Door de oprichting van 'Bright Angel distribution'
gaat het er naar uit zien dat Hongkong films eindelijk de behandeling gaan
krijgen die ze verdienen. Normaal gesproken duurde het een behoorlijke
periode voordat de meeste Aziatische films in Nederland op video of
DVD te krijgen waren. De meeste films kwamen helmaal niet uit, laat staan
dat ze in de grote bioscopen te zien waren. Na er eerst voor gezorgd te
hebben dat de Thaise film 'Ong bak' in de bioscoop te zien was, is het nu
de beurt aan de klapper 'Infernal
affairs'. Deze politie film, die beide kanten van de wet op bijzonder
wijze belicht brak in Hongkong alle records. Het is dan ook niet vreemd
dat er een 'Infernal affairs 2' en 3 volgde. Beide doen niet onder voor
het eerste deel. Om een beetje meer inzicht te krijgen in de film hebben
we een interview met regisseurs Andrew Lau en Allan Mak vertaald uit het
Engels.
Vraag:
Hoe verklaar je het succes van Infernal Affairs in Hong Kong?
Lau:
"We hebben niet alleen een goede film gemaakt, maar we hebben ook een
ommekeer gemaakt in het lokale productiesysteem en de relatie tussen
filmmakers en investeerders. Opnames met een afgemaakt script, goed
uitgewerkte camerahoeken en verlichting bij elke scène. Dit is erg
zeldzaam in de Hong Kong filmindustrie. De cast moest van tevoren het hele
script doorlezen. Dit vond men helemaal niet erg aangezien ze enthousiast
waren over het verhaal. De investeerders namen eveneens het script door
zodat het erg duidelijk was wáár ze in investeerden. Het gaf ze veel
vertrouwen in het project."
"We wilden dichter bij
het publiek staan om ze weer trots te laten zijn op Hong Kong films.
Uiteindelijk hebben wij zowel het publiek als onze collega-filmmakers
beïnvloed. Ik hoop voortaan dezelfde spirit te kunnen handhaven in onze
industrie. Ik ben erg blij met Infernal Affairs. De voldoening dat het met
zich meebrengt is een grotere beloning dan geld."
Mak:
Toen de filmindustrie op zijn absolute
dieptepunt was gingen we pas echt goed bij onszelf te rade, en maakten we
films dat ons diep raakten. Iedereen had het te druk toen de industrie
hoogtijdagen maakte. In 2002 ging het slecht met Hong Kong, en dachten we
eraan om een komedie te maken. Het waren namelijk sombere tijden. Maar na
serieuze overweging gingen we toch voor Infernal Affairs. Het is weliswaar
geen opbeurende film, maar wel een film dat past in dit era. We hoopten
dat het weer bioscoopgangers zal aantrekken, zodat we weer een nieuwe
start kunnen maken in onze industrie.
We zijn zo trots op
de bezoekersaantallen, en de voldoening kwam niet zozeer van de recensies
of de het aantal bioscoopbezoekers. Het is de gedachte dat we een
doorbraak hebben bereikt in slechte tijden. Iedereen belde om ons te
feliciteren. Door onze teamgeest krijg ik het gevoel dat we weer volop
bezoekers in de bioscopen kunnen aantrekken.
Vraag:
De film doet denken aan de Hong Kong films
uit de jaren ’80. Hebben jullie er bewust voor gekozen om een nostalgisch
sfeertje te creëren?
Mak:
De Hong Kong filmindustrie staat bekend om de actie- en politiefilms, en
er waren inderdaad veel films over undercover-agenten in de jaren ’80.
Deze genres zijn nu weinig in de bioscopen te zien omdat de smaak van het
publiek door de jaren heen is veranderd. Romantische komedies zijn nu in.
Je kunt zeggen dat er een dosis nostalgie zit in Infernal Affairs. Ik denk
echter dat de aantrekkingskracht zit in de nieuwe draai dat wordt gegeven
in het al vertrouwde genre, met toegevoegde elementen als Boeddhisme,
ridderlijkheid en vergeving.
Vraag:
Zien jullie jezelf dezelfde weg
opgaan als de regisseurs van de New Wave beweging in de jaren ’80 zoals
Tsui Hark of Ann Hui?
Lau:
Ik zal mezelf niet willen vergelijken
met de filmmakers van de Hong Kong New Wave van twee decennia geleden.
Maar ik geloof wel dat de filmindustrie op het punt gekomen is wat
vergelijkbaar is met de pre-New Wave periode. Je hebt toegewijde vakmensen
nodig die met elkaar samenwerken om innovatieve en kwalitatieve films te
maken. Films zoals de New Wave regisseurs die maakten om de industrie de
broodnodige impuls te geven. Dat is hetgene wat wij proberen te bereiken.
