Pai Ying -
Han Ying Chieh -
Sammo Hung -
Regisseur Wong Fung -
Speelduur 85:18 mins -
Prod. maatschappij Golden Harvest -

Alle clans in China worden plots wakker geschud als vele mannen om het leven komen door vergiftigde werpmessen. De een na de andere wordt op laffe wijze vermoord. Lan Tin Lung, de leider van de Lingyi clan besluit dat de clans de krachten moeten bundelen. Er wordt een bijeenkomst georganiseerd om te kijken wat wijsheid is. Dit plan wordt echter in de kiem gesmoord als ook Lan Tin Lung door een werpmes geraakt en vergiftigd wordt. Dood is hij nog niet maar meer dan honderd dagen zal hij niet meer leven. Lan Feng (Angela Mao Ying), zijn dochter weigert het om haar vader zo makkelijk op te geven. De enige hoop die ze heeft is een zwartkruid. Alleen om dit te krijgen moet ze eerst de 'Angry river' voorbij en door de 'Soul valley'. Dit is geen makkelijke reis en als ze daar aan zou weten te komen wachten er ook nog eens de meedogenloze bewakers van de vallei. Toch laat ze zich hierdoor niet weerhouden en gaat ze op reis. Dit verloopt in eerste instantie allemaal soepel. Maar als ze daar eenmaal aangekomen is verandert het. De bewaker van de vallei weet haar te verslaan maar is onder de indruk van haar doorzettingsvermogen. Hij gunt haar dus ook het zwarte kruid maar neemt als tegenprestatie haar kracht af. Lan Feng is dus nu compleet hulpeloos en totaal niet meer in staat om te vechten. Dit zal het voor haar niet makkelijk maken om het zwarte kruid naar haar vader te krijgen. Onderweg vertrouwt ze ook nog eens de verkeerde mensen. Al snel weet iedereen dat er een hulpeloze vrouw rondtrekt met het moeilijk te verkrijgen zwarte kruid in haar bezit. Iedereen wil dit kruid namelijk wel in zijn bezit krijgen. Als een gezond mens het eet zullen zijn krachten namelijk verdubbelen. Gelukkig krijgt Lan Feng hulp van een Monnik (Fung Ngai) en later van Leng Yu Han (Kao Yuen). Dit maakt echter nog niet dat de reis zonder gevaren en tegenslagen zal zijn. Toch weet ze heelhuids haar huis te bereiken, alleen hier wacht haar een onaangename verrassing.

1971 was het jaar dat Golden Harvest voor het eerst films ging maken. Raymond Chow had zich net los gemaakt van Run Run Shaw. Hij was van plan een bedrijf op te bouwen dat met de Shaw studios zou kunnen concurreren. 'The angry river' behoort tot de eerste pogingen hiertoe. Het gaat om een Wu Xia verhaal waarin de nog negentienjarig Angela Mao Yin haar eerste filmrol speelt. De middelen en fondsen waren natuurlijk nog minimaal maar alleen al uit een historische oogpunt is deze film de moeite waard.

De vertelwijze van 'The angry river' is duidelijk en het verhaal ongecompliceerd en vrij van bizarre plotwendingen. Er wordt dus niet meteen hoog ingezet door Raymond Chow. Een wijze keuze want hierdoor onderscheid hij zich van zijn concurrent. Ondanks de eenvoud ziet het er toch allemaal netjes uit. Eigenlijk is er niet zo veel aan te merken op het verhaal. De hoofdpersonages zijn standaard en hebben enige diepgang. Dit had gerust meer gekund maar een storende factor is dit niet. De verrassingen zitten in de aanvullende personages. Vreemdsoortige kluizenaars, rauw uitziende monniken en witharige schurken. Maar de grootste verrassing zit hem in de rubberen draak die opeens uit het moeras opduikt. Dit soort zaken maken dat 'The angry river' erg verrassend is. Het enige echte minpunt is eigenlijk het misleidende van de titel. Je zou namelijk verwachten dat het zich allemaal rond een woeste en kolkende rivier zou afspelen. Echter vervult de rivier een minuscule rol van nog geen vier minuten. Dit zet de kijker een beetje op het verkeerde been. Je verwacht hierbij een lange en barre reis voor de bemachtiging van het zwarte kruid. Echter is onze heldin hier al vrij vlot. De focus van de film ligt eigenlijk op de terugreis en de problemen die deze met zich mee brengt. We moeten de titel dus maar negeren en genieten van wat de film werkelijk brengt. Een ander puntje dat opvalt zijn de overgangen van scène naar scène. Dit gaat niet altijd even soepel en hierdoor komt het wat geforceerd over. Of dit aan de montage of de oudheid van het bron materiaal ligt valt niet helemaal te zeggen.

