Leon Lai - Making of
Guo Xiao-Dong - Databank
Kau Jan-Hoi -
Regisseur Ching Siu Tung -

Speelduur 95:00 Mins -
Prod. maatschappij United filmmakers org. -

De dood van een leider brengt vaak maar weinig goeds. Helemaal als er niet echt een duidelijke opvolger voor deze positie bekend is. Tijdens een oorlog krijgt Muyong Xuehu (Donnie Yen) te horen dat hij de nieuwe heerser zal zijn over het volk van Yan. Bescheiden als hij is accepteert hij deze en belooft hij de stervende koning zorgvuldig met deze positie om te gaan. Maar ondanks de keuze van de koning zijn er toch mannen die dit niet kunnen accepteren. Muyong Xuehu is namelijk niet van Koninklijke bloede en werd als wees gevonden. Wu Ba (Guo Xiao-dong) heeft de meeste moeite dit te accepteren. Hij is immers de neef van de koning en naast prinses Yen Feier (Kelly Chen) de enige met koninklijk bloed. Hij vindt dat de troon hem toe komt. Als de rust weder keert en de opvolger gekroond moet worden laait de discussie op. Muyong Xuehu weet op slinkse wijze Yen Feier naar voren te duwen als de keuze van de koning voor de troon. Om problemen te voorkomen accepteert ze dit. Alleen diep in haar hart heeft ze er geen vrede mee. Ze is simpelweg niet in de wieg gelegd voor deze gewelddadige positie. Haar volk is al jaren in oorlog en vechten is aan de orde van de dag. Toch belooft ze haar nieuwe functie volledig uit te voeren. Ze wil er zelfs voor in training gaan om een echte soldaat te worden. De maanden die volgen zijn keihard voor haar. Ze lijdt vreselijk maar zet toch door. Wu Ba die hierdoor het koningschap steeds verder door zijn vingers ziet glippen besluit dat het tijd is voor actie. Hij stuurt een grote groep moordenaars achter haar aan. Succesvol zijn deze gelukkig niet. Een geheimzinnige vechter genaamd Duan Lan Quan (Leon Lai) komt haar net op tijd te hulp. Bewusteloos neemt hij haar mee naar zijn afgelegen wereld. Hij verzorgt Yen Feier tot ze weer gezond is. Als de dag komt dat ze hem kan verlaten, heeft Duan Lan Quan met zijn vredige manier van leven zo een grote indruk op haar gemaakt dat het haar moeite kost. Onzeker over wie ze zelf is en wat ze moet doen keert ze terug naar haar volk. Een volk waar moord en verraad momenteel hoger in het vaandel staat dan trouw en eerlijkheid.

Ondanks dat Ching Siu-Tung zich momenteel hoofdzakelijk als choreograaf profileert heeft hij als regisseur aardig wat sterke films op zijn naam staan. Vooral het einde van de jaren tachtig en het begin jaren negentig waren zijn succes jaren op dit gebied. Hij maakte toen de 'Chinese ghost story' en 'Swordsman' trilogies die nu als de klassiekers van het genre beschouwd worden. 'An empress and the warriors' lijkt qua verhaal en uitstraling in dit rijtje thuis te horen. De nieuwsgierigheid naar deze film is dus ook groot. De vraag is alleen of hij deze films weet te over treffen of dat hij struikelt over de grootte van deze productie.

Als iets momenteel belangrijk is in Chinese/Hongkong films dan is het wel het woord grotesk. Alles moet massaal, groots en het liefst met honderden tegelijk. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te vormen. Helaas is hierdoor al meerdere malen de intensiteit van de actie scènes of de focus van het verhaal ten onder gegaan. Helaas is dit hier ook weer aan de orde. Er heerst een redelijke onbalans in het verhaal. Er wordt net iets te veel aandacht besteed aan hoe vredig het bestaan van het personage van Leon Lai is. De scènes zijn werkelijk prachtig. Ze doen denken aan films als 'Moonwarriors' en 'Butterfly sword'. Maar als de boodschap allang duidelijk is blijven we hier nog even rond hangen. Deze tijd had veel beter voor een actie scene gebruikt kunnen worden. Een nieuwe ontwikkeling in het verhaal had ook geen kwaad gekund. Zoals het nu namelijk is gaan we twee keer het zelfde rondje langs. Een beetje meer creativiteit had dus ook voor een heel ander resultaat gezorgd. De karakters en achtergrond van de personages worden maar een heel klein beetje aangestipt. Bij de drie hoofdrolspelers is dit nog wel enigszins in orde. Maar buiten dat de schurk van het verhaal de neef van de koning is weten we maar weinig van hem. Buiten gluiperigheid om heeft hij maar weinig karaktertrekken. Dit geldt helaas voor meerdere personages. De groep huurmoordenaars zien er namelijk best bruut uit maar ze lijken totaal uit het niets te komen. Tevens lijken ze onuitputtelijk te zijn in aantal. Ze sterven bij bosjes en vervolgens zijn er later gewoon weer nieuwe. Een klein puntje waar Ching Siu Tung even niet over nagedacht heeft. Maar ondanks deze minpunten heeft de film absoluut zijn sterke en vermakelijke kanten.

