om je oren. Natuurlijk wordt alles gedaan met touwtjes en het is duidelijk te zien dat koste noch moeite bespaard zijn. Ondanks het meespelen van Sammo Hung en Yuen Biao is het toch niet echt een martial arts film te noemen. De gevechten zijn hier gewoon te kort voor en de nadruk ligt niet op de bewegingen. Enigszins een tegenvaller, want je hoopt toch op een beetje actie van beide heren. Nou vecht Yuen Biao aardig wat maar doordat hij behoorlijk geholpen word door technisch vernuft is het niet wat je van hem mag verwachten. Persoonlijk heb ik toch wat problemen met de meeste acteurs in deze film. Ze zijn allemaal redelijk jong en een vergelijking met de soapies van Nederland is volgens mij niet misplaatst. Het zijn dus allemaal ook mooie koppies, maar inhoudelijk mist het wat mij betreft iets. Een van de weinige die goed uit de strijd komt is Chin Kar lok. Voor de mensen die meer films van hem gezien hebben mag het duidelijk zijn dat dit een goeie acteur is. Met gemak wisselt hij van gedaante per film. Hij weet zich ook hier dus perfect aan te passen aan de rest van zijn acteurs. Tevens mag het gezegd worden dat de man een geweldig martial artist is en zijn talent helaas in deze film niet benut wordt. Roy Cheung presteert ook naar verwachting en is meesterlijk als de boef van de film. Zijn uitstraling is geweldig en lekker duister. Inhoudelijk is dit dus niet echt een bijzondere film. Visueel is het absoluut wel een hoogstandje er zorgt zeker voor een avond vermaak. De meeste tekortkomingen worden hierdoor ook teniet gedaan. 'The avenging fist' is dus een vermakelijk sience fiction film met geweldige special effect, maar matige martial arts en acteer prestaties. Verstand op nul en kijken dus.

Dreamwarriors: Of te wel de making of 'The avenging fist'. Vijftig minuten lang krijgen we allerlei achtergrond info te zien over hoe de film tot stand kwam. Leuke beelden, interviews en verhalen. Fight night: Een vijf minuten durende special over de première van 'The avenging fist'. Zowel de cast als de regisseur komt aan het woord ,met op de achtergrond de ingang van de bioscoop waar de film vertoond gaat worden. Trailer archive: De originele Hongkong trailer en natuurlijk de trailer van Hongkong Legends. Portrait of an angel: Een interview van ongeveer 6 minuten met Gigi Leung. Diverse onderwerpen passeren de revue zoals haar persoonlijk interesse en haar ervaringen in de Hongkong film industrie.

Drager dvd (reg 2)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1)
Taal Cantonese / English