Yuan Wenkang - Making of
Tang Yan - b-rolls
Liao Fan -
Regisseur Feng Xiaogang -
Speelduur 124:03 mins -
Prod. maatschappij Huayi brothers -

Het is 1948 en China is verwikkeld in een hevige burger oorlog. De strijd is hevig en er vallen aan beide zijde flink wat slachtoffers. Kapitein Gu Zidi (Zhang Hanyu) is hier een van. Fysiek is hij niet gewond geraakt maar geestelijk liep hij door een hinderlaag een aardige deuk op. Dit resulteerde in het maken van een verkeerde keuze over een groep krijgsgevangen. Gu Zidi wordt gestraft en vervolgens wordt hij samen met zijn bataljon naar het front gestuurd. Hier moet hij een belangrijk punt koste wat kost verdedigen. Pas als het signaal klikt om te hergroeperen mogen ze terugkeren. De vijand mag er niet doorkomen en dat zal geen makkelijke taak worden. Het bataljon Gu Zidi bestaat namelijk uit nog maar zesenveertig mannen. Stuk voor stuk zijn ze goed getraind en erg handig met explosieven. Op deze manier kunnen ze vanuit de loopgraven een goede verdediging opbouwen. De eerste aanval weten ze aardig te weren. Zonder slachtoffers is dit alleen niet. Dit maakt de sfeer nogal grimmig maar wijken komt niet in ze op. Kapitein Gu Zidi besluit de gesneuvelde mannen in een nabij gelegen mijn te leggen om er zo voor te zorgen dat de vijand ze niet te pakken krijgt. De tweede aanval is nog heftiger en eist veel slachtoffers. Allen weten ze dat ze een derde aanval waarschijnlijk niet zullen overleven. Het signaal om te hergroeperen klinkt maar niet en dus bereiden ze zich voor op het ergste. Een aantal weken later wordt Gu Zidi wakker in een veldhospitaal. Zijn mannen zijn waarschijnlijk allemaal dood en hij is nog steeds ernstig gewond. Dit alles doet hem erg veel pijn maar het ergste vind hij nog dat geen van zijn mannen gevonden zijn. Hierdoor worden ze door het leger gezien als vermist en krijgen ze niet de eer die ze toekomt. Gu Zidi kan dit maar niet los laten en zelfs na de oorlog gaat hij door met het zoeken naar bewijs dat zijn mannen eer zal gaan geven. Dit wordt voor hem een obsessie die hij pas zal laten rusten als de onderste steen boven is.

Erg veel oorlogsfilms van hoog niveau heeft de Chinese film industrie niet voortgebracht. Het onderwerp is natuurlijk vaak genoeg gebruikt maar meestal meer in actie georiënteerde films. Regisseur Feng Xiaogang probeert hier met 'Assembly' verandering in te brengen. Hij wilde een  film maken in de stijl van 'Saving private Ryan' en het eveneens uit Azië afkomstige 'Brotherhood: Tae Guk Gi'. Hiervoor gebruikte hij een waar gebeurd verhaal over eer en vasthoudendheid dat plaats vond tijdens de Chinese burgeroorlog. Met zijn idee wist hij een behoorlijk hoog budget los te peuteren en als we zijn eerdere films bekijken zou het best wel eens een spektakel kunnen worden.