Als we de honger naar lange man tegen man gevechten even aan de kant gooien scoort 'An empress and the warriors' aardig hoog. Werkelijk alle aspecten van wat actie te noemen is komen aanbod. Grote bloederige slagvelden, achtervolgingen te paard of te voet, trainingen en gewapende en ongewapende gevechten. Ching Siu Tung heeft zich compleet uitgeleefd op de actie. Hierbij is het gebruik van touwtjes nadrukkelijk aanwezig en de vaardigheden van de vechters zijn bovenmenselijk. Wat vooral erg opvalt is het lange zwaard van Donnie Yen. Een wapen wat bijna net zo lang is als hij en dat hij met gemak weet te hanteren. Hierin is veel creativiteit terug te zien en dit gevecht is het dus ook waard om meerdere malen te bekijken.

In de aankleding van alles is flink geld gaan zitten. De kostuums zijn werkelijk prachtig en de sets er om heen nog mooier. Er werd een plek gekozen in het bos en hier werd een soort boomhuis gecreëerd. Eigenlijk is het meer dan een huis. Het is meer een eenmansdorp compleet met trappen, bruggen en uitkijkpunten. Verder begeven we ons in steden, bossen grootse paleizen, tentenkampen en open velden voor de massale gevechten. Tijdens deze slagvelden zijn er honderden figuranten op de been. Als je hierbij een vergelijking trekt met 'The warlords' komen de films aardig bij elkaar in de buurt. Het grote verschil is alleen de sfeer. Hier is alles een stuk minder duister en grimmig. Er is meer kleur te zien en de beelden zijn veel helderder.

Als we een hoofdrolspeler voor de film aan moeten wijzen zal het Kelly Chen moeten zijn. Deze mooie dame met oogafwijking (het is niet helemaal duidelijk welke kant ze nu echt op kijkt) ontpopt zich tot een redelijke actie ster. Ze weet haar rol goed uit te voeren en blijft een stoere en sterke vrouw. Donnie Yen en Leon Lai zijn ondergeschikt aan haar. Erg veel acteerwerk hoeven ze ook niet te doen. Er zijn ook niet echt momenten waarin ze alles uit de kast moeten halen en op dit gebied moeten laten zien wat ze waard zijn. Van Donnie Yen mag wel gezegd worden dat hij zich steeds meer ontpopt als keiharde vechter. Een psychopaat die blijft knallen tot het einde. Hier gaat dit iets over de top maar eigenlijk is dat toch ook wel lekker.

Het mag duidelijk zijn dat Ching Siu Tung meer een regisseur is van het visuele dan van inhoud. Hij laat dus ook flink wat steken vallen op het gebied van verhaal, logica en drama. Gelukkig maakt hij dit goed in het visuele en de actie. De film ziet er namelijk prachtig uit. Het is vergelijkbaar met de grote Hongkong/Chinese producties van dit moment maar er is nog wel een vleugje uit de jaren negentig terug te vinden. Ondanks dat er veel gevechten te zien zijn had het best wat meer gemogen. Het ontbreekt namelijk aan een goed en intens man tegen man gevecht. Verder is het allemaal prima in orde en zorgt 'An empress and the warriors' voor meer dan negentig minuten vermaak.

Uitzonderingen op de regel moeten er ook zijn want helaas zijn de extra´s van deze regio 0 dvd niet voorzien van ondertiteling. Dit maakt de bijna dertien minuten durende ´Making of´ voor de niet Chinees sprekers wat aan de saaie kant. De beelden spreken voor zich maar de interviews vallen helaas weg. De beeld kwaliteit laat ook aardig wat te wensen over. Naast de trailer is er ook nog een databank aanwezig. Erg veel informatie is hier niet in terug te vinden. Wat hier namelijk te lezen valt is namelijk ook terug te vinden op de hoes.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1, DTS)
Uitgever Mei Ah