Mak:
Ik ben het met Lau eens dat het tijd is
voor een revolutie binnen de filmindustrie. Er is meer nodig dan
vernieuwing om te bloeien. De New Wave regisseurs hebben nieuwe deuren
geopend naar verschillende genres, en hebben gezorgd voor de nodige
bezoekersaantallen. Maar op het moment hebben we meer nodig dan alleen het
publiek. Er zijn interne veranderingen nodig om de industrie op lange
termijn veilig te stellen. Als individuelen kunnen we een nieuwe draai aan
de films geven. Je hebt echter elkaar nodig om een goede organisatie en
structuur binnen de industrie te brengen, om zo verder te kunnen
ontplooien.
Vraag:
Was het moeilijk om Infernal Affairs te maken in zulke roerige tijden
binnen de industrie?
Mak:
Het kostte me drie jaar om het verhaal
voor Infernal Affairs te bedenken om er vervolgens een script voor te
schrijven. Dit zonder te weten of er iemand zal zijn wat iets in het
project ziet. Het werd keer op keer afgewezen, en ik dacht eraan om uit de
filmindustrie te stappen als ik dit keer zal falen. Gelukkig werd Infernal
Affairs een geslaagd project, maar ik weet wel dat er nog een hoop
collega’s zijn met dezelfde zorgen. Het ligt niet aan de kwaliteit van
onze films, maar aan de slechte economie dat het publiek uit de zalen
blijft. Ze wachten liever op de vcd’s of dvd’s die een maand later
uitkomen. De illegale handel maakt de situatie er niet beter op.
Lau:
We waren onzeker over de toekomst toen we aan Infernal Affairs begonnen,
maar we hielden vol en deden ons best. Verder haalden we de slechte
gewoontes van de industrie eruit wat betreft scripts, casting en
post-produktie.
Vraag:
Kan je ons iets vertellen over de prequel
Infernal Affairs II en de sequel Infernal Affairs III?
Lau:
Normaal gesproken kijkt men eerst naar de
opbrengst van de eerste film voordat men overweegt om het andere deel te
maken. Als het tweede deel ook goed loopt, maakt men weer het derde deel.
Zo hadden wij het echter niet aangepakt bij het maken van deze trilogie.
We hadden al ideeën voor deel II en III tijdens het filmen van het eerste
deel. Dus besloten we om deel II en III tegelijkertijd op te nemen. We
hadden er namelijk veel vertrouwen in.Deze manier van werken wordt
beschouwd als een mijlpaal in de Hong Kong filmindustrie, een unicum in de
lokale filmproduktie.
Mak:
De Infernal Affairs trilogie bestaat niet uit drie aparte verhalen. Het is
één verhaal waarbij het einde samenkomt met het begin. In feite hadden we
eerst het idee ontwikkeld voor deel I en III. Toen we deel I aan het
opnemen waren kwamen we pas op het idee voor deel II.
Infernal Affairs II
is dus de prequel op de eerste film. De oorsprong van de karakters worden
hierin onthuld: de beginverhalen over de karakters van Andy Lau en Tony
Leung. Hoe ze undercover werden, de een bij de politie en de ander bij de
triade. Ook de verhouding tussen Anthony Wong en Eric Tsang die elkaar’s
rivalen spelen wordt hierin belicht. Infernal Affairs III is het laatste
hoofdstuk van het verhaal. Hierin draait het om de gebeurtenissen vóór en
ná het eerste deel. Er worden nieuwe geheimen en relaties onthuld. Het
publiek zal dan realiseren hoe omvangrijk het hele verhaal is, en het
einde zal men zeker schokkend vinden. Je moet het zien om het te geloven.
Vertaald door:
Si Chang
Hier onder volgt de
data waarop 'Bright Angel distributions' de film in de bioscoop gaat
brengen. De films zullen eerst in City (Amsterdam), Pathé Schouwburgplein
(Rotterdam) en Pathé Scheveningen gaan draaien. Als ze daar succesvol zijn
zullen ook elders in het land gaan draaien.
9 september INFERNAL AFFAIRS Andrew
Lau & Alan Mak (Thriller, Hong Kong)
7 oktober ONE MISSED CALL Miike Takashi (Horror, Japan)
4 november INFERNAL AFFAIRS II Andrew Lau & Alan Mak (Thriller, Hong Kong)
2 december BREAKING NEWS Johnnie To (Action, Hong Kong)
6 januari INFERNAL AFFAIRS III Andrew Lau & Alan Mak (Thriller, Hong Kong)
10 februari CASSHERN Kiriya Kazuaki (Retro Science Fiction, Japan)
Voor meer info bezoek
www.brightangel.nl of
www.asiamania.nl |