De film begint met aardig wat oorlogsgeweld. Dit ziet er werkelijk allemaal voortreffelijk uit. De situaties komen erg realistisch over. Kogels vliegen om de oren, granaten ontploffen en de een na de ander sneuvelt. Hierbij is er flink wat aandacht besteed aan de emotionele kant van de situatie. Geen Rambo-achtige praktijken waarbij het moorden de held niet zo heel veel lijkt te deren. Keuzes hebben gevolgen en hierbij is de strategie ook niet onbelangrijk. Er is dus goed nagedacht over hoe alles in beeld gebracht moest worden. Dat de band die soldaten onderling hebben bijzonder hecht kan zijn is algemeen bekend. Ook hier wordt dit duidelijk benadrukt. Iedereen houdt elkaar goed in de gaten en zorgt voor elkaar. Alles is visueel prima in orde maar toch wordt er een cruciale fout gemaakt. Er lopen in het begin namelijk aardig wat mensen door elkaar. De enige die hierbij duidelijk naar voren komt is hoofdrolspeler Zhang Hanyu. Zijn personage is herkenbaar maar de rest blijft allemaal wat vaag. Dit maakt het wat verwarrend. Het is dus ook niet meteen duidelijk wat er gaande is en wie nu wat is. Waarschijnlijk is het onoverzichtelijke van het eerste deel van de film expres gedaan. Hiermee heeft Feng Xiaogang de chaos van het moment willen benadrukken. Dit is absoluut gelukt maar voor de kijker is dit allemaal wat onduidelijk.

Als het deel wat zich tijdens de oorlog afspeelt voorbij is verandert de stijl van de film. Het wordt een persoonlijk drama waarbij de gevolgen van de oorlog een grote rol spelen. Op sterke en emotionele wijze volgen we de kapitein. Hij heeft het zijn missie gemaakt om zijn peloton in ere te herstellen. Het rijk erkent ze niet als helden maar heeft ze te boek staan als vermist of deserteurs. Dit stuk is van een heel ander kaliber maar wel even meeslepend als het begin van de film. Opvallend is dat er totaal geen politieke lading in het verhaal terug te vinden is. Er wordt met geen woord gerept over de rechtvaardigheid van de oorlog of over wie goed of slecht is. Het enige wat hier benadrukt wordt is wat een oorlog met de mens kan doen en dit is erg sterk gedaan.

Feng Xiaogang verdient hier absoluut een compliment voor de manier waarop hij de film heeft geleid. Hij levert een film van bijzonder hoog niveau af. Het tempo is goed en de acteurs komen stuk voor stuk natuurlijk over. Vooral Zhang Hanyu speelt een voortreffelijk rol. De emotie spat werkelijk van het scherm af. Hij weet de kijker continue mee te nemen in zijn leed. Het is dus ook niet vreemd dat hij in 2008 een Golden horse won als beste acteur.

Visueel gezien is er gekozen voor een grauwe en deprimerende stijl. Dit past goed bij de emotionele lading. Het was geen kleurrijke en vrolijke tijd dus waarom zou je hem dan wel zo weergeven. De setting is prachtig en voelt authentiek aan. De opnames zijn hoofdzakelijk gedaan rondom een rivier ergens in China. Maar ook andere delen van China komen in beeld. Hierbij is er veel aandacht besteed aan de details en zijn er aardig wat figuranten op de been om het allemaal compleet te laten lijken.

'Assembly' is een absolute aanrader. Hij scoort goed op meerdere vlakken en gaat verder dan de gemiddelde actiefilm. De acteer prestaties zijn van hoog niveau en hierdoor komt de emotionele lading van de film goed over. De chaos van de eerste drie kwartier ben je dus ook snel vergeten. Hierna komt alles in een rustiger vaarwater en wordt duidelijk waarom dat nodig was. Vasthoudendheid is het sleutelwoord waar het in 'Assembly' allemaal om draait. Want opgeven als het gaat om de eer van je overleden broeders is iets dat niet bespreekbaar is.

Deze release van 'The Assembly' bestaat uit twee DVD's. De ene bevat de film en op de andere zijn de extra's te vinden. Op het eerste gezicht lijkt het niet veel. Maar als je ontdekt dat de making of uit tien delen van een minuut of vijf bestaat blijkt het toch best veel te zijn. Hierin komt werkelijk alles wat tijdens het maken van de film gebeurt is naar voren. Tevens zitten er interviews in verassend genoeg is het allemaal ondertiteld. Om dit allemaal aan te vullen zijn er ook nog drie B-rolls aanwezig. Hierin kunnen we zien hoe de gecompliceerde gevechten in elkaar gezet zijn. Hierbij is geen ondertiteling aanwezig maar echt missen doe je dit niet.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS of dolby digital 5.1)
Taal Mandarin of Cantonese