Als je net start met een bedrijf is het niet makkelijk om meteen veel geld uit te geven. Om deze reden was Raymond Chow genoodzaakt te gaan zoeken naar nieuw talent. Één ding is zeker: hij had hier absoluut een neus voor. Angela Mao Ying weet hier met de weinige ervaring die ze heeft toch een goede prestatie neer te zetten. Ze is charismatisch en komt geloofwaardig over in haar rol. Kao Yuen had er al behoorlijk wat jaartjes als acteur op zitten. Hij functioneert dus ook als een soort mentor. Zijn spel is goed en hij weet Angela Mao Ying er prima door heen te trekken. Hij versterkt haar spel waar nodig zonder zelf erg op de voorgrond te treden. Pai Ying stond nog redelijk aan het begin van zijn carrière. Hij mag hier de schurk neerzetten. Niet echt een grote rol maar wel één die indruk achter laat. Verder vallen er veel acteurs te zien die het later ver zouden schoppen. De meest opvallende zijn Sammo Hung en Bruce Leung. Maar ook velen die al jaren meedraaien leverden hun bijdragen. Opvallend is dat dit allemaal acteurs zijn met een goede uitstraling die het bij de Shaws nooit echt ver wisten te schoppen.

Wat 'The angry river' bijzonder maakt zijn de locaties waar de film opgenomen is. Bijna alles is buiten opgenomen in bossen en bergachtige gebieden. De omgeving wordt goed benut en dit geeft een hele prettige sfeer mee. Wat hier ook aan bijdraagt is het feit dat er ook echt gereisd wordt. Er komen dus ook veel paarden in voor en er wordt veel gereden. Dit laat het allemaal wat meer volwassen overkomen.

Als we de film om de actie gaan beoordelen komt hij er goed van af. Dit is meer om de inventiviteit dan om de actie zelf. De choreografie is redelijk standaard voor deze periode. Toch leveren Sammo Hun en Han Ying Chieh prima werk af. Ze komen regelmatig verrassend uit de hoek met rare acties en sprongen. Vooral het eindgevecht is hier een mooi voorbeeld van. Fantasie wordt dus ook niet geschuwd en het neigt allemaal redelijk naar het bovennatuurlijke.

Mocht je van oude Wu Xia films houden met een lichte fantasie inslag dan zit je goed bij 'The angry river'. Angela Mao Ying zet met haar negentien jaar hier een prima hoofdrol neer. Natuurlijk had ze dit niet kunnen doen zonder de ondersteuning van Kao Yuen. Het verhaal brengt eigenlijk weinig nieuws maar verrassend en boeiend is het zeker. Eigenlijk is 'The angry river' heel anders dan gebruikelijke films uit die periode. Dit komt hoofdzakelijk door de omgeving waarin gefilmd is. Het verhaal zit prima in elkaar en eigenlijk is er weinig slechts over te zeggen. Helaas blijft het echte spektakel op kung fu gebied uit. Maar door verrassende fantasie elementen merk je hier weinig van. Misschien niet een film om mee te beginnen maar als je al wat gezien hebt zeker eentje die je niet mag missen.

Helaas hebben ze bij Joy sales besloten om sommige Golden Harvest films alleen op VCD uit te brengen. Niet geheel handig want dit zorgt er voor dat zeldzame kung fu films als deze nog niet in topkwaliteit beschikbaar zullen zijn. Mocht je ze willen zien ben je dus helaas op de VCD aangewezen. De kwaliteit is natuurlijk wat minder maar hier staat wel een voordelige prijs tegen over. Voor iets meer dan drie euro zijn de VCD's te koop. Dit is dus prima om toe te voegen aan je bestelling want dan merk je er haast niets van.

Drager VCD (reg 0)
Beeld kwaliteit Redelijk
Ondertiteling Chinees en